اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری پارلمانی محور دیدار رؤسای سنای ازبکستان و قزاقستان

رئیس سنای قزاقستان با همتای ازبکی خود در تاشکند دیدار و «نقشه راه» توسعه همکاری‌های بین پارلمانی برای سال‌های 2021 و 2022 میلادی را تصویب کردند.

همکاری پارلمانی محور دیدار رؤسای سنای ازبکستان و قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «مولان اشمبایف» رئیس سنای قزاقستان که طی سفر دو روزه وارد شهر «تاشکند» شده با «تنزیلا ناربایوا» رئیس مجلس سنای ازبکستان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار طرفین بر گسترش همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور تاکید و اشاره کردند: طی 4 سال اخیر همکاری‌های ازبکستان و قزاقستان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی و فرهنگی بیش از پیش گسترش پیدا کرده است.

 روسای سنای دو کشور اذعان داشتند که گفت و گوهای بین پارلمانی ازبکستان و قزاقستان تقویت شده و بررسی تجربیات پارلمانی در چارچوب حضور در نشست‌های بین المللی و سازمان‌های پارلمانی به طور منظم تبادل نظر می‌کنند.

طرفین در این دیدار گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های ارتباطات حمل و نقلی و ترانزیتی، مهاجرت کاری، بهره‌برداری از منابع آب، فرهنگی، آموزشی را بررسی کردند.

اشمبایف و ناربایوا از افتتاح کنسولگری قزاقستان در شهر «سمرقند» و سرکنسولگری ازبکستان در شهر «چیمکنت» استقبال کردند.

طرفین همچنین گسترش همکاری‌های متقابل از جمله توسعه روابط بین کمیته‌های تخصصی، پیشبرد ابتکارات مشترک در چارچوب ساختارهای بین المللی پارلمانی (شورای بین پارلمانی، مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا، مجمع پارلمانی همسود)، برقراری همکاری‌های بین منطقه‌ای بین نمایندگان، اجرایی اقدامات عملی برای کاهش پیامدهای منفی پاندمی و دیگر موضوعات را مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه تاکید شد که امروز کمیسیون بین پارلمانی مجلس عالی در همکاری‌ با پارلمان قزاقستان و همچنین کمیسیون جدید مجلس سنا در همکاری با سنای قزاقستان به خوبی فعالیت می‌کنند.   

طرفین برای اجرای اقدامات یادشده، «نقشه راه» در توسعه همکاری‌های بین پارلمانی برای سال‌های 2021 و 2022 میلادی را تصویب کردند.  

طرفین در پایان این دیدار یادداشت تفاهم همکاری بین موسسه قانون گذاری و مطالعات پارلمانی مجلس عالی و موسسه پارلمانی نزد پارلمان قزاقستان را امضا کردند.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این  دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول