اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

همایش ادبیات عاشورایی عرصه نفوذ زبان فارسی را گسترش می‌بخشد

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: همایش ادبیات عاشورایی، بازسازی حوزه نفوذ زبان فارسی است و جوانه رشد زبان فارسی را که با این حرکت در سازمان بهزیستی فارس کاشته شد، با تنها راه خود یعنی با محتوای محبت اهل بیت، به نقاط دیگر جهان نیز می رسد.

همایش ادبیات عاشورایی عرصه نفوذ زبان فارسی را گسترش می‌بخشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت الله دژکام در دیدار با مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به همایش ادبیات عاشورایی سازمان بهزیستی اظهار داشت: همایش ادبیات عاشورایی علاوه مجموعه های درون کشور، به نوعی جای خود را در کشورهای دیگر هم باز کرده است و این حرکت فرهنگی در سازمانی مانند بهزیستی قابل تقدیر و ستایش است.

وی ادامه داد: طبیعت زبان فارسی با آن لطافت های خاص خودش یک حوزه نفوذ بسیار گسترده تر از ایران داشته است و رخی کشورها مثل افغانستان یا تاجیکستان رسما زبانشان فارسی است اما واقعا زبان فارسی خیلی گسترده تر از این در همین گذشته نه چندان دور تاریخی حضور داشته است.

امام جمعه شیراز گفت: در شبه قاره هند، از بنگلادش که شعر حافظ آنجا هست تا غرب تمدن اسلامی که ما در ترکیه، سوریه و بلاد شام می بینیم که با وجود اینکه یا ترک بوده اند یا عرب اما کتاب های تالیفی فارسی داریم.

آیت الله دژکام افزود: این بسیار جالب است که مثلا در دمشق کسی بر آثار ابن عربی شرح فارسی نوشته است و از این موضوع معلوم می شود که زبان فارسی رسمیت داشته است.

وی تصریح کرد: مدتی است در مسائل تمدنی، اقتصادی و نظامی از قلم افتادیم و به مرور ادبیات ما هم به فراموشی سپرده شد؛ همان طور که ایران از جهات قدرت اقتصادی و نظامی و جهات مختلف تمدن در این یکی دو قرن اخیر افول کرد به همان نسبت زبان ما هم کنار رفت اما ریشه های عمیق فرهنگی که بین ما مشترک است باز هم وجود داشته است اما متاسفانه ما آنقدر توانایی رشد آن را نداشتیم تا دوباره کسانی مانند شهید سلیمانی میدان دار شدند.

نماینده ولی فقیه در فارس خاطرنشان کرد: می دانید که یکی از تاثیر گذاران در حرکت اربعین، شهید سلیمانی بوده است و این موکب ها که راه اندازی شد ابتکار این بزرگوار بود و در قضیه سیل خوزستان هم از همین موکب ها برای خدمات رسانی به مردم استفاده کرد و کاربرد موکب ها را متحول نمود.

دژکام اضافه کرد: شهید سلیمانی باعث شد دوباره ما از شرق هندوستان تا آن طرف آفریقا در حول محور امام حسین (ع) همدیگر را پیدا کنیم.

وی با اشاره به عشق امام حسین(ع) به عنوان فصل مشترک شیعیان گفت: ما فراموش کردیم که باید از این محور مراقب باشیم تا همه چیز باز گل کند.

دژکام خاطرنشان ساخت: تا کشمیر و دهلی هم که بروید، موضوع همایش شما موضوعی است که ما را دور هم جمع می کند و باید قدر آن را بدانید.

امام جمعه شیراز اظهار داشت: محور اتصال ما، اسلام و اهل بیت بودند و دشمنان همیشه در حال آسیب زدن به این محور اتصال بوده اند و آنقدر این محور را کوبیده اند که در مناظره، با بی اخلاقی تمام به کسی که با لباس پیامبر نشسته است می گویند سواد نداری، کسی دنبال قدرت یا جناح بازی سیاسی نیست اما این خیلی بی ادبی است.

وی تصریح کرد: قصد ندارم آثار سیاسی اجتماعی آن را دنبال کنم اما واقعا نباید اینجور رفتار کرد، ما هنور دور هم که بخواهیم جمع شویم محور همین ها هستند و اگر این محور را از دست بدهیم در مقابل غرب چیزی نداریم.

دژکام بیان کرد: چیزی که شما شروع کردید بازسازی حوزه نفوذ زبان فارسی است و به جای خوبی خواهد رسید چرا که جوانه رشد زبان فارسی را با این حرکت در سازمان بهزیستی استان فارس کاشته اید، زبان فارسی که با تنها راه خود یعنی با محتوای محبت اهل بیت به چین و ماچین می رسد.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار داشت: دو نهاد دیگری که در کنار شما روییده است را با تجارب خود به آنها کمک دهید، اول همایش پیامبر در آیینه هفت هنر است که اساتید دانشگاه شیراز این کار را شروع کردند و یکی از حیطه های آن شعر است که از این جهت هم نیت های شما و آنها به هم پیوند بخورد.

وی ضمن تاکید بر نفوذ فرا سرزمینی و عمق‌بخشی به آثار ادبی گفت: موضوعی در شیراز هست که آن را شما باید بیشتر کشف کنید؛ آیت الله جوادی آملی کتابی دارد تحت عنوان "رابطه عرفان و حماسه"، کربلا یک حماسه است و ارتباط آن با عرفان چیست؟ اگر شیراز حرفی برای گفتن دارد در این قسمت جلوه گر می شود.

دژکام ادامه داد: اوج اشعار سعدی مایه عرفانی دارد و جناب حافظ هم به تعبیر مرحوم آیت الله حائری، در قله عرفان شیعی ایستاده است.

امام جمعه شیراز بیان کرد: فهمیدن و رواج دادن آن مفاهیم عمیق عرفانی در شعرهای جدید مهم است.امروز شعر ما جنبه عاطفی قوی دارد ولی جنبه عرفانی شعرهای ما هنوز بسیار کار دارد.

وی افزود: یعنی شاعران امروز ما در افق عرفای قبلی ما نیستند حتی شاعری مانند قاآنی که از لحاظ شعر و عرفان با سعدی و حافظ قابل مقایسه نیست ولی در شعر ایشان معارفی را مشاهده می کنید که انسان جذب می شود بنابراین بشر امروز کمبود معنویت دارد چون تمدن اروپایی با همه دستاوردهایی که دارد از معنویت چیزی برای ارائه ندارد.

دژکام اظهار داشت: اگر می خواهیم تبادل فرهنگ و تمدن شود، باید آن قسمتی که دست خودمان پر است را جلوه گر کنیم نه اینکه ادای آنها را در بیاوریم، دست ما از چیزهایی پر است و این دست پر را برای بشر به نمایش بگذارید نه اینکه به تقلید مثل آنها بگوییم.

وی ادامه داد: حرفی که امام خمینی (ره) برای دنیا زده، معنویت است اگر چه در سایه این معنویت صنعت ما هم رشد خواهد کرد

امام جمعه شیراز ضمن تاکید بر نوآوری در ارائه آثار و داوری قوی گفت: با چهره های شناخته شده دنیا ارتباط بگیرید که این کار باعث می شود کار ما را بیشتر تحویل بگیرند و در حاشیه همایش نیز مقداری میدان بدهید.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول