اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

برررسی وضعیت اکوسیستم استارتاپی، به بهانه پایان کار دولت دوازدهم

وضعیت اکوسیستم استارت‌آپی در ایران به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان این حوزه بررسی شد.

برررسی وضعیت اکوسیستم استارتاپی، به بهانه پایان کار دولت دوازدهم

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، قریب به یک دهه از ورود واژه استارت‌آپ و ادبیات همراه آن به ایران می‌گذرد. این مفاهیم در ادامه جریان کارآفرینی رایج در کشور و همچنین ترندهای جهانی، در اوایل دهه ۹۰ به طور طبیعی و آرام‌آرام راه خود را به سمت ایجاد یک ادبیات و اکوسیستم نوین باز می‌کرد. اما در همان اوایل، این جریان از سیر طبیعی خود جدا شد و برای ترویج بیشتر آن ریل‌گذاری‌های خاصی انجام گرفت.

حامی اصلی این فضا در این سال‌ها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است، اما به مرور بخش‌های مختلفی از حاکمیت به این عرصه ورود کرده و هر کدام در گوشه‌ای از این اکوسیستم جریانی را ایجاد کرده‌اند. یکی از نتایج این ورودها گره خوردن استارت‌آپ با مفاهیم دیگری مانند شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان بوده است. 

دانشگاه‌های ما خصوصا دانشگاه‌های برتر مثل دانشگاه شریف نیز به سرعت با مطرح کردن ایده دانشگاه نسل سوم و ایجاد نهادها و رویدادهای جدید در دانشگاه مانند شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری خود را به این اکوسیستم متصل کردند و جریانی بزرگ از دانشجویان را به این سمت و سو سوق دادند.

این اکوسیستم و حاصل آن مکررا به عنوان یک ایده موفقِ پیاده‌سازی شده توسط دولت مطرح شده و جزو معدود مسائلی است که جریان‌های سیاسیِ دیگر در کشور، درباره آن نقد قابل توجهی ندارند؛ بلکه خود آنها هم موافق و مدافع گسترش بیشتر این اکوسیستم هستند و اگر اختلاف نظری هست تنها در جزییات است.

اما در بین این اتمسفر عجیب و مثبت نظرات، گاهی صداهایی به گوش می‌رسد که نقدهایی جدی به این سیاست‌گذاری دارند و معتقدند بایستی بازنگری‌هایی در این زمینه صورت گیرد.

حال به بهانه پایان یک دهه از عمر این اکوسیستم و اتمام کار دولت دوازدهم، بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در جلسه ای به بررسی وجوه مختلف این اکوسیستم پرداخته تا ببیند این اکوسیستم باید به چه سمتی هدایت شود.

* بررسی وضعیت اکوسیستم استارت‌آپی در ایران | بررسی رابطه متقابل اکوسیستم استارت‌آپی و دانشگاه، با محوریت دانشگاه شریف

مجید دهبیدی‌پور رئیس پارک علم و فناوری شریف در این جلسه گفت: این آسیب وجود دارد که فضای کارآفرینی در این چند سال بیش از حد تحت تاثیر فناوری اطلاعات بوده است، اما به معنای نفی عرصه‌های دیگر از جمله بخش‌های هاردتک نیست.

وی افزود: الان به نقطه‌ای رسیدیم که کسب‌وکارهای در حوزه سخت‌افزار فرصت زیادی دارند و باید بیشتر به این فضا بپردازیم. در این عرصه کم‌کاری شده است اما الان برنامه‌هایی در دست انجام است.

حسن سالاریه معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان هم گفت: مسیر سخت اعتمادسازی باید در حوزه هاردتک طی شود؛ مثلاً اگر می‌خواهید در حوزه نفت و گاز فعالیت کنید باید وسط میدان بروید و غالب وقت خود را در نمایشگاه‌ها و در میان صنایع بگذرانید؛ شما نمی‌توانید در این حوزه‌ها قطعاتی که با کیفیت مطلوب قابل وارد کردن است را با یک فرآیند طولانی بفروشید؛ آن‌ها منتظر شما نمی‌مانند.

حسین محمد نوازی  استاد دانشگاه شریف هم در این جلسه اظهار داشت: من پیشنهاد نمیکنم دانشجویان بدون ارتباط و صرفا بر اساس ایده ها استارتاپ تاسیس کنند و منتظر نتیجه باشند؛ برای صنایع میزان تولید مهم است نه استفاده از قطعات داخلی.

وی افزود: اعتماد سازی در این حوزه‌ها مهم است؛ صنایع باید بتوانند خط تولید را به شما بسپارند، مگر اینکه حوزه نوآورانه‌ای باشد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول