اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی درگذشت + پیام‌‌های تسلیت

علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی درگذشت + پیام‌‌های تسلیت

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون پیشین امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر موزه موسیقی که در پی ابتلا به ویروس کرونا به کما رفته بود، بامداد امروز (دوشنبه ۱۷ خرداد) درگذشت. وی یک ماه پیش به کرونا مبتلا و به مدت سه هفته در بیمارستان بستری شده بود.

زنده‌یاد مرادخانی که معاونت سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عهده دار بود، فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه تهران بود. او پس از اتمام تحصیلات خود در سمت‌های مختلف مدیریتی نیز حضور داشت که از آن جمله می‌توان به مدیریت تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵)، مدیریت همکاری‌های سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷)، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶)، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۳ تا ۱۳۸۷) و مدیریت موزه موسیقی (۱۳۸۷ تاکنون) اشاره کرد.

تاسیس خانه موسیقی ایران با همکاری هنرمندان موسیقی، مدیر تولید مجموعه زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان (امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، نیز برخی دیگر از فعالیت‌های زنده یاد مرادخانی را تشکیل می‌دهند.

* پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت مرادخانی

در پیام سیدعباس صالحی آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت مدیر توانا و انسان والا، همکار عزیز، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم علی مرادخانی موجب تاسف و تاثر عمیق گردید.

دوران طولانی و مستمر مدیریت در عرصه های فرهنگی و هنری، در کنار اقدامات تأسیسی، نظام‌بخش و خلاقانه در این حوزه، او را به مدیری توانمند، کاربلد و کارآمد و مورد وثوق و احترام اصحاب فرهنگ و هنر بدل کرده بود.

اینجانب این ضایعه اندوهناک را به خانواده آن مرحوم، جامعه فرهنگ و هنر و همکاران و علاقه‌مندان ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم.

از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و آمرزش الهی و برای بازماندگان مکرم صبر و اجر مسألت دارم.»

* پیام تسلیت مدیر دفتر موسیقی ارشاد

محمد اله یاری مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت علی مرادخانی معاون سابق امور هنری وزارت ارشاد را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت محمد الهیاری آمده است: «متأسفانه باخبر شدیم که یکی از مدیران باسابقه هنری و همراه و همنشین همیشگی هنرمندان، مرحوم علی مرادخانی، دعوت پروردگارش را برای حضور در تماشاگه راز، لبیک گفته است. و به راستی جز تسلیم در برابر مشیت حضرت حق، پناهگاهی نیست ... .

ثمرات معنوی و سابقه سال‌های متمادی حضورش در دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین در کنار هنرمندان این مرز و بوم، جاودان خواهد ماند.

در پایان درگذشت جناب آقای علی مرادخانی را به همسر و فرزندان محترم ایشان، دوستداران و خانواده بزرگ هنر هنر تعزیت و تسلیت عرض نموده و از درگاه پروردگار منان، علو درجات و آرامش ابدی برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.»

* پیام تسلیت انجمن کارگردانان سینما

در متن پیام انجمن کارگردانان سینمای ایران آمده است: «در طول تاریخ فرهنگ و هنر ایران هنر و هنرمند به درجه‌ایی از والایی نرسیده است الا به یمن حضور افرادی فهیم و آگاهی که شرایط این والایی را فراهم کردند. کسانی که خود خلق نکرده‌اند اما خالق حمایت‌ها و فرصت‌ها بوده‌اند. علی مرادخانی یکی از آن معدود مدیران فرهنگ بود که در شرایطی که هنرمند اصیل پشت درهای بسته و از همه طرف نه شنیده، آغوشش همیشه گشوده بود. حالا رفتنش با بهت و ناباوری از کرونا، بار دیگر نشان داد چقدر مردان و زنان فرهنگ و هنر و موسیقی، داغدارش هستند. انجمن کارگردانان سینمای ایران این سوگ را به خانواده و مردمان صبور میهن و موزه موسیقی تسلیت می‌گوید.»

* پیام تسلیت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس
بازگشت همه به سوی اوست
درگذشت تاسف برانگیز و نا باورانه  فرهیخته هنر دوست  وانسان گرانمایه زنده‌نام علی مراد خانی موجبات تالم خاطر اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه را فراهم  آورد.
بی شک حسن خلق و روحیه تعامل حداکثری با سازمانها و نهادهای مختلف فرهنگی هنری و ارتباط گسترده و سازنده با اصحاب  شریف فرهنگ و هنر ایران‌زمین، از جمله نقاط مثبت  کارنامه  مدیریتی ایشان به شمار می‌رود.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ضمن عرض تسلیت فقدان این عزیز سفر کرده به بازماندگان و خانواده محترم ایشان، از خداوند متعال برای ایشان غفران و رحمت واسعه الهی آرزومند است.

* پیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران

 مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت:

«تو آبروی هنر را نریختی بر خاک / شدی به خاک و هنر پاس آبروی تو داشت

کووید-۱۹ در ردایی سیاه باز هم چوبه‌ی کوچک مرگش را به سمت نت سکوت برد و این‌بار بنیان‌گذار موزه موسیقی را از ما گرفت. طراح و مدیر تولید سمفونی عظیم عاشورا. ‌

علی ‌مرادخانی انسانی خوش خلق، مردم‌دار، دلسوز و کارآمد و مومنی متواضع امروز زندگی پربارش را وداع گفت. شریف مردی تربیت‌یافته در خاندانی از علمای ربانی که با قرآن و تلاوت استادانه آن انس داشت. اعضای ارکستر ملی موسیقی امروز باید با پدر خود وداع کند، چرا که او به همراه استاد فخرالدینی که عمرشان دراز باد، یکی از موسسین ارکستر ملی بود. او که چند سالی عضو شورای عالی خانه‌ هنرمندان ایران و نماینده‌ شهردار تهران در این شورا بود، همه‌ تلاش خود را برای پربار کردن درخت فرهنگ و هنر این مرز و بوم بذل کرد. از سال‌های نخست دهه‌ شصت در وزارت ارشاد شروع به ‌کار کرد، و از جوانترین مدیران آن دوره از مدیریت سینمای ایران بود. سپس به جشنواره فجر آمد و بعدتر هرکجا که نوای موسیقی شنیده‌ می‌شد حتما حضور زنده‌نام علی مراد‌خانی را می‌شد حس کرد و امروز نت آخر این سمفونی مهیب بر خطوط میزان زندگی او حک شد. نت سکوت ممتدی که تا ابد بر دفتر نت این روزگار باقی خواهد ماند. امروز نه تنها اعضای موسیقی کلاسیک و ارکسترال که تمامی فعالان موسیقی سنتی، نواحی و پاپ ایران که حتی هنرمندان تئاتر و هنرهای تجسمی ایران نیز سوگوارند. چرا که زنده‌یاد مرادخانی در ابعاد گسترده‌ای موسیقی ایران را هدایت می‌کرد و در سمت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنرهای نمایشی و تجسمی این کهن بوم نیز بسیار کوشید. موزه موسیقی که از سال ۸۷ به همت این نازنین تاسیس یافت و تاکنون مدیریتش با ایشان بود گواهی‌ است بر فعالیت‌های گسترده و پربار ایشان.

جامعه هنری ایران هرگز این گوهر ارزشمند را از حافظه‌ خود فراموش نخواهد کرد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول