اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

نظام رتبه‌بندی معلمان باید مبتنی بر سند تحول اجرایی شود

عضو شورای تبیین مواضع جمعیت فرهنگیان جوان گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان باید به صورتی که در سند تحول بنیادین آمده است، اجرایی شود تا بتوانیم کیفیت بخشی به امر نظام آموزشی را شاهد باشیم.

نظام رتبه‌بندی معلمان باید مبتنی بر سند تحول اجرایی شود

علی آقایی عضو شورای تبیین مواضع جمعیت فرهنگیان جوان و دبیر جمعیت فرهنگیان جوان استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره وضعیت آموزش و پرورش، اظهار کرد: آموزش و پرورش مانند سایر نهادها در انقلاب اسلامی پیشرفت‌هایی داشته است؛ امروزه الحمدالله در اکثر نقاط کشور عزیزمان ایران، مدرسه داریم و معلمان در همه نقاط مشغول به امر مهم تعلیم و تربیت فرزندانمان هستند.

وی افزود: در ایام کرونا هم که واقعا شاهد یک جهاد عظیم از طرف معلمان این مرز و بوم بودیم؛ معلمانی که از صبح تا شب مشغول برنامه شاد بودند و کارشان را انجام می‌دادند.

آقایی تصریح کرد: در این بین بدون شک کاستی‌هایی هم داریم؛کاستی‌هایی که در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست و باید این مشکلات توسط دولت جوان انقلابی حل و فصل شود.

* یک نگاه مادی‌گرا بر سیستم آموزش و پرورش تصمیم می‌گیرد

عضو شورای تبیین مواضع جمعیت فرهنگیان جوان به مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین مشکل آموزش و پرورش امروز ما این است که یک نگاه مادی‌گرا بر این سیستم تصمیم می‌گیرد؛ نگاهی که هزینه‌های آموزش و پرورش را اسراف می‌داند و معتقد است تا حد امکان باید آن را کاهش داد!

وی افزود: در مقابل آن، دیدگاه امامین انقلاب را داریم که می‌فرمایند هزینه برای آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است؛ اگر نگاه دوم انتخاب شود هیچگاه برای اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی کمبود بودجه نخواهیم داشت و هیچ موقع سراغ نیروی انسانی بی‌کیفیت نخواهیم رفت و هیچ موقع مدارس خشتی و گلی نخواهیم داشت و
اینجاست که سند تحول آموزش و پرورش در مرکز ثقل برنامه‌های کشور قرار می‌گیرد و همه با جان و دل آن را انجام می‌دهند؛ نه مثل امروز که این سند همچون فرزند یتیمی در میان فرزندان سرمایه‌داری سرگردان مانده است.

*  رئیس جمهور باید همچون معلمی باشد که در کلاس درس به همه دانش‌آموزان با یک دید نگاه می‌کند

آقایی درباره ویژگی‌های رئیس‌جمهور موفق از نگاه معلمان، بیان کرد: تعلیم و تربیت رکن اساسی جامعه است؛ رئیس جمهور موفق باید مبانی تربیتی‌اش اسلامی باشد و هر روز برای تربیت جامعه اسلامی تلاش کند و آگاهی جامعه را رشد دهد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور موفق باید همچون معلمی باشد که در کلاس درس به همه دانش‌آموزان با یک دید نگاه کرده و عدالت اجتماعی را رعایت می‌کند؛ بین فقیر و غنی تفاوتی نمی‌گذارد و اتفاقا بیشتر به فکر دانش‌آموزان ضعیف است.

* وزیر آینده آموزش و پرورش باید حتما معلم باشد

دبیر جمعیت فرهنگیان جوان استان آذربایجان غربی درباره ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش آینده، اظهار کرد: نکته مهمی که باید حتما به آن دقت شود این است که وزیر آینده باید حتما معلم باشد؛ نمی‌شود ما یک نفر را که یک روز هم در کلاس درس نبوده و مشکلات کف میدان را تجربه نکرده است به عنوان وزیر انتخاب کنیم.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید از جامعه معلمین انتخاب شود تا بتوانید برای حل مشکلات با استفاده از نظرات سایر معلمان برنامه‌ریزی کند؛ امروز در سطح وزیر و معاونان وزیر ما تعداد اندکی معلم داریم و این یعنی یک بی‌توجهی عظیم به نظرات قشر فرهنگی است.

آقای اضافه کرد: وزیر آینده باید به صورت قاطع نظرات خودش را در باره سند تحول بنیادین بیان کند و در جهت اجرایی کردن آن تلاش کند که این امر مهم هم بدون توجه ریاست جمهوری محقق نخواهد شد.

* نظام رتبه‌بندی معلمان باید به صورتی که در سند تحول بنیادین آمده است، اجرایی شود

عضو شورای تبیین مواضع جمعیت فرهنگیان جوان با اشاره به اولویت‌های آموزش و پرورش گفت: اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش باید دادن تصمیم‌گیری‌های اساسی به معلمان باشد و اگر معلمان خودشان تصمیم بگیرند، بهترین‌ها را رقم خواهند زد؛ همچنین ما باید برای نیروی انسانی با کیفیت تلاش کنیم و این نیروی انسانی تربیت نمی‌شود مگر در دانشگاه فرهنگیان.

وی ادامه داد: نظام رتبه‌بندی معلمان باید به صورتی که در سند تحول بنیادین آمده است، اجرایی شود تا بتوانیم کیفیت بخشی به امر نظام آموزشی را در برنامه خود داشته باشیم.

آقای تصریح کرد: در کشور ما همواره دو نگاه حاکم بوده است؛ نگاه اول این است که همچون غربی‌ها هر اقدامی که انجام می‌دهند ما نیز تقلید کنیم و انجام بدهیم و نگاه دیگر این که بر اساس فرهنگ و شرایط خودمان برای تعلیم و تربیت فرزندان‌مان برنامه داشته باشیم و نگاه دوم همان نگاه با محوریت دولت جوان انقلابی است که باید جوانان خوش فکر و فعال در این عرصه وارد میدان شوند و تغییراتی را در نظام آموزشی به وجود آورند و بدون شک در هر قسمتی که ما به جوانان خوش فکرمان اعتماد کردیم، نتیجه آن را هم دیده‌ایم.

# انتخابات 1400

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول