اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

رانندگان شرکت «سرویس خودرو شهر» نیروی شهرداری نیستند/ وقتی معاون شهردار آب پاکی را روی دست رانندگان شهرداری می ریزد

همچنان گلایه‌های کارکنان شرکت «سرویس خودرو شهر» ادامه دارد؛ گلایه‌هایی از جنس پرداخت بیمه خویش‌فرما، حقوق کم، عدم امنیت شغلی، حداقل حقوق بازنشستگی. بعد از حمایت‌های افشین حبیب زاده رئیس کمیسیون کارگری شورای اسلامی شهر، عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران پاسخ داد.

رانندگان شرکت «سرویس خودرو شهر» نیروی شهرداری نیستند/ وقتی معاون شهردار آب پاکی را روی دست رانندگان  شهرداری می ریزد

حوزه شهری خبرگزاری فارس ـ سودابه رنجبر: گلایه‌های کارکنان شرکت «خودرو سرویس شهر» تمامی ندارد. یک سال اخیر با گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، گلایه‌های راننده‌های این شرکت دوچندان شده است. در این مدت تلاش کرده‌اند صدایشان را به گوش مسؤولان شهری برسانند؛ شاید که بتوانند احقاق حقی داشته باشند.

رانندگان چه می‌گویند؟

حسینی یکی از کارکنان شرکت خودرو سرویس است می‌گوید: علاوه بر حقوق بسیار کم، از بزرگ‌ترین گلایه‌های ما قراردادهایی است که از هر طرف نگاه کنید به نفع شرکت تنظیم‌ شده است. راننده‌ها در این قرارداد متضرر هستند فکرش را بکنید راننده همراه با خودروی شخصی با بیش از ۸ ساعت کار در روز مبلغی میانگین زیر ۵ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد. این در حالی است که برای ماشین پراید این مبلغ به ۳ میلیون ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

گودرزی یکی دیگر از کارکنان شرکت خودرو سرویس، از اینکه چطور همه مسؤولان در برابر این قراردادهای تنظیم‌شده به نفع شرکت، سکوت کرده‌اند احساس حیرت می‌کند و توضیح می‌دهد: «ما قراردادی را امضاء کردیم که خودمان به‌عنوان کارفرمای فرعی و شرکت به‌عنوان کارفرمای اصلی محسوب می‌شود. معنای این قرارداد این است که اگر به هر دلیلی، کارفرما راننده را اخراج کند بیمه بیکاری به راننده تعلق نمی‌گیرد و این باعث می‌شود که راننده بدون هیچ چون‌وچرایی کارش را انجام دهد».

ساعت کاری نداریم امنیت شغلی نداریم

گودرزی یکی از روزهای کاری‌اش را این‌طور تعریف می‌کند: «ساعت ۶ صبح یکی از کارکنان شهرداری را به محل مأموریتش می‌رسانم. تا ۵ ساعت در ترافیک تهران رانندگی می‌کنم و چه‌بسا بیشتر و ساعاتی را هم به انتظار رسیدن کارکنان شهرداری در ماشین می‌نشینیم. به‌علاوه باید هزینه وارد شدن به طرح ترافیک را هم از جیب بدهم. دست‌آخر بازهم نمی‌دانیم امروز رأس چه ساعتی کار تمام می‌شود؟ همیشه باید حاضر به خدمت باشیم. گاهی برای رساندن یکی از کارکنان یا مهمان‌های شهرداری منطقه شهرداری تا ساعت ۹ شب در حال رانندگی هستم. این در حالی است که در ازای این ماندن‌ها، افزایش وجه چندانی نداریم و به دلیل قرارداد تنظیم‌شده حق اعتراضی هم وجود ندارد.»

 بازنشستگی فقیرانه

 سرلک از دیگر کارکنان و قدیمی‌های این شرکت بازهم به دریافتی‌های حداقلی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این شرکت، راننده‌ها را نادیده می‌گیرد، انگار که فقط خودرو در اجاره شرکت است و راننده هیچ حقی ندارد. حتی حقوق ما در شرایط بازنشستگی این‌طور تنظیم‌شده که باوجود پرداخت حق بیمه کامل که به‌صورت خویش‌فرما پرداخت می‌شود، کمترین میزان حقوق بازنشستگی را دریافت می‌کنیم».

سرلک درباره افزایش بیمه و افزایش حقوق می‌گوید: «سال گذشته مبلغ پانصد و پنجاه‌ هزار تومان بابت بیمه از کارکنان کم می‌شد؛ اما این مبلغ از فروردین امسال به هشت‌صد پانزده هزار تومان رسید بدون اینکه هنوز افزایش حقوقی اعمال‌شده باشد همیشه این‌طور است که از برج چهارم افزایش حقوق اعمال می‌شود و معوقه را نیز همان موقع پرداخت می‌کنند. هر ماه ۲ درصد از حقوق ما در حساب شرکت می‌ماند؛ تا آخر سال به‌حساب ما واریز شود؛ اما همین مبلغ نیز در حساب شرکت است و سود این مبلغ از آن شرکت می‌شود. این‌طور حساب کنید که این شرکت ۴ هزار نیرو دارد و مبلغ دو درصد از حقوق هر راننده در هرماه چه مبلغ قابل‌ملاحظه‌ای می‌شود!».

«سهند» هم حقوقمان را کاهش می‌دهد

یکی دیگر از کارکنان شرکت خودرو سرویس به‌روزهای که در خیابان بهشت جلوی شورای شهر به اعتراض تجمع کرده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید: «بارها و بارها تلاش کردیم فریادمان را به گوش اعضای شورای شهری برسانیم هرچند با پیگیری چند نفر از اهالی شورای شهر توانستیم این موضوع را کمی رسانه‌ای کنیم؛ اما عملاً هنوز هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است. حتی قصد دارند اپلیکیشنی را نیز به نام «سهند» راه‌اندازی کنند تا شرایط شبیه به تاکسی‌های اسنپ را برای ما ایجاد کنند».

در حق رانندگان شرکت خودرو سرویس بی‌انصافی می‌شود

با همه این تجمع‌ها حرف رانندگان این شرکت به گوش شورای شهری‌ها رسید و چندین ماه گذشته «افشین حبیب زاده» رئیس کمیسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران در حمایت از اعتراض‌های کارکنان شرکت خودرو سرویس گفت: «باید به دغدغه‌ها و مشکلات رانندگان شرکت «خودرو سرویس شهر» توجه شود. مخصوصاً در اجرای طرح سهند (سامانه هوشمند ناوگان داخلی شهرداری) ابهاماتی برای رانندگان وجود دارد که باید درباره آن بیشتر شفاف‌سازی شود.

حبیب زاده گفته بود: «مهم‌ترین موضوع این است که پیاده‌سازی این طرح نباید باعث کاهش میزان درآمد رانندگان شود و باید جزئیات آن را طوری دیده شود که رانندگان بتوانند پاسخگوی نیازهای معیشتی و خانواده خود باشند».

رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته در جلسه‌ای به‌قرار داد منعقد شده با مالکان خودروها اشاره‌کرده بود و توضیح داده بود: «این‌یک قرارداد یک‌طرفه است، هیچ نشانی از رعایت انصاف به چشم نمی‌خورد، مال‌الاجاره؛ خودرو در نظر گرفته‌شده و به‌زحمت رانندگان توجهی نشده است از سوی دیگر رانندگان شرکت «خودرو سرویس شهر» از مزایای رفاهی که به کارکنان شهرداری ارائه می‌شود بی‌بهره هستند. در انتهای سال نیز از عیدی و سنوات برخوردار نمی‌شوند و طبق قرارداد موظف هستند که پول بیمه را نیز به‌طور تمام و کمال خودشان پرداخت کنند».

حبیب زاده با اشاره به اینکه سقف ساعت در نظر گرفته‌شده برای رانندگان شرکت خودرو سرویس ۳۵۰ ساعت است، گفته بود: «میزان کارکرد در نظر گرفته کفاف هزینه‌های جاری زندگی شخصی و خودرو را نمی‌دهد و چنانچه رانندگان بیش از ۳۵۰ ساعت کار کنند، هیچ‌گونه پرداخت اضافه‌ای به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد».

کارکنان معتقدند بعد از اینکه افشین حبیب زاده برای احقاق حق درباره قراردادهای این شرکت انتقاد کرد برخی مسؤولان پاسخ‌هایی را دادند، نه اینکه اتفاق خاصی رخ‌داده باشد فقط اینکه امسال بن خرید محدود و یک بسته معیشتی نیز از طرف شرکت به ما اهدا شد؛ اما همچنان برمدار خویش می‌گردیم.


بعد از حمایت‌های رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی 

«عبدالحمید امامی» معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در خصوص رسیدگی به مشکلات رانندگان توضیح می‌دهد: «افزایش سرانه اضافه‌کار رانندگان خودرو سرویس اعمال‌ شده است. سقف ساعت کار رانندگان، از ۳۵۰ به ۳۶۰ افزایش‌یافته؛ همچنین سرانه ساعت کار از ۳۲۰ به ۳۳۰ ساعت ارتقا پیداکرده است. امسال نیز برای ارتقای سطح معیشت و پرداخت حق بیمه ما و تفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت‌ماه به‌حساب رانندگان واریز شد».

امامی برای رسیدگی به شرایط فنی خودروها گفته بود: «برای رفاه حال رانندگان یک روز در ماه برای رسیدگی به امور فنی خودرو در نظر گرفته‌ شده است که رانندگان با هماهنگی بخش‌های مربوطه می‌توانند ایرادهای فنی خودرو را رفع کنند».

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با تأکید بر اینکه توجه ویژه به معیشت رانندگان خودرو سرویس از اولویت‌های مهم اجرای طرح سامانه سهند است گفته بود: «مبلغ ۳۰ هزار تومان نیز به‌صورت ماهیانه برای استفاده از اینترنت همراه که برای سامانه سهند، استفاده می‌شود در نظر گرفته‌شده است.

برنامه تهران بیست

بعد از همه این گفته‌ها امامی که چند روز پیش در برنامه «تهران بیست» دعوت‌شده بود باز هم با گلایه‌های بسیار کارکنان شرکت «خودرو سرویس شهر» روبه‌رو شد.

او در پاسخ به مجری برنامه که پرسیده بود چرا میزان پیامک‌های اعتراض به شرکت خودرو سرویس شهر لحظه‌به‌لحظه در حال افزایش است؟ گفت: «شرکت «خودرو سرویس شهر» حدود ۴ هزار راننده دارد. این عزیزان کارمند شهرداری نیستند بلکه تحت قرارداد با یک شرکت واسطه بین شهرداری هستند. این شرکت سال‌های گذشته با اجاره ۴۰۰ وانت‌بار با شهرداری تهران وارد قرارداد شد و بعد از آن فعالیت‌های خدماتی را توسعه داد. رانندگان این شرکت انتظار دارند در استخدام سازمان شهرداری قرار بگیرند؛ اما این امکان‌پذیر نیست. طی دوره قبل با اعلام سازمان بازرسی بیش از ۱۳ هزار نفر بدون مجوز به استخدام شهرداری تهران درآمدند. حالا چطور می‌توانیم ۴ هزار نفر دیگر را به این گروه اضافه کنیم؟»

 امامی با اشاره به راه‌اندازی اپلیکیشن سهند گفت: «دنیا به‌طرف هوشمند سازی حرکت می‌کند. شهرداری نیز سامانه‌های حوزه مالی را توسعه می‌دهد. با این سامانه کاملاً مشخص می‌شود که خودرو کجاست؟ چه میزان درحرکت بوده؟ چه میزان در سکون بوده است؟ هزینه‌های مالی خودرو در اجاره، کاملاً ارزیابی می‌شود.

سؤال این است

چرا حق بیمه راننده‌ها ۸۰۰ هزار تومان است و دریافت حقوق بازنشستگی کمتر از قانون کار است؟ و حقوق راننده‌ها زیر ۵ میلیون تومان است؟

امامی توضیح می‌دهد: «این‌طور نیست! بیمه این راننده‌ها خویش‌فرما است درباره دریافتی‌ها هم باید بگویم که مثلاً یک پژو سال ۹۸ با گذراندن ساعت کاری ۳۲۰ ساعت کارکرد، حدود ۸ میلیون تومان دریافتی دارد و می‌تواند ۲ میلیون تومان هزینه بیمه و دیگر هزینه را پرداخت کند و ۶ میلیون هم داشته باشد».

امامی می‌گوید: «این قراردادها از قبل بوده و ما سعی کردیم متناسب با افزایش قیمت‌ها دستمزدها را نیز اضافه کنیم».

دست‌آخر سؤال و جواب‌ها به اینجا منتهی می‌شود که اگر مخاطبان این برنامه و کارکنان شرکت خودرو سرویس شهر قانع نشدند می‌توانند خودشان به‌صورت حضوری به دفتر معاون مالی شهرداری تهران حاضر شوند تا شفافیت‌ها کاملاً مشخص شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول