اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پرداخت ۴ میلیارد تومان وام جبران خشکسالی به عشایر نهاوند

رئیس اداره امور عشایری نهاوند از پرداخت ۴ میلیارد تومان وام برای جبران خشکسالی به عشایر نهاوند خبر داد.

پرداخت ۴ میلیارد تومان وام جبران خشکسالی به عشایر نهاوند

سیدابوالقاسم بنی‌هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی سال گذشته و بهار امسال که باعث آسیب به مراتع شهرستان شد مبلغ ۴ میلیارد تومان وام از محل صندوق توسعه ملی برای جبران بخشی از خسارات وارده به عشایر به آنان پرداخت شد.

وی افزود: طبق بازدید از سامانه‌های عشایری شهرستان نهاوند و با توجه به کمبود بارندگی در سال زراعی جاری مشاهده شد تعدادی از چشمه‌های آب دام‌ها خشک و تعدادی از آنها نیز به یک سوم کاهش یافته و علاوه بر آن آب آشامیدنی عشایر نیز  با مشکلات خیلی زیادی مواجه شده است.

رئیس اداره امور عشایری نهاوند افزود: علاوه بر آن با توجه به کمبود بارندگی، علوفه سبز کوهستان هم به حداقل ۲۰ درصد سال گذشته رسیده که این مساله باعث وارد شدن خسارت زیادی به دام عشایر از جمله کاهش وزن دام و بروز برخی بیماری‌های دامی شده است.

وی افزود: خشکسالی امسال از یک سو موجب از بین رفتن چراگاه‌ها شده و عشایر به دلیل ناتوان بودن از تامین علوفه برای دام خود دست به فروش آنها زده‌اند و با توجه به اینکه قیمت علوفه از ابتدای فروردین دو برابر و جو سه برابر افزایش داشته، علاوه بر کمبود علوفه و جو بی‌آبی نیز عشایر را به شدت در مضیقه قرار داده است.

بنی‌هاشمی ادامه داد: اگر این روند ادامه پیدا کند و عشایر نتوانند علوفه و آب مورد نیاز را تامین کنند ممکن است حتی دام‌های مولد خود را نیز به فروش برسانند که ادامه این روند می‌تواند خسارات عمده‌ای را به دامپروری استان وارد کند.

وی افزود: برای گذر از این بحران تامین علوفه، کاه، جو و ذخیره علوفه به مدت هشت ماه و تامین آب آشامیدنی برای عشایر و دام باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس اداره امور عشایری نهاوند افزود: مهم‌تر از همه تمدید نقدینگی و وام و خرید دام مازاد بصورت ضربتی از دیگر اولویت‌هایی است که موجب می‌شود جامعه عشایری با داشتن نقدینگی از فروش دام‌های مولد خود جلوگیری کنند.

وی گفت: در چنین شرایطی که دامداران به شدت از نظر تامین کاه در مضیقه هستند و قیمت آن در بازار به شدت افزایش یافته متاسفانه بخشی از کاه به خارج از استان صادر می‌شود که باید مسئولان صادرات را متوقف کنند.

بنی‌هاشمی افزود: در حال حاضر حداقل ۵۰ درصد جامعه عشایری استان مجبور به فروش دام‌ سبک خود شده‌اند که عرضه انبوه دام به بازار، افت قیمت را به دنبال داشته به نحوی که از نیمه دوم فروردین بین هشت تا ۲۰ هزار تومان قیمت دام کاهش داشته و اگر راهکار مناسبی گرفته نشود دسترنج یک ساله عشایر را به باد خواهد داد.

وی با برشمردن عوارض این وضعیت بر جامعه عشایری گفت: خشکسالی و از بین رفتن دام‌ها باعث میشود عشایر به حاشیه شهرها و مشاغل کاذب روی آورده و از سوی دیگر استان با کاهش تولید گوشت قرمز مواجه شوند.

رئیس مرکز عشایری نهاوند به اقدامات انجام شده برای کمک به عشایر اشاره کرد و افزود: در این راستا  ۲ هزار و ۴۳۶ تن جو توزیع شده که البته با توجه به وجود ۱۶۵۰ خانوار عشایر شهرستان سهمیه بسیار کمی است که باید از طریق استان این سهمیه اضافه شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر جو ۳۲۵ تن کنسانتره بین عشایر توزیع شده که این رقم بسیار کم است و باید افزایش یابد، توزیع سبوس به میزان ۱۳۳ تن و معرفی ۶۰ نفر برای دریافت تسهیلات بانکی از دیگر اقدامات عنوان کرد.

بنی‌هاشمی با اشاره به ارائه پیشنهاداتی برای کاهش آثار سوء کاهش بارش‌ها گفت: آبرسانی سیار در شبانه‌روز برای تامین آب مورد نیاز عشایر، هماهنگی با بانک‌های عامل به منظور پرداخت تسهیلات جدید و تمدید بازپرداخت تسهیلات قبل، جلوگیری از صادرات کاه به خارج از استان و  پیگیری برای در اختیار گذاشتن چاه‌های آب مسیر برای تامین آب مورد نیاز از مواردی است که می‌تواند آثار زیانبار خشکسالی را به حداقل برساند.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول