اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

میزان جوایز جایزه قلم زرین بدون تغییر/ تقدیر از پیشکسوتان فرهنگ بعد از کرونا

رئیس انجمن قلم ایران ضمن اشاره به مشکلات مالی و صرفه جویی اعلام کرد: به دلیل مشکلات مالی موجود، امسال نتوانستیم مقدار جوایز را افزایش دهیم بنابراین به مانند سنوات گذشته نفر اول ۸ میلیون تومان اعطا می‌شود.

میزان جوایز جایزه قلم زرین بدون تغییر/ تقدیر از پیشکسوتان فرهنگ بعد از کرونا

محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره نوزدهمین جایزه قلم زرین اظهار داشت: مرحله نهایی داوری این دوره از جایزه به استثناء یک گروه پشت سر گذاشته شده و نامزدهای نهایی مشخص شده‌اند و مشکلی برای اجرای برنامه در روز قلم نداریم.

* با صرفه‌جویی، بودجه جایزه قلم زرین را تامین کردیم

وی با تشریح مشکلات و چالش‌های مالی در انجمن اظهار داشت: با صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در انجمن و با وجود بحران‌های مالی که پشت سر گذاشتیم، بودجه لازم برای جایزه تدارک دیده شده است. البته قول حمایت نیز از ناحیه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ما داده شد که امیدواریم در اجرا و در تهیه جوایز به کمک ما بیاید. به نظرم به لحاظ مالی تدارکات لازم دیده شده است.

رئیس انجمن قلم ایران ضمن اشاره به همه‌گیری کرونا و اینکه امیدوار بودیم در سه ماهه اول سال واکسیناسیون به شکل وسیع در کشور انجام شود و منع تجمعات را نداشته باشیم، گفت: با توجه به خطر همه‌گیری که وجود دارد، بنای انجمن هم در دو سال اخیر این بود که پروتکل‌های الزامی و اعلامی وزارت بهداشت به طور کامل رعایت شود. از این رو طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است با تعداد کمی از شرکت‌کنندگان به شکل حضوری و ارتباطی که قرار است به شکل مجازی به برخی افراد برقرار شود، مراسم اختتامیه این دوره را برگزار کنیم.

* اختتامیه نوزدهمین دوره قلم زرین احتمالا در کتابخانه پارکشهر برگزار می‌شود

وی افزود: با توجه به اینکه ما سالانه انجمن قلم ارتباط لازم برای ارتباط مجازی با چهره‌ها را نداریم، مذاکراتی با حوزه هنری و نهاد کتابخانه‌ها صورت گرفته تا چنانچه امکانپذیر باشد از امکانات این دو نهاد استفاده کنیم، اما با توجه به تجربه خوب همکاری با همکاری نهاد کتابخانه‌ها و همراهی که این دوستان در مراسم‌های گذشته نشان داده‌اند، به احتمال زیاد مراسم پایانی در یکی از سالن‌های متعلق به نهاد کتابخانه‌ها یا سالن کتابخانه پارک شهر برگزار خواهد شد.

* میزان جوایز دوره نوزدهم مانند سال گذشته/ نفر اول ۸ میلیون تومان دریافت می‌کند

رئیس انجمن قلم ایران بخش دیگری از سخنان خود را به میزان جوایز اختصاص داد و گفت: به دلیل مشکلات مالی موجود، امسال نتوانستیم مقدار جوایز را افزایش دهیم. بنابراین مانند سال‌های گذشته نفر اول ۸ میلیون تومان و تقدیری‌ها ۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند. از این رو جوایز به مانند سال گذشته به همان میزان اعطاء می‌شود.

* درخواست داوران برای تفکیک بخش کودک از نوجوان/ با پشتوانه مالی جداسازی را اجرا می‌کنیم

وی گفت: نکته‌ای که باید متذکر شوم، اینکه چند سالی است دوستان گروه کودک و نوجوان پیشنهاد جدی مطرح کردند و آن اینکه بخش کودک از بخش نوجوان جدا شود؛ چون داوری آثار کودک در کنار داوری آثار نوجوان کار ساده‌ای نیست، اما ما به اجبار از میان افراد کودک و نوجوان یک اثر را انتخاب می‌کنیم؛ گرچه داوران معتقدند این کار بسیار سخت است و علاقه‌مندند در حوزه شعر و داستان، آثار مخصوص کودک از نوجوان جدا باشد، ولی مضیقه‌های مالی تاکنون مانع از اجرا شده است. چنانچه در سال‌های آتی پشتوانه مالی پیدا کنیم در جهت گسترش جایزه و تفکیک برخی بخش‌ها مثل جداسازی کودک از نوجوان و داستان از رمان فکر خواهیم کرد.

پرویز ضمن اشاره به ۵ بخش جایزه قلم زرین تصریح کرد: بخش شعر کودک و نوجوان، بخش داستان کودک و نوجوان، بخش داستان بزرگسال، بخش شعر بزرگسال، نقد و پژوهش ادبی در این دوره نیز مورد بررسی قرار گرفت و ۱۴ تیر ماه روز قلم برگزیدگان این دوره نیز معرفی خواهند شد.

* تقدیر از پیشکسوتان فرهنگ، جداگانه و بعد از کرونا برگزار می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که همه ساله بخشی به عنوان تقدیر از پیشکسوتان فرهنگ با نام آفرین‌روشنان برگزار می‌کردید. آیا امسال هم این بخش برقرار خواهد بود؟ گفت: ما هر سال این بخش را داشتیم، اما هیأت مدیره با توجه به تجارب دو دوره گذشته و با توجه به نظر قالب دوستان نتیجه این شد که ما این قسمت را جدا و به شکل ویژه به تقدیر از پیشکسوتان حوزه فرهنگ بپردازیم.

وی افزود: پیش از همه‌گیری کرونا این موضوع را در شهرستان‌ها و استان‌ها گسترش داده بودیم و سالانه با همکاری نهاد کتابخانه‌ها مراسم نکوداشت و تجلیل برگزار می‌کردیم و همچنان امیدواریم پس از واکسیناسیون سراسری که امکان مناسب با برنامه مستقل داشته باشیم، این بخش یعنی تقدیر از پیشکسوتان فرهنگ را برگزار کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول