اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

صدور ۲۲۵ مجوز برای موقوفات فارس/ لزوم آگاه‌سازی عمومی نسبت به زوایای حقوقی موقوفات

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه فارس گفت: طی سه سال اخیر ۲۲۵ مورد مجوز با موضوعات مختلف از جمله تبدیل به احسن، اضافه و کاهش مساحت املاک اوقافی، حق تملک اعیان، تغییر کاربری و... برای استان فارس صادر شده که این رقم نشان از گستردگی دایره موقوفات این استان دارد.

صدور ۲۲۵ مجوز برای موقوفات فارس/ لزوم آگاه‌سازی عمومی نسبت به زوایای حقوقی موقوفات

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام امرالله حسنی نیا در روند نشست تخصصی کمسیون املاک استان فارس با اشاره به شرایط صدور مجوز در کمیسیون املاک اظهار داشت: اگر به قوانین وقف و وقفنامه ها به دقت عمل شود، نیاز به صدور مجوز از سوی سازمان مرکزی نیست و مجوز برای مواردی گرفته می‌شود که برخلاف قاعده و قانون حرکت شده است.

وی افزود: به عنوان مثال فردی ملک موقوفه را بدون اجازه تصرف کرده است و طی ۲۰ سال گذشته در تصرف خود داشته است و در آن مستحدثات و اعیانی بنا کرده است، پس اگر بخواهیم طبق قانون رفتار و عمل کنیم باید این شخص را نسبت به آن اراضی و املاک موقوفه خلع ید و ممنوع المداخله کرد اما از آنجا که تعداد این افراد و موارد مشابه در کشور فراوان است و ضمن آنکه بسیاری از متصرفین بدون علم و آگاهی از موقوفه بودن، به طور ناخواسته در این شرایط قرار گرفته و متصرف شده اند، باید برای این گونه موارد مجوز واگذاری اعیان صادر شود.

حسنی نیا بیان کرد: از آنجا که معمولاً افراد متصرف مستنداتی در اختیار ندارند و در عین حال ادعای حقوق مختلفی می کنند، این مسئله موجب طولانی شدن پروسه صدور مجوز می شود یعنی بدون اجازه در حالی که ملک موقوفه را تصرف کرده اند، اقدام به احداث اعیان می کنند و این خلاف قانون است.

وی گفت: استان فارس از استانهای بزرگ کشور است که با داشتن بیش از ۱۳ هزار موقوفه، گستره زیادی از موقوفات را شامل می شود بنابراین اراضی زیادی از موقوفات در طرح تفصیلی و مسکونی شهرداری ها قرار دارد پس افراد بسیاری دانسته یا نادانسته املاک موقوفه را تصرف کرده اند و در املاک موقوفه اعیان از جمله خانه، مغازه و مجموعه‌های صنعتی و تجاری احداث کرده اند.

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: سازمان اوقاف با رعایت حق وقف و مطالبه حقوق موقوفات، تلاش می‌کند به مستاجرین و متصرفین نیز در این شرایط  کمک نماید و کار آنها را تسهیل کند زیرا برخی به دلیل عدم آشنایی با قوانین و مقررات اوقاف و موقوفه حاضر نیستند تمکین کنند و این مسئله منجر به طرح پرونده در محاکم قضایی می شود، در نتیجه مشکلات زیادی را برای خود به وجود می‌آورند.

حسنی نیا ادامه داد: سازمان اوقاف از این افراد دعوت می‌کند که با مراجعه به ادارات اوقاف نسبت به پرداخت حقوق موقوفه و اراضی که در تصرف دارند اقدام کنند و حتی با صدور مجوزهای لازم، این افراد می‌توانند سند اعیانی بگیرند و هم تسهیلات بانکی دریافت کنند و هم برای ملکشان پروانه بگیرند و موقوفه نیز به حقوق وقف دست می یابد.

وی خاطرنشان کرد: چنان‌چه مستاجر و یا متصرف موقوفات برای پرداخت حقوق موقوفه اقدامی نکنند، با مشکلات عدیده در سال های بعد مواجه می شوند زیرا با توجه به روند ثبت اسناد مالکیت طی سالهای آینده دیگر برگ کاغذی اعتبار نخواهد داشت و حتماً تمام اوراق باید رسمی شود و برای رسمی شدن اسناد خود باید حتماً مجوزهای لازم را از سازمان اوقاف دریافت کرده باشند.

حسنی نیا اظهار داشت: بنابراین در چنین شرایطی در آینده قطعاً با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و به نفع آنهاست که در فرصتی که وجود دارد تقاضا دهند و برای این امر به ادارات اوقاف مراجعه کنند.

معاون سازمان اوقاف فارس بیان کرد: طی سه سال اخیر ۲۲۵ مورد مجوز با موضوعات مختلف از جمله تبدیل به احسن، اضافه و کاهش مساحت املاک اوقافی، حق تملک اعیان، تغییر کاربری و... برای استان فارس صادر شده است که این رقم نشان از گستردگی دایره موقوفات این استان دارد.

وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش می کند ضمن رعایت حقوق شرعی وقف  تا حد امکان با متصرفین همکاری کند تا در ضمن صدور مجوزها مشکلات مردم هم حل شود و هم حقوق موقوفات تعیین تکلیف گردد.

حسنی نیا اظهار داشت: البته نسبت به متصرفین که مدت طولانی املاک و اراضی موقوفه را در تصرف دارند و هیچگونه اقدامی جهت پرداخت حقوق موقوفه نکرده اند و هم اکنون نیز اراده ای برای پرداخت حقوق شرعی وقف ندارند؛ قطعا در برابر این افراد اقدام قضایی می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که بر اثر شیوع کرونا برای مستاجران ایجاد شده، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام شیوع کرونا صرفا برای کسبه هایی که با توجه به آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، در این ایام نتوانستند فعالیت کنند، تخفیفات در نظر گرفته و لیست این مستاجران احصاء شده است که به مدت یک تا دو سال مورد طرح بخشودگی قرار گرفته اند.

معاون سازمان اوقاف فارس اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد تومان از اجاره بهای مستأجرین موقوفات کشور با مجوز نماینده ولی فقیه بخشیده شده است.

حسنی نیا بیان کرد: از جمله اقدامات شاخص سازمان اوقاف و امور خیریه در دوران مدیریت جدید، راه اندازی و تشکیل کمیسیون املاک و کمیسیون بهره وری اقتصادی موقوفات بوده است که این کمیسیون ها کمک بسیاری در شفافیت موضوعات پیرامون وقف داشته‌اند و از آنجا که همه اعضا ستادی سازمان از مسئولین بازرسی، تحقیق، حراست معاونتهای بهره‌وری اقتصادی و حقوقی  ثبتی در این کمیسیون ها عضو هستند، این مسئله خود به کم کردن زمان صدور مجوزها و تسهیل در کار ارباب رجوع منجر شده است.

وی متذکر شد: البته همواره توصیه می‌کنیم کارشناسان ادارات اوقاف در مواجهه با ارباب رجوع و مراجعه کنندگان آنها را راهنمایی کنند که با قوانین وقف به درستی آشنا شوند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول