اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حمایت «رحمان» و «میرضیایف» از توسعه همه جانبه روابط تاجیکستان و ازبکستان

رؤسای جمهور تاجیکستان و ازبکستان از توسعه جامع روابط میان دو کشور در همه زمینه‌ها حمایت کردند.

حمایت «رحمان» و «میرضیایف» از توسعه همه جانبه روابط تاجیکستان و ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان که به منظور انجام سفر رسمی وارد «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان شد، در فرودگاه بین المللی شهر «دوشنبه» مورد استقبال «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان قرار گرفت.

سپس در محل «قصر ملت» مراسم استقبال رسمی برگزار شد.

پس از نواخته شدن سرود ملی ازبکستان و تاجیکستان، روسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیئت‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

رحمان و میرضیایف پس از پایان مراسم استقبال رسمی، وارد محل مذاکرات دوجانبه شدند.

رحمان با ابراز خیر مقدم به میرضیایف، اظهار داشت که روابط میان دو کشور در زمینه‌های مختلف و به ویژه حوزه‌های تجاری و اقتصادی از رشد و توسعه روزافزون برخوردارند.

وی همچنین گفت که طی نشست خصوصی و هیئت‌های رسمی دو کشور در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی بحث و گفت و گو صورت خواهد گرفت.

رحمان اشاره کرد که در مورد وضعیت افغانستان و چشم انداز تحولات آن نیز با میرضیایف  تبادل نظر خواهند داشت.

رئیس جمهور ازبکستان نیز از همتای تاجیک خود بابت دعوت انجام این سفر و استقبال گرم و صمیمانه طرف تاجیکستان تشکر و قدردانی کرد.

وی ابراز اطمینان کرد که این سفر و مذاکرات میان رهبران دو کشور منجر به گسترش و تقویت روابط و همکاری‌های دو کشور در تمامی زمینه‌های مورد علاقه خواهد شد.

میرضیایف از نتایج نشست اقتصادی و سرمایه گذاری میان طرف‌های تاجیک و ازبک که در روز گذشته در شهر «باختر» استان «ختلان» تاجیکستان که منجر به امضای توافقنامه‌ها و قراردادهای دوجانبه در سطحی بیش از 700 میلیون دلار شد، اظهار رضایت کرد.

وی به این نکته اشاره کرد که علی رغم همه گیری کرونا در سال گذشته میلادی مبادلات بازرگانی میان دو کشور رشد کرده و از مرز 500 میلیون دلار عبور کرده است.

میرضیایف همچنین گفت که امضای بیش از 30 سند همکاری که امروز صورت خواهد گرفت، زمینه برای توسعه تعاملات گسترده اقتصادی و تجاری بین دو کشور را بیشتر فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهور ازبکستان نیز به طرح و بررسی موضوع وضعیت افغانستان در مذاکرات امروز با رهبری تاجیکستان اشاره کرد.

پس از مذاکرات خصوصی رحمان و میرضیایف، نشست هیئت‌ های رسمی دو کشور برگزار خواهد شد.

در پایان مذاکرات هیئت‌های رسمی تاجیکستان و ازبکستان بیش از 30 سند همکاری به امضا خواهد رسید و بیانیه مشترک روسای جمهور دو کشور نیز پخش خواهد شد.

رئیس جمهور ازبکستان در روز دوم حضور خود در تاجیکستان از استان «سغد تاجیکستان» بازدید خواهد کرد.

توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، علمی، آموزشی، فرهنگی، تعاملات میان نواحی مرزی دو کشور و همچنین بحث علامت گذاری مرز مشترک و تقویت ارتباطات جاده‌ای از مهم‌ترین محورهای سفرمیرضیایف به تاجیکستان عنوان می‌شود.

جزئیات بیشتر از سفر رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان متعاقبا اعلام خواهد شد.


انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول