اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بایدهای برنامه اقتصادی دولت آینده از زبان کارشناسان اقتصادی

حساسیت مردم بر مسأله اقتصاد باعث شده تا برخی نامزدها به امید جذب رأی آن‌ها شعارها و وعده‌های اقتصادی عجیب و غریبی سر بدهند، بدون آن که پشتوانه‌ای برای عملیاتی ساختن آن وعده و وعیدها داشته باشند، به همین جهت به سراغ دو اقتصاددان رفتیم تا از بایدهای برنامه اقتصادی دولت آینده برایمان بگویند.

بایدهای برنامه اقتصادی دولت آینده از زبان کارشناسان اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر و وضع نامناسب مسأله معیشت برای اقشار مختلف مردم باعث شده تا هم نامزدهای انتخاباتی در وعده‌های خود روی مباحث و شعارهای اقتصادی تأکید کنند و هم مردم برنامه‌های نامزدها برای مشکلات اقتصادی را فاکتور اصلی برای انتخاب اصلح قرار دهند.

ملت فراری از بانیان وضع موجود، در این دوره به دنبال شخصی هستند که به دور از شعارهای عوام‌فریبانه ریشه مشکلات اقتصادی را بداند و برایش راهکار هم داشته باشد.

این حساسیت مردم بر مسأله اقتصاد باعث شده تا برخی نامزدها به امید جذب رأی آن‌ها شعارها و وعده‌های اقتصادی عجیب و غریبی سر بدهند، بدون آن که پشتوانه‌ای برای عملیاتی ساختن آن وعده و وعیدها داشته باشند.

در خبرگزاری فارس اصفهان به سراغ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یعنی مهدی طغیانی، اقتصاددان جوان اصفهانی رفتیم تا برایمان از بایدها و نبایدهای برنامه اقتصادی نامزدها بگوید.

طغیانی در این باره اظهار داشت: برخی از مشکلات اقتصادی همچون مشکل تنظیم بازارها ناشی از ضعف مدیریت است که با حضور مدیران توانمندی که بخواهند جهادی تلاش کنند، این مشکلات در کوتاه مدت حل خواهد شد.

توصیه‌های صاحب‌نظران به رئیس جمهور آینده برای بهبود وضعیت اقتصادی چیست؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به ساختاری بودن بخش دیگری از مشکلات اقتصادی گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی، اصلاح نظام بودجه‌ای و مالیاتی از موارد مورد اتفاق صاحب‌نظران، برای بهبود اقتصاد کشور است که باید مورد توجه کاندیداهای ریاست جمهوری قرار گیرد. 

وی ادامه داد: به طور مثال مبنای نظام بانکی باید بر حذف ربا و عقود اسلامی باشد؛ اصلاحاتی نیز لازم است در سرمایه‌گذاری، تسهیل‌دهی و کمک به واحدهای تولیدی صورت گیرد به نحوی که یک مشارکت واقعی را در این حوزه از سوی بانک‌ها به عمل آورد. 

طغیانی افزود: همچنین بانک مرکزی نباید مانند خزانه دولت باشد که هر گاه دولت بخواهد با چاپ پول، آن هم به صورت مقطعی، مشکلاتش را با آن حل کند بلکه باید استقلال نسبی داشته باشد تا بتواند سیاست‌های پولی را بر اساس مصلحت بلندمدت مردم تنظیم کند و به پیش ببرد؛ این‌ها مواردی است که لازم است دولت آینده برای بهبود اقتصاد کشور بدان‌ها توجه داشته باشد.

دولت آینده برای بورس چه چاره‌ای بیندیشد؟ 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مشکلات بازار بورس بیان داشت: تنظیم‌گری در بازار بورس منوط بر این است که ورود و خروج سرمایه از بازار متعادل باشد و اگر این ورود یا خروج یکطرفه شد، بازار دچار مشکل می‌شود. 

وی اشاره کرد که در ضمن ورود یکطرفه‌ی سرمایه به بازار بورس، بالارفتن بیش از حد آن را، به شکلی که بر شرایط اقتصادی کشور منطبق نبود شاهد بودیم و اکنون نیز خروج بیش از حد سرمایه از این بازار را می‌بینیم.

طغیانی تاکید کرد: تنها راه چاره برای بازار بورس جلب دوباره‌ی اعتماد مردم است که قطعا یک شبه به دست نمی‌آید و پس از جلب اعتماد نیز باید از آن پاسداری کرد که مجدداً سلب نشود. 

محمدرضا حیدری، دیگر اقتصاددان اصفهانی است که برایمان از بایدهای برنامه اقتصادی رئیس جمهور آینده گفت.

این اقتصاددان اظهار داشت: در وضع موجود کشور که نتیجه مسائلی است که در ۲ سال آخر دولت دوم آقای احمدی‌نژاد و ۸ سال دولت آقای روحانی وجود داشت، شاهد تورم حدود ۵۰ درصد، نرخ رشد اقتصادی نزدیک صفر و پرنوسان و کاهنده، نرخ رشد منفی سرمایه‌گذاری یا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی، وضعیت نامناسب فضای کسب‌وکار، نرخ بیکاری و فساد اداری و مالی در ساختار دولت بودیم.

وی ادامه داد: با این شرایط شاهد گسترش فقر از طریق کاهش حدود ۳۴ درصدی درآمد سالانه در ۸ سال گذشته هستیم.

حیدری تصریح کرد: در واقع نیاز است که رئیس جمهور آینده یک مبنای مشخصی برای حل این مسائل داشته باشد و هرگونه شعار بدون پشتوانه فکری و علمی و عملیاتی اجرایی نوعی فریب تلقی خواهد شد.

نامزدها الگوی فکری خود برای اداره اقتصاد کشور را اعلام کنند

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان همچنین عنوان کرد: یکی از کارهای اصلی که رئیس جمهور در عرصه اقتصادی باید انجام دهد این است که الگو و سرمشق فکری خودش برای اداره اقتصاد در چند سال آینده را باید عنوان کند.

وی توضیح داد: الگوی فکری آن‌ها ممکن است اقتصاد مقاومتی یا الگوی نئولیبرالیسم اقتصادی یا الگوهای وارداتی یا الگوهایی که وابسته به متغیرهای سیاسی خیالی و خارجی و غیرقابل کنترل مانند ادعای مذاکره و تعامل با جهان و حل مشکلات از طریق خارجی‌ها باشد.

حیدری افزود: همه این ادعاها طبیعتاً غیرقابل قبول هستند چون این راه را در این ۸ سال هم با دولت تدبیر و امید طی کردیم که دیدیم برآیند آن معطل ماندن ظرفیت‌های اقتصادی و وخامت روزافزون متغیرهای کلان اقتصادی است.

این اقتصاددان هم‌چنین خاطرنشان کرد که لازم است الگوی فکری نامزدها مشخص شود و بگوید نسبتش با سیاست‌های کلی نظام، قوانین جاری و برنامه‌های توسعه چگونه است.

طرح عملیاتی نامزدها برای اجرای برنامه‌های اقتصادی چیست؟

وی با بیان اینکه قرار نیست خود نامزد در جایگاه تبیین سیاست‌های کلی نظام قرار بگیرد، افزود: رئیس جمهور آینده قرار نیست خودش نظریه پرداز باشد، مهم آن است که طرح عملیاتی‌اش برای اجرای برنامه چیست.

نامزدها تیم اقتصادی آینده خود را معرفی کنند

حیدری نکته مهم دیگری هم اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات لازم آن است که اعلام کند برای مناسب کلیدی اقتصادی خودش یعنی رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونت اقتصادی خود دقیقا چه افرادی را مدنظر دارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه رئیس جمهور آینده باید یک تیم اقتصادی قوی و منسجم و مردمی داشته باشد تا بتواند مسائل اقتصادی که در حال حاضر به عنوان پیشانی نظام است را حل کند، افزود: فردی که می‌خواهد رأی دهد نباید صرفاً به یک مجموعه وعده‌های اغواگر رأی دهد بلکه باید برنامه‌ها را برگزیند.

پیشینه نامزدها هم مهم است/ چرا در مسؤولیت‌های گذشته اقدام مثبتی نداشتید؟

وی با اشاره به اهمیت شناخت پیشینه و کارنامه نامزدها بیان داشت: خود رئیس جمهور آینده هم باید مشخص شود که در چهل سال گذشته در عملکرد خود، از نظر سلامت نفس و پاکی دست و همچنین توانمندی و کارآمدی چکاره بوده است، کسی که نامزد ریاست جمهوری است و خودش رئیس بانک مرکزی بوده و ادعا دارد که می‌تواند ارزش پولی را اصلاح کند، ۳ سال فرصت داشته که می‌توانسته اصلاح کند.

حیدری اظهار کرد: رئیس جمهور آینده هم خودش به نظر سوابق و توانمندی‌ها و تیمی که انتخاب می‌کند، اگر یک مبنای نظری مناسب و تیم قوی و دست‌پاک داشته باشد حتما می‌تواند وضعیت بورس را در مجاری خودش اصلاح کند.

با رعایت نکاتی می‌توان در ۶ ماه وضعیت فروپاشیده بورس را برگرداند

این اقتصاددان گفت: راجع به این مجاری می‌توان در لایه‌های مختلف بحث کرد، مثلا اصلاحات در قوانین جاری، اصلاح در ساختار سازمان بورس و کارگزاران، اصلاح مکانیسم‌های نظارتی، نظارت‌های پیشگیرانه، نهادسازی برای حمایت از سهامداران خرد که توده‌های مردم هستند، مقابله با اطلاعات درونی و انتصاب مجموعه مدیرانی در سازمان بورس که براساس سلسله مراتب انسجام و کارآمدی و دست‌پاکی را داشته باشد، اگر صورت گیرد در یک زمان حدودا ۶ ماهه می‌توان این وضعیت فروپاشیده را برگرداند و روی ریل خودش قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعتاً هیچ معجزه‌ای رخ نخواهد داد اما اگر جهتگیری به سمت جلب اعتماد و ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش مشارکت عمومی که تأمین مالی تولید را در پی دارد، باشد، وضعیت اصلاح خواهد شد.

کارشناسان و متخصصان اقتصادی همه می‌گویند که مشکلات اصلی اقتصاد کشور مشخص و راهکار حل‌ آن‌ها نیز مبرهن است اما با وعده و وعید و شعارهای پوپولیستی نمی‌توان در راستای حل این مشکلات قدمی برداشت، تمامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید بدانند که دیگر زمان ارائه برنامه فرا رسیده است.

با عبرت از گذشته،فریب شعارهای عوام‌فریبانه را نخواهیم خورد

گویا با نقشه راهی که متخصصان و کارشناسان برای شناخت اصلح پیش روی ما مردم قرار داده‌اند و البته تجربه اعتماد به وعده‌های پوشالی، امروز دیگر می‌توانیم با کمی تأمل و البته به راحتی از شعارهای مردم‌فریبانه عبور کنیم و تیمی را به پاستور بفرستیم تا ۸ سال بعد از انتخاب خودمان پشیمان نباشیم.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ ق/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول