اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مسجد آرام؛ آنجا که شهدا حامی معنوی می‌شوند

اشک شوق از گوشه چشمانش جاری شد، لحظه‌ای درنگ کرد و آنگاه با سری فرو افتاده و هق هق کنان و با صدای ضعیف ته‌مانده گلو از خوشحالی‌اش سخن گفت، از اینکه واژه تولدت مبارک را برای اولین بار می‌شنود و حس می‌کند، دختر ۱۴ ساله یتیمی که اولین بار برایش تولد گرفته‌اند.

مسجد آرام؛ آنجا که شهدا حامی معنوی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، اینجا نقطه‌ای کوچک از کلان‌شهر شیراز است، مکانی که روح شهدا فضای معنوی خاصی به آن بخشیده است. مسجدی در جنوب شهر شیراز که اهالی‌اش دل‌های بزرگی دارند به وسعت دریا.

بسیاری از ما رنگ و بوی تولد و هدیه گرفتن را بارها و بارها چشیده‌ایم اما همین نزدیکی‌ها درست بیخ گوشمان در جای جای این شهر و دیار کودکان، نوجوانان و جوانان بسیاری هستند که نمی‌دانند تولد یا جشنی به این مناسبت چیست یا حسی از آن را درک نکرده‌اند، همان کودکان و نوجوانانی که یا بی‌سرپرست شده‌اند و یا بدسرپرست هستند و روزگار را به سختی می‌گذرانند.

در همین گوشه و کنار اما بزرگ‌منش‌هایی پیدا می‌شوند که روزمرگی‌های روزگار آنها را در خود غرق نکرده است و حواسشان به اطراف هم هست.

مسجد ابوالفضل واقع در عادل‌آباد مسجدی در جنوب شهر شیراز که ایده‌های خلاقانه‌ای رقم زده است.

ایده‌هایی نو و جانانه که هرچند کوچک است اما می‌تواند شادی‌آفرین باشد و بزرگی روح را تقویت کند.

هیئت متوسلین به حضرت ابوالفضل(ع) یکی از هیئت‌های بزرگ شیراز وابسته به این مسجد است، آشپزخانه مستقل، دالقرآن شهدا و سالن ۳۶۰ متری جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی از جمله متعلقات این مسجد است که در مجموع یک مجموعه فرهنگی مذهبی موفق را در شهر شیراز ایجاد کرده است.

مسجد را به واسطه نام مدیرش مسجد آرام خطاب می‌کنم، چرا که با لحنی آرام و صبور از اقدامات فرهنگی و تلاش برای شادی‌بخشی به نیازمندان و محرومان سخن می‌گوید.

اکبر آرام، توضیح داد: در این مرکز هر پرونده با نام یک شهید مزین می‌شود، شهیدی که به‌عنوان حامی معنوی رابط بین فرد و خداوند می‌شود.

وی ادامه داد: زمان تولد یا شهادت شهید قاب عکس شهید و کیکی تهیه شده و سراغ مددجو می‌رویم تا در کنار اهدای یک هدیه شهید را به مددجو معرفی کنیم.

آرام این اقدام را یک اتفاق نو توسط این مسجد برای نخستین بار در کشور عنوان کرد و ادامه داد: این اتفاق با ایجاد حال و هوای خاص، صحنه‌های احساسی بسیار زیبایی خلق کرده و بسیار مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در این روزگار که همه به‌ویژه مددجویان در انواع و اقسام پیچ و خم‌های زندگی گرفتار هستند، ایجاد این ارتباط معنوی کاری منحصربه‌فرد و زیبا و ارزشمند است که امیدواریم بتوانیم به سطح کشور توسعه دهیم.

از اینها که بگذریم، در این مسجد خانه هلال احمر نیز فعال است، همچنین در بحث معیشت و تهیه بسته‌های غذایی از زمان سیل شیراز تا کنون تعداد ۲۴۰۰ بسته معیشتی تهیه و تقدیم مددجویان شده که ارزش هر بسته بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

مدیر مسجد ابوالفضل(ع) شناسایی مددجویان را از دو روش ممکن دانست و گفت: یک روش معرفی از طریق افراد شناخته شده و قابل اعتماد و روش دوم مراجعه مددجویان است که در هر دو روش مدارکی درخواست می‌شود و پس از بررسی و ارزیابی و بازدید، درجه‌بندی افراد نیز صورت می‌گیرد و مددجویان تحت پوشش قرار می‌گیرد.

آرام با اشاره به اینکه مناطق تحت پوشش این مسجد مهدی‌آباد، کیان‌آباد، میانرود، عادل‌آباد، چهارراه زندان و همان محدوده‌های اطراف است، اظهار داشت: به طور کلی ۸۵ خانوار شامل ۳۱۰ نفر تحت حمایت این مرکز هستند که تلاش می‌شود تا حد ممکن و بر اساس میزان مبالغ ورودی از انها حمایت شود.

وی تاکید کرد: مورد دیگری که در این مسجد انجام می‌شود، قسطی کردن عقیقه نوزاد است که برای راحت‌تر شدن این اقدام در چهار قسط هزینه دریافت و با به جا اوردن کامل موازین شرعی این اقدام انجام می‌شود و خوشبختانه اینقدر اعتماد مردم به مسجد ما خوب است که تا به حال هیچ گوشتی را خریداری نکرده و گوشتی که ماهانه از یک تا دو و نیم کیلوگرم به هر خانواده اختصاص می‌دهیم از همین محل تامین می‌شود.

وی برگزاری کلاس‌های آموزشی مشاوره و اموزش های خانواده را نیز از دیگر اقدامات این مسجد عنوان کرد و از برگزاری اردوهای گروهی و تفریحاتی چون پارک و سینما و همچنین جشن تولدهای گروهی برای کودکان تحت پوشش خبر داد.

همه اینها نشان می‌دهد علی‌رغم شرایط دشوار جامعه به‌ویژه از نظر اقتصادی هنوز دست‌های مهربانی هستند که از محرومان دستگیری کنند و دل‌های یتیمان را به دست آورند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول