اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

شناسایی بیش از 247 گونه جاندار در محیط زیست ایلام

مدیرکل محیط زیست استان ایلام گفت: بیش از ۲۰۰ گونه پرنده و ۴۷ گونه پستاندار مثل کل، بز، قوچ، میش، گرگ، آهو، خرس قهوه‌ای و… در زیستگاه‌های استان ایلام شناسایی شده است.

شناسایی بیش از 247 گونه جاندار در محیط زیست ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، غلامرضا ابدالی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته محیط زیست با بیان اینکه استان ایلام یکی از مناطق زیست محیطی کشور به لحاظ گونه‌های گیاهی و جانوری است، گفت: بین ۶۲۲ تا ۶۵٠ هزار هکتار جنگل بلوط، یک میلیون و صد هزار هکتار مرتع و در بخش ذخایر جانوری و بیش از ۲۰۰ گونه پرنده و ۴۷ گونه پستاندار مثل کل، بز، قوچ، میش، گرگ، آهو، خرس قهوه‌ای و… در زیستگاه‌های استان ایلام شناسایی شده است.

وی افزود: استان ایلام یکی از مهمترین زیستگاه‌های گوزن زرد ایرانی است و هم اکنون در سایت مانشت و قلارنگ ایلام، ۵۰ راس گوزن زرد ایرانی زندگی می‌کنند و سایت پرورش گوزن زرد ایرانی ایلام در کشور نمونه است و در سال‌های گذشته بالای ۳۴ راس گوزن نیز به سایر سایت‌های کشور منتقل کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام با بیان اینکه ۱۳۹ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت حفاظت شده محیط زیست در استان وجود دارد، افزود: یکی معضلات محیط زیستی در استان وجود صنایع آلاینده صنعتی مثل کارخانه سیمان ایلام، پتروشیمی و پالایشگاه ایلام است و محیط زیست استان ضمن رصد و پایش میزان آلودگی این واحدها، تاکنون با تذکرات صورت گرفته، واحدهای آلاینده را مجاب کرده تا برای کاهش میزان آلودگی خود قدم‌هایی را بردارند.

ابدالی گفت: ۳٠ نقطه بحرانی مستعد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان شناسایی و به وسایل اطفاء حرق تجهیز شده است و همچنین ۱۷٠ میلیون تومان جهت ساخت تابلو تحدید حدود در این مناطق هزینه شده است.

وی ادامه داد: برای رفع آلودگی کارخانه سیمان ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق محیط زیست ارائه داده می‌شود و به زودی آلودگی این کارخانه از بین خواهد رفت.

ابدالی تصریح کرد: جلسات متعددی با مسوولان پتروشیمی ایلام نیز گذاشته شده و هم اکنون مسوولان این طرح نیز در تلاشند تا مشکلات آلودگی در بخش الفین و پسماند مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه برای سلامتی مردم و حفظ محیط زیست با هیچ واحد صنعتی آلاینده‌ای مماشات نخواهیم داشت، افزود: سلامتی مردم و حفظ محیط زیست در اولویت است، البته این به این معنی نیست که مخالف اجرای طرح‌های صنعتی باشیم.

ابدالی ادامه داد: استان ایلام با ۴۷ سازمان مردم نهاد با عضویت ۲٠ هزار نفر، در سطح استان فعال و پیشرو در امر مشارکت‌ها است.

مدیرکل محیط زیست ایلام عنوان کرد: هدف محیط زیست استان این است که طرح‌های صنعتی در محل مناسب جانمایی شوند، تا سلامتی مردم و تخریب محیط زیست را به همراه نداشته باشند.

وی افزود: طبیعت ایلام غنی از گونه‌های مهم جانوری است، یکی از مهمترین زیستگاه‌های حفاظت شده استان، منطقه کولک در شهرستان مهران است که بخشی از این منطقه در خاک عراق قرار دارد؛ به علت اهمیت به این منطقه، سال گذشته پاسگاه محیط زیست در این منطقه دایر شده است.

مدیر کل محیط زیست گفت: سال گذشته پاسگاه محیط بانی کولگ با ۵۸۸٠٠ هکتار که جز غنی‌ترین زیستگاه غرب کشور است با اعتباری معادل ۳۰۰ میلیون تومان افتتاح و به بهره برداری رسید.

ابدالی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد پارک صلح و دوستی با کشور عراق در این منطقه هستیم، افزود: برای جلوگیری و مقابله با شکار در منطقه نیز تفاهم نامه‌های خوبی با مسوولان استان‌های عراقی هم مرز با استان منعقد شده است.

وی گفت: ۸ ایستگاه سنجش آلاینده هوا در سطح شهرستان‌های استان فعال است و ۹۵ درصد ریزگردهای استان از طرف کشور عراق است.

مدیرکل محیط زیست ایلام اضافه کرد: برای استفاده مردم از مناطق حفاظت شده استان، طرح مدیریت جامع مناطق در استان اجرایی شده است.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول