اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

باید در مقابل فشار ذی نفعان برای برگرداندن انحصار به مجوز تاسیس داروخانه ایستاد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به به واکنش منفی انجمن داروسازان و برخی جریان‌های ذی‌نفع نسبت به اقدام موثر وزارت بهداشت در رفع انحصار در مجوز تاسیس داروخانه، گفت: باید آگاهی بخشی جامعه را بالا برد و اجازه نداد که فشار جریان‌های ذی‌نفع، موجب عقب نشینی از این اصلاحات شود.

باید در مقابل فشار ذی نفعان برای برگرداندن انحصار به مجوز تاسیس داروخانه ایستاد

احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضوکمیسیون ویژه جهش تولید در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره برداشته شدن حدنصاب جمعیتی و حدفاصله از داروخانه دایر در آیین نامه جدید برای اخذ مجوز داروخانه گفت: موضوع حدنصاب جمعیتی و حریم صنفی مجوز تاسیس داروخانه که با همت وزارت بهداشت و دیوان عدالت اداری اصلاح شده است، از قواعد ضد رقابتی بود که نارضایتی زیادی بین فارغ التحصیلان داروسازی در کشور بوجود آورده بود. این قواعد موجب خرید و فروش مجوز داروخانه‌ها با ارقام چند میلیاردی در شهر‌های مختلف می‌شد و ایراداتی بود که در آیین نامه داروخانه‌ها وجود داشت.

وی در ادامه به روند طی شده برای اصلاح مجوز تاسیس داروخانه در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و افزود: شورای رقابت ماده 15 آیین نامه قبل را خلاف قواعد رقابتی تشخیص داد، که انجمن داروسازان و وزارت بهداشت در سال 96 نسبت به حکم شورای رقابت اعتراض و شکایت داشتند که در نتیجه در اواخر سال 97، دیوان عدالت رأی به ابطال ماده 15 داد و در اواسط سال 98، مجدد هیات عمومی دیوان عدالت ماده 14 آیین نامه را که مربوط به جداول حدنصاب جمعیتی بود ابطال اعلام کرد و بعد از این دو حرکت ارزشمند در مسیر مقابله با انحصار، هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب وکار در سال 98 وزارت بهداشت را مکلف کرد تا در آیین نامه تاسیس داروخانه‌ها بازنگری کند.

خاندوزی با اشاره به مطالبات بسیار زیاد برای اصلاح آیین نامه و مجوز تاسیس داروخانه‌ها اظهار داشت: بعد از فشارهای زیاد و مطالبات شدیدی که نسبت به تاخیر حدود یکسال و نیم وزارت بهداشت وجود داشت، بنده به همراه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با تاخیر اصلاح آیین نامه داروخانه‌ها سوالاتی مطرح کردیم، که بالاخره در 8 خرداد 1400 وزارت بهداشت آیین نامه جدیدی را ابلاغ کرد.

وی افزود: دو اتفاق مهم و ارزشمند در آیین نامه جدید رخ داده بود، اول اینکه حدنصاب جمعتی حذف و دوم اینکه مراعات فاصله از داروخانه‌های دایر، اختیاری در نظر گرفته شده بود که اگرچه این فاصله رعایت شود امتیاز بیشتری را بدنبال دارد اما الزامی برای تاسیس داروخانه نیست و بنابراین یک قدم بسیار خوب از طرف وزارت بهداشت در این زمینه برداشته شد. هرچند این اتفاق با یک سال و نیم تاخیر انجام شد ولی خبر خوشی برای جریان ضد انحصار در کشور است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مخالفت‌های ذی‌نفعان به اصلاحات آیین نامه داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت گفت: الان باید مراقب این بود که با توجه به واکنش منفی انجمن داروسازان و برخی جریان‌های ذی‌نفع نسبت به این موضوع و اقدام موثر وزارت بهداشت، باید آگاهی بخشی جامعه را بالا برد و اجازه نداد که فشار جریان‌های ذی‌نفع، موجب عقب نشینی از اصلاحاتی شود که یک سال و نیم به طول انجامیده است تا اینکه به ثمر برسد.

وی ضمن تشکر از وزارت بهداشت و شخص آقای شانه‌ساز بابت اصلاح ماده 14 و 15 آیین نامه تاسیس داروخانه‌ها، اضافه کرد: وزارت بهداشت نباید تسلیم فضاسازی‌هایی شود که از طرف جریان‌های ذی‌نفع اعمال می‌شود. همچنین افراد تحصیل کرده و ظرفیت‌های علمی کشور که می توانند از این فرصت ایجاد شده استفاده کنند و موجب کاهش رانت‌هایی شوند که در این حوزه وجود دارد حتما حامی این حرکت اصلاح گرانه خواهند بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول