اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شهرداری مشهد در اکران‌های تبلیغاتی از شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری پرهیز کند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه این روزها در موضوع انتخابات شاهد شائبه‌های زیادی هستیم که این اتفاق یک رویکرد ضد مشارکتی است، گفت: ضرورت دارد به‌منظور جلوگیری از شائبه‌ها شهرداری مشهد در اکران‌های تبلیغاتی از استفاده شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری پرهیز کند.

شهرداری مشهد در اکران‌های تبلیغاتی از شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری پرهیز کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی این شهر، محمدرضا حیدری در ابتدای جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: موضوع بسیار مهم و حیاتی این روزهای کشور بحث انتخابات است که با تمام فراز و نشیب‌های موجود به نقطه فعلی رسیده است.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: باوجود تذکر مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به ظلم و جفایی که به برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روا شده متأسفانه شورای نگهبان از کنار این مسئله به‌سادگی عبور کرد و با این وضعیت در نبود برخی چهره‌های نخبه و نمایندگان سلایق مختلف کشور مناظره‌های انتخاباتی نیز نتوانسته توقعات و انتظارات بخش‌های مختلف مردم را برآورده سازد.

وی ادامه داد: در بحث انتخابات شوراها اما خوشبختانه با پیگیری و همراهی دستگاه‌های مسئول و افراد اثرگذار دو تن از همکاران شورا و برخی دیگر از نامزدها به فرآیند انتخابات بازگشتند و چه خوب بود اگر دیگر عضو شورا و همکاری باسابقه با تلاش و باتجربه ما نیز می‌توانست به عرصه رقابت انتخاباتی بازگردد.

مردم شهر را به افرادی بسپارند که به تمایلات و انتظارات آن‌ها نزدیک‌تر است

حیدری بابیان اینکه موضوع انتخابات شوراها از باب اینکه اداره شهر خود را برای مدت ۴ سال به گروهی می‌سپاریم دارای اهمیت بسیار زیادی است، یادآور شد:  شهری که متعلق به آینده است با چه نوع رویکرد و تفکری قرار است به گروهی سپرده شود، بنابراین بنده به همه مردم عزیز، نجیب و هوشمند مشهد الرضا(ع) توصیه می‌کنم با توجه به برنامه‌ها، سوابق، تجربیات و رویکردهای اداره شهر را به مجموعه‌ای بسپارند که به تمایلات و انتظارات آن‌ها نزدیک‌تر است.
 
وی ابراز کرد: باوجود همه کاستی‌ها و ضعف‌ها، که برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور که ۳۰۰ هزار شهید را برای آن تقدیم کردیم به امید اصلاح برخی رویه‌های ناصواب در آینده با رویکرد اصلاح گری، ما نیز در انتخابات شرکت کرده و در ارتباط با سرنوشت در حوزه‌های ملی و محلی انشا الله شایستگانی که به اندیشه‌ها و تمایلات و سلیقه‌های ما نزدیک‌تر هستند را انتخاب می‌کنیم.
 
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه در روزهای پایانی خدمت شورای پنجم همکاران پرتلاش ما در شورا و شهرداری همچنان مشغول ارائه خدمت هستند، اذعان کرد:  روز گذشته یک پروژه مهم و اساسی محیط‌زیستی را به‌عنوان پروژه نمونه در سطح کشور با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست افتتاح کردیم.

وی بیان کرد: پروژه لندفیل مهندسی دفع پسماند با به‌کارگیری جدیدترین تکنولوژی‌ها و دانش روز دنیا که جناب آقای کلانتری آن را در کشور منحصربه‌فرد برشمرده و گفتند می‌تواند برای تمام شهرهای کشور یک کار نمونه قلمداد شود.

مشهد یکی از پاک‌ترین شهرهای کشور

 حیدری افزود: همچنین بر اساس سایر شاخص‌ها نیز تعبیر معاون رئیس‌جمهور آن بود که مشهد یکی از پاک‌ترین شهرهای کشور به شمار می‌رود و موفقیت‌های بسیار چشمگیری در حوزه محیط‌زیستی را به دست آورده است.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات بی‌نظیر مدیریت شهری در کلان‌شهر مشهد تحت عنوان بوستان مادر و کودک که فضای بسیار جذاب و جالب‌توجهی را ویژه مادران، کودکان و دختران عزیز شهر ما فراهم می‌کند طی روزهای آتی افتتاح و در اختیار شهروندان شایسته مشهد قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای شهر مشهد بابیان اینکه مصوبه حمایتی تأمین موتورسیکلت‌های برقی اقدام منحصربه‌فرد شورای شهر مشهد در باب محیط‌زیست بود، اظهار کرد: با اجرای آن تاکنون بخشی از موتورها به مالکان واگذارشده و بخشی دیگر نیز در حال طی کردن پروسه اداری اخذ وام بانکی هستند.

وی ادامه داد: همچنان پروژه‌های دیگری نیز در حال تکمیل است که بر اساس برنامه زمان‌بندی در اختیار شهروندان عزیز مشهد قرار خواهد گرفت.

در ارتباط با منافع شهر با هیچ شخص و نهادی معامله نکردیم
 
حیدری با اذعان به اینکه در دوره خدمت در شورای پنجم بر اساس رویکردهای مشخص عهد و پیمانی را با مردم بستیم و با تمام توان پای این عهد و پیمان ایستادگی کردیم، ابراز کرد: باوجود مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود داشت اما شورای شهر رویکرد و سیاست مشخص خود را دنبال کرده و در ارتباط با منافع شهر با هیچ شخص و نهادی معامله نکردیم.
 
وی با اشاره به اینکه موضوع خدمت و کارآمدی و حل مشکلات به‌ویژه در مشکلاتی که جنبه تاریخی داشته اولویت اول شورا بود، یادآور شد: در این مدت هیچ اتاق فکر و محفلی در خارج از شورا در تصمیم‌گیری ما دخالت نداشت. البته در درون شورا از متخصصین، صاحب‌نظران و کارشناسان مختلف استفاده کردیم اما آنچه تصمیم گرفته شد در درون شورا بود که این‌یکی از مشخصه‌ها و رویکردهای ما به‌عنوان یک شاخص مهم بود که به آن وفادار بودیم.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: شفافیت در حوزه‌های مختلف سومین موضوع موردتوجه اعضای شورای پنجم بود که در خصوص آن گام‌های اساسی برداشته شد. اگرچه در این حوزه هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم اما در برخی حوزه‌ها حتی هزینه‌هایی نیز به مدیریت شهری تحمیل کرد چراکه وقتی ما داده‌ها و اطلاعات را شفاف می‌کنیم زمینه‌ای برای بهره‌برداری‌ها ایجاد می‌شود.

وی پرهیز از مجادلات سیاسی بی‌حاصل را که می‌توانست بر فضای کار و تلاش ما اثرگذار باشد را چهارمین موضوع عنوان کرد و تأکید کرد: ما تبعات ناشی از انتظارات و برخی دخالت‌های فراقانونی را به جان خریدیم اما با پرهیز از طرح در فضای عمومی سعی کردیم به فضای کار و تلاش آسیبی وارد نشود.

حیدری به پنجمین موضوع اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تأمین منابع به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش مالی و پشتیبانی رکورد بی‌سابقه در تمام کلان‌شهرها و در شرایط اقتصادی موجود بود که به همت همه اعضای مدیران شهری مشهد اتفاق افتاد. به‌ویژه ارائه خدمات متنوع و متکثر در حوزه‌های مختلف شهری در تمام مناطق ازجمله برخوردار و کم برخوردار.

توجه به مناطق کم برخوردار ی به‌دور از رویکردهای پوپولیستی بود
 
وی بابیان اینکه پیش‌تر به جزئیات و تعدد این پروژه‌ها و نوع خدماتی که ارائه می‌شود پرداخته‌شده و توضیح داده‌شده است، بیان کرد: طبیعتاً توجه به مناطق کم برخوردار یک رویکرد کاملاً خردمندانه و به‌دور از رویکردهای پوپولیستی بوده که صرفاً اصلاح ساختاری و مبانی که امکان ارتقاء  مناطق را به لحاظ اقتصادی داشته باشد مدنظر داشته‌ایم. اگر جایی احتیاج به کمک مالی یا ارائه تخفیف و بخشش بوده انجام‌شده اما شاخص‌هایی که در حوزه مناطق کم برخوردار انجام‌شده غیرقابل کتمان است.

رئیس شورای شهر مشهد با تأکید بر اینکه این روزها در فضای انتخابات رویکرد و نگاه به موضوع مناطق کم برخوردار تبدیل به ابزار مناسب تبلیغاتی شده، تصریح کرد: بدون توجه به وضعیت موجود و نحوه شکل‌گیری مناطق، حرف‌های مطرح‌شده و تعهداتی و انتظاراتی ایجاد می‌شود شبیه به برخی تعهدات و وعده‌هایی که نامزدهای ریاست جمهوری نیز ارائه می‌کنند.

وی یادآور شد: مدیریت شهری به‌دوراز این حواشی علاوه بر اینکه باید وظیفه خود را انجام دهد، باید این مطالبات را به سطح ملی کشانده و نقش دولت و مجلس و نهادها و دستگاه‌های اثرگذار در حوزه مناطق کم برخوردار را پیگیری و مطالبه کند، چراکه شهرداری نمی‌تواند به‌تنهایی از عهده بار این مسئولیت برآید.

حیدری با ابراز تأسف از اینکه امروز در فضای تبلیغاتی انتخابات طوری القا می‌شود که انگار تمام این اقدامات انجام‌شده از سویی کافی نبوده و از سوی دیگر همه این امور بر عهده شهرداری بوده است که البته این‌گونه نیست، اذعان کرد: اقدامات زیربنایی تحول انجام‌شده در حوزه مناطق کم برخوردار علاوه بر اینکه وضعیت سرانه خدمات را ارتقا داده باعث تقویت ارزش اقتصادی مناطق نیز شده که این مهم افزایش توانمندی مردم را به همراه داشته است.

وی بیان کرد: این اقدامات در ادوار گذشته بی‌سابقه بوده و این موفقیت حاصل تلاش همه همکاران ما در شورا، کمیسیون‌ها و شهرداری بوده  که در یک فضای تعاملی بین نهادی و بین دستگاهی اتفاق افتاده و امروز آثار آن در شهر مشهد به‌خوبی قابل‌مشاهده است و امیدواریم این رویکرد و نگاه در تداوم توسعه و سازندگی مشهد در آینده با همین مدل و روش ادامه پیدا کند و مردم عزیز در شهری که متعلق به امام رضا علیه‌السلام است بهره لازم را برده و شهر زیست پذیر تری داشته باشیم.

کارگروه اکران‌های شهری تشکیل نشده است

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه در تذکری به شهرداری تأکید کرد: پیش‌تر نیز دراین‌باره صحبت شده بود که در موضوع اکران‌های شهری باید شورایی برای نظارت و اظهارنظر در این خصوص تشکیل و یکی از اعضای شورای شهر نیز به‌عنوان ناظر حضورداشته باشد تا با اعلام نظر کارشناسان هنری، فرهنگی و اجتماعی تصمیم مناسبی اتخاذ شود چراکه موضوع اکران‌های شهری دارای اهمیت و حساسیت بسیار زیادی است.

وی بابیان اینکه این موضوع قبلاً تأکید شده اما تاکنون متأسفانه چنین شورا یا کار گروهی تشکیل نشده و از این بابت خسارت‌های زیادی به اعتبار و جایگاه مدیریت شهری واردشده هرچند در این رویه هیچ عمدی در کار نبوده است، ابراز کرد:  در باب چندروزه تبلیغات انتخاباتی توصیه می‌کنم با توجه به فعالیت‌های مرسوم در این بازه زمانی شهرداری با حساسیت کامل نظارت و مراقبت داشته باشد تا همه اکران‌های انجام‌شده با در نظر گرفتن تمام شرایط و حساسیت‌ها باشد.
 
حیدری یادآور شد: پیش‌ازاین نیز تذکر داده‌ایم که در اکران‌های تبلیغاتی اگر شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شود یک تخلف آشکار خواهد بود البته در بررسی‌هایی که به عمل آوردیم مشخص‌شده طراحی اقلام تبلیغاتی درزمانی انجام‌شده که هنوز نامزد موردنظر از آن شعار تبلیغاتی استفاده نکرده بود اما حالا که کار به اینجا رسیده باید اصلاحات لازم انجام شود.

وی تأکید کرد: به‌هرحال این روزها در موضوع انتخابات شاهد شائبه‌های بسیار زیادی هستیم و این اتفاق یک رویکرد ضد مشارکتی است چراکه می‌تواند ابهام و عدم اعتماد در بدنه جامعه ایجاد کند هرچند ناخواسته به‌هرحال کاملاً ضد مشارکتی است که مردم احساس کنند از امکانات عمومی به نفع چهره خاص استفاده می‌شود اگر نه در باب استفاده از مفاهیم کلی برای دعوت مردم به مشارکت هیچ محدودیت و مشکلی وجود ندارد اما بنده پیشنهاد می‌کنم از هیچ لیبل ای استفاده نشود چراکه همین لیبل ها می‌تواند بعداً مورد سوءاستفاده برخی گروه‌ها قرار بگیرد. البته، حساسیت، بایستی نظارت دقیقی باید انجام شود تا از ظرفیت‌ها و امکانات شهرداری در هیچ سطحی و هیچ موضوعی خارج از ضوابط و آیین‌نامه‌ها استفاده نشود.

رئیس شورای شهر مشهد اظهار کرد: ما به حوزه نظارت و پایش شورای شهر این مأموریت را ابلاغ کردیم البته قطعاً دستگاه‌های نظارتی نیز باید در این موضوع حساس باشند. باید در فضایی به‌دوراز هرگونه شائبه و پرهیز از هرگونه آسیب به فضای مشارکتی از خطاهای سهوی نیز جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول