اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

صنایع دستی فارس؛ جاودانه‌هایی چشم‌نواز به قدمت تاریخی کهن

هر گوشه از سرای مشیر شیراز و دالان‌های تودرتوی آن، حکایتی زیبا از ظرفیت‌های گرانبها و ماندگاری است که گرد فراموشی گاه آنها را اندکی در بر می‌گیرد اما این عرصه، سرای خاموشی نیست و همچنان به رونق خود ادامه می‌دهد، تداومی به قدمت تاریخ کهن هنرهای سرزمین فارس.

صنایع دستی فارس؛ جاودانه‌هایی چشم‌نواز به قدمت تاریخی کهن

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ورودی بازار وکیل را که طی کنید، دالان‌ها و دهلیزهای زیبایش که یادگاری از معماری دوران زندیه را تداعی می‌کند و رواق‌ها و دهلیزهایی که خنکای نسیم را میان گرمای پرهیاهو به سر و صورت می‌نوازد.

با مغازه‌هایی رنگارنگ از پارچه های متنوع و متعدد... تا انتهای ورودی بازار که می رسید، سمت چپ سرای مشیر مرکز صنایع دستی و هنرهای بومی شیراز قرار گرفته است.

همان‌جا که سرای نخست هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی است: هنرمندان خاتم‌ساز، قلمزن، میناکار، مینیاتوریست و... هر گوشه از سرای مشیر و دالان‌های تودرتوی آن، حکایتی زیبا از ظرفیت‌های گرانبها و ماندگاری است که گرد فراموشی گاه آنها را اندکی در بر می‌گیرد اما این عرصه، سرای خاموشی نیست و همچنان به رونق خود ادامه می‌دهد، تداومی به قدمت تاریخ کهن هنرهای سرزمین فارس.

صدای قلم زدن استاد قلمزن از دور نیز به گوش می‌رسد، نزدیکتر که می شوم، دستان هنرمند و کاربلدش نظر را جلب می‌کند.

زمزمه‌ای زیر لب دارد، گویی با اثری که در حال شکل‌گیری است نجوا می‌کند. نجوایش روحی است که به این اثر زیبا می‌دمد و آن را جلوه‌گر می‌سازد. طرحی زیبا و چشم‌نواز بر مس برجسته می‌شود و تلقی هنری جاودانه را ماناتر می‌نماید.

مرد صنعتگر از مشکلات و تنگناهایی که در مسیر تولید و عرضه این هنر بومی نهفته است، می‌گوید. از مشکلاتی که طی یک سال اخیر بر اثر کرونا گریبانگیر این هنر و دیگر صنایع دستی شده است. همه زخمهای است که بر تن و جان هنرمندان صنایع دستی نشسته است.

اما با وجود تنگناها، این چنین عاشقانه، دل به دلدار سپرده چرا که هنرش، خاستگاهی دیرینه دارد و تنگناهای موجود نمی‌تواند به این راحتی او را از تکاپو بیندازد.

گوشه گوشه خانه صنایع دستی(سرای مشیر)، نقش‌هایی به ظرافت مینیاتور از جنس لطافت با رنگ‌آمیزی از شادابی و نشاط جلوه‌گر است که هر بیننده‌ای را بی‌اختیار به خود جذب می‌کند.

قلم‌زنی، خاتم‌کاری، میناکاری، معرق، منبت، مینیاتور، نقره‌کاری از هنرهای اصیل شیراز و منبت هنر آباده، گلیم شری و حصیربافی در داراب، حصیربافی در جهرم و خفر، دستبافته‌های داری در فیروزآباد و در هر شهرستان از این استان پهناور، هنری بومی رنگ و لعابی زیبا به زندگی بخشیده است.

استانداردسازی رشته‌های شاخص؛ گامی در جهت احیای صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس می‌گوید: در استان فارس ۱۴ شهر آثار شاخص دارند که از این میان منبت آباده ثبت جهانی شده همچنین دستبافته‌های داری عشایری در فیروزآباد به ثبت ملی رسیده و شیراز نیز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی معرفی شده است.

حیدرعلی‌ زاهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت بازشناسی و احیای رشته‌های منسوخ صنایع‌دستی استان می‌گوید: روند ثبت و احیای تکنیک‌های دستبافته‌های داری عشایر و سیاه‌چادرها آغاز شده و استانداردسازی چند رشته نظیر چرخ‌بافی و منبت آباده نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به تعداد و نحوه فعالیت صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی فارس می‌گوید: در حال حاضر ۳۰ هزار صنعتگر در سطح استان تولید کارگاهی دارند که مشخصات آنها در سامانه صنایع دستی به ثبت رسیده است همچنین ۴۷۸ پروانه کارگاهی، ۱۱ هزار و ۷۳۲ کارت شناسایی، ۵ هزار پروانه تولید انفرادی وجود دارد و ۱۶ هزار و ۹۱۱ نفر نیز دوره‌های آموزشی را سپری کرده‌اند.

زاهدیان با اشاره به حمایت از هنرمندان صنایع دستی و برنامه‌های حمایتی از آنها بیان می‌کند: به هنرمندانی که در شرایط کرونا دچار خسارت شده‌اند، تسهیلات ارزان‌قیمت در مجموع به مبلغ ۲۸۹ میلیون تومان در قالب وام شهری و روستایی ارائه شده است و در ۱۷۵ نفر جهت دریافت تسهیلات به ستاد کرونا معرفی شده‌اند.

مراحل مستندنگاری مس‌گری در حال تکمیل است

معاون صنایع دستی فارس خاطرنشان می‌کند: در زمینه احیای صنایع دستی، تامین مواد اولیه برای رشته خاتم، دست‌بافته‌های داری و مستندنگاری رشته مس‌گری در حال تشکیل است.

وی با اشاره به اطلس صنایع دستی شیراز می‌گوید: در این اطلس، تنوع کارگاه‌ها همچنین احیاء و شناسایی رشته‌ها، توزیع صنایع دستی در مغازه‌های عرضه صنایع‌دستی در سطح شیراز ارائه می‌شود.

زاهدیان با اشاره به جهت برندسازی صنایع دستی بومی و نحوه عرضه محصولات صنعتگران ادامه می‌دهد: در این زمینه نشست‌هایی با تشکلها انجام شده همچنین برنامه‌های آموزش و مشاوره جهت آشنایی بیشتر صنعتگران و برندسازی محصولات آنها انجام شده است.

فعالیت ۷۳ شرکت تعاونی صنایع دستی در فارس

مدیر اتحادیه صنایع دستی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در حال حاضر ۷۳ شرکت تعاونی تحت نظارت این اتحادیه قرار دارند، می‌افزاید: این اتحادیه مصوباتی در جهت احیاء و راه‌اندازی کارگاه‌ها داشته که به دلیل کرونا فعلا معوق شده اما بعد از واکسیناسیون این برنامه ها ادامه خواهد یافت و در دوران پساکرونا نیز اولویت حفظ هنرمندان است.

همتی ادامه می‌دهد: با شرایط ناهنجاری که بر اثر شیوع کرونا به وجود آمد، تلاش ما این بود که کارگاه‌ها به سمت خاموشی نروند و در این زمینه تسهیلاتی فراهم شد تا تولید صنایع دستی دچار رکود نشود و چرخه اقتصادی از صنعتگران بچرخد بنابراین تلاش برای ماندگاری آنها ادامه دارد.

وی با اشاره به عمده چالش‌هایی که صنعتگران با آن مواجه هستند، می‌گوید: تهیه برخی مواد و مصالح وارداتی نظیر چوبها، چسبها و فلزهایی که با دلار محاسبه می شوند، بر اثر تحریم با تنگنا مواجه شدند همچنین رکود گردشگری بر فروش صنایع دستی نیز اثر منفی گذاشته است.

مدیر اتحادیه صنایع دستی فارس اضافه می‌کند: طبیعی است که وقتی امکان عرضه نباشد، انگیزه برای تولید نیز نمی‌ماند و صنعتگر دلسرد می‌شود.

همتی با اشاره راهکار حمایتی جهت عرضه محصولات صنایع دستی می‌گوید: در حال حاضر خاتم به کمک معاونت صنایع دستی ثبت جهانی شده و برای رشته‌های دیگر نظیر قلم‌کاری، دستبافته‌های داری و جوهرکاری نیز برنامه‌ داریم.

انتهای پیام/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول