اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

آرزو دارم هیچ دانش‌آموز استثنایی به خاطر فقر مالی مجبور به کار نشود/ گفت‌وگوی فارس با معلم نمونه استثنایی کشور

معلم نمونه آموزش و پرورش حوزه استثنایی کشور گفت: آرزو دارم هیچ دانش آموز استثنایی با توجه به شرایط خاصی که دارند به خاطر فقر مالی مجبور نشوند در کنار والدین خود کار کنند.

آرزو دارم هیچ دانش‌آموز استثنایی به خاطر فقر مالی مجبور به کار نشود/ گفت‌وگوی فارس با معلم نمونه استثنایی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، دانش آموزان خاص و استثنایی در ایام شیوع کرونا با مشکلاتی مانند عدم دسترسی به تلفن همراه، وجود والدین کم‌سواد و کم‌توان و معلول که نمی‌توانند فرزند خود را در یادگیری همراهی کنند در استفاده از بخش نرم‌افزاری شاد با مشکلاتی مواجه هستند.

دانش آموزان استثنایی مانند سایر دانش‌آموزان براساس تدابیر و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا به صورت مجازی آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند اما در این میان محدودیت‌ها و مشکلات موجود این گروه، آنها را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

این قشر خاص از دانش آموزان معمولا به هفت گروه آموزشی شامل آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده بینایی، معلول جسمی- حرکتی، کم‌توان ذهنی، اختلال رفتاری، هیجانی و طیف اوتیسم، چند معلولیتی و دارای مشکلات ویژه یادگیری تقسیم می‌شوند که هر یک از این گروه‌ها باید از شیوه‌های تدریس و یادگیری متفاوت نسبت به گروه‌های همدیگر و هم نسبت به دانش آموزان عادی برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس «تهمینه میری‌سرگزی» معلم دانش آموزان استثنایی گنبدکاووس در جشنواره جلوه‌های ویژه معلمی در زیست‌بوم جدید حوزه استثنایی با کسب رتبه برتر استانی به عنوان تنها معلم استثنایی از استان گلستان به مرحله کشوری راه یافته و در رقابت با سایر راه‌یافتگان از سراسر کشور به عنوان معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی کشور انتخاب شد.گفت‌وگویی با وی انجام دادیم که با هم می‌خوانیم.

فارس: لطفا خودتان معرفی کنید؟

میری سرگزی: «تهمینه میری‌سرگزی» متولد ۱۳۶۹ در شهرستان گنبدکاووس هستم، در مقطع متوسطه دو بار در مسابقات علمی آینده‌سازان رتبه نخست استانی را کسب کرده و در این مقطع عضو شورای بسیج دانش آموزی بودم. به عنوان نماینده انجمن اسلامی دانش آموزی افتخار داشتم دیداری با رهبر معظم انقلاب داشته باشم.
تحصیلات متوسطه را به خوبی پشت سر گذاشته و با رتبه سه رقمی در دانشگاه سمنان در رشته روانشناسی بالینی پذیرفته و تحصیلات تکمیلی را نیز در این رشته ادامه دادم.

مقالات علمی پژوهشی همایشی نوشته و از نوجوانی به‌خاطر علاقه‌ای که داشتم در کنار امر تحصیل خود در حوزه شعرگویی و داستان‌نویسی فعالیت می‌کنم. در سال ۱۳۹۷ از طریق آزمون استخدامی وارد مجموعه آموزش و پرورش شده و با توجه به حیطه کاری و درسی و مشغول بودن در حوزه روانشناسی و علاقه خود از طریق اداره آموزش و پرورش استثنایی در حوزه اختلالات یادگیری شده و در مرکز اختلالات یادگیری رشد مشغول به فعالیت شدم.
در همین راستا با توجه به علاقه در فعالیت‌های پژوهشی و تحقیق و تقویت حطیه‌کاری، تحقیقاتی در حوزه اختلالات یادگیری در دانش آموزان آهسته گام کردم و در کنفرانس بین‌المللی آموزش و پرورش تطبیقی موفق به ارائه مقاله شده و به عنوان معلم پژوهنده و جزو مقالات برگزیده موفق به دریافت لوح تقدیر از معاون وزیر آموزش و پرورش «نوید ادهم» شدم.

در راستای علایق خودم در فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی در جشنواره معلم پژوهنده شرکت کرده و موفق به اخذ رتبه سوم در استان گلستان شدم. در جشنواره تولید محتوای الکترونیک در زیست بوم جدید کرونا در نیمسال اول سال تحصیلی جاری و در جشنواره دست‌ساخته‌های معلمین در استان گلستان رتبه نخست را کسب کردم.
در کنار این فعالیت‌ها و با توجه به محدودیت‌هایی که این زیست بوم جدید کرونا به وجود آورده و سختی کار، فعالیت‌های خود را به صورت حضوری انجام می‌دادم و دانش آموزان را در مدارس به صورت حضوری پذیرش می‌کردم ولی در این راستا محدودیت‌ها و مشکلاتی برای دانش آموزان آهسته گام و اختلالات یادگیری وجود داشت با همکاری و پشتیبانی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان و شهرستان پیشنهاد اجرای طرح «سفیران بهسازی» اختلالات یادگیری را داده و با پیگیری و تبلیغ بین همکاران موفق به اجرای این طرح شده و مفتخر به برگزاری ۲۳ کارگاه علمی در حوزه آهسته گام و اختلالات یادگیری خاص شدم.

علاوه بر اینها در خارج از وقت و زمان اداری به دانش آموزان آهسته گام که مشکلات مالی فراوانی داشتند به صورت رایگان آموزش‌های لازم را به آنها ارائه دهم و گاهی اوقات در منزل آنها حاضر شده و بسته‌های آموزشی که با هزینه شخصی آماده کرده بودم به آنها تحویل می‌دادم.

فارس: اهم فعالیت‌های خود را در حوزه اختلالات یادگیری و دانش آموزان آهسته گام بفرمایید؟

میری سرگزی: ایجاد، پیگیری و رایزنی در شهرستان در خصوص طرح سفیران بهسازی اختلالات یادگیری، برگزاری ۲۳ کارگاه آموزشیبا موضوعات مختلف در حیطه مسائل و مشکلات حوزه LD ویژه همکاران گرامی، تبلیغ طرح سفیران بهسازی در مدارس، برگزاری کارگاه‌های مشاوره و آموزش خانواده برای دانش آموزان حوزه LD ویژه والدین و دانش آموزان، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه والدین دانش آموزان ADHD، کارگاه اضطراب، مدیریت و کنترل آن ویژه دانش آموزان و والدین در بستر شاد، برگزاری دو دوره پی‌درپی کارگاه‌های آهسته گام و آموزش ۲ هزار همکار فرهنگی، تاسیس گروه آموزشی مجزا برای مدارس متقاضی دارای دانش آموز آهسته گام، شرکت در اقدام پژوهی و اخذ رتبه استانی.

شرکت در همایش‌ها و ارسال مقاله برای مجلات علمی، اخذ رتبه و انتخاب مقاله اینجانب در کنفرانس بین‌المللی آموزش و پرورش تطبیقی و تجلیل و دریافت لوح معلم پژوهنده از معاون وزیر جناب نوید ادهم، جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای دانش آموزان LD و آهسته گام کم‌بضاعت و بی‌بضاعت، اهدای مایع ضدعفونی به مرکز مشکلات یادگیری با توجه به زیست بوم جدید، حضور در منزل دانش آموزان و آموزش به آنها و تحویل ‌بسته‌های آموزشی، فعالیت حضوری در مرکز مشکلات یادگیری در زیست‌بوم جدید و همزمان تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان در فضای شاد و پیگیری وضعیت درسی و ارتباط مستقیم با معلمین دانش آموزان و حتی آموزش حضوری در مدارس به همکاران، همکاری با پروتکل حافظه فعال، آهسته گام و ریاضی، تولید محتوای آموزشی الکترونیک بالغ بر ۳۰۰ اثر در زیست بوم جدیدبا توجه به نوع مشکل دانش‌آموزان و طراحی محتوا برای دانش آموزان آهسته گام

تدریس در دوره‌های ضمن خدمت همکاران خرید خدمات، حق‌التدریس و ماده ۲۸ با محوریت اختلالات یادگیری و آهسته گام، همکاری در ایجاد و بروزرسانی وبلاگ SLD، همکاری در طرح ارزیابی سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان، شرکت و اخذ رتبه در جشنواره تولید دست ساخته، حضور در کارگاه‌های بروزرسانی علمی اساتید برجسته کشوری در تهران با هزینه شخصی به صورت حضوری و مجازی، همکاری در تهیه پوستر، بروشور، پاور و کلیپ با همکاران گرامی، همکاری به عنوان سرگروه اختلالات یادگیری شهرستان گنبدکاووس و ارسال بروشور و مقالات و محتواهای الکترونیکی برای اداره و همکاران مدارس، همکاری در طرح سنجش دانش آموزان بدو ورود به دبستان.


فارس: به عنوان یک جوان چگونه می‌توان در حوزه کاری خود در مسیر فرمایشات رهبر معظم انقلاب گام برداشت؟

میری سرگزی: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب که جوانان را میدان‌داران اصلی انقلاب  در گام دوم انقلاب مطرح کردند و اکنون در گام دوم انقلاب قرار داریم ایشان از جوانان تقاضا دارند که تلاش کنند تا ظرفیت‌های بلااستفاده را شناسایی کرده و از آنها بهره‌برداری کنند. در این راستا و فرمایشات اخیر ایشان و دیدار وی با فرهنگیان دید ویژه و مثبتی به این قشر داشته و  ایشان مهمترین نقش یک معلم را هویت‌ساز و انسان‌ساز دانسته معلمان را جهادگر میدان جهل و بی سوادی می دانند.

این افتخار بسیار بزرگی برای معلمان بوده و همانطور که معلمان در میدان جهل و بی‌سوادی مبارزه کرده به ویژه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی که آموزش در این راستا بسیار سخت بوده و به یک روحیه جهادی و استثنایی نیاز است.

فردی که وارد آموزش و پرورش استثنایی می‌شود باید از جان مایه گذاشته و تنها رفع تکلیف در این حوزه کافی نبوده بلکه معلم استثنایی به یک روحیه و صبر خاص نیازمند بوده و حقیقتا همکاران در این حوزه از این روحیه برخوردار هستند.

در شرایط زیست بوم جدید کرونا تلاش همکاران حوزه استثنایی چند برابر شده و گاهی اوقات مجبور بودیم با توجه به محدودیت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس حضور یافته و دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده و آموزش را تعطیل نکنیم و حتی دانش آموزانی که به دلائلی در مدارس حاضر نمی‌شدند و به خاطر فقر مالی دسترسی به فضای شاد نداشتند به منزل آنها رفته و آموزش را در آنجا انجام دادیم.


فارس: خاطره خاصی از زمان تدریس با این دانش آموزان آهسته گام دارید؟

میری‌سرگزی: یکی از خاطرات که در ذهنم همیشه باقی مانده این است که سال قبل یک دانش آموز آهسته گام داشتم که دارای بهره هوشی بسیار پایین بوده و همه همکاران و حتی خانواده از آموزش وی ناامید شده و این ناامیدی والدین در ذهن و باور خود دانش آموز حک شده بود به طوری که وی هم انگیزه و امیدی به یادگیری نداشت.

وقتی این دانش آموز به وی ارجاع شد و مشکلات این دانش آموز را رصد کرده و آموزش را با تمام سختی‌ها آغاز کردم. این دانش آموز با وجود اینکه در مقطع چهارم ابتدایی بود حتی قادر به نوشتن نام خود نبود. بعد از مدتی از آموزش بنده به وی این دانش آموز نسبت به گذشته و با توجه به بهره هوشی پایین پیشرفت‌های خوبی کسب کرد تا روزی که این دانش آموز توانست با اعتماد به نفس، روحیه و انگیزه بالا نام خود و بنده را در کنار هم بنویسد و با افتخار این برگه را به دانش آموزان و من نشان داد که این ذوق و شوق دانش آموز و حس و حالی که از این پیشرفت پیدا کرده بود من و خانواده‌ش را تحت تاثیر زیادی قرار داد و متوجه شدم که همه انسان‌ها حتی افراد دارای بهره هوشی پایین با خودباوری و تلاش مضاعف می‌توانند به پیروزی‌های خوبی نسبت به موقعیت خود کسب کنند.

یکی دیگر از خاطرات من درباره یکی از دانش آموزان دختر آهسته گام بوده که توانایی خواندن و نوشتن آنچنانی نداشت و در مقطع سوم دبستان بود. در اواسط سال تحصیلی جشنواره ی برگزار شد و در آن دانش آموزان باید از آنچه در ذهن خود از آموزش‌هایی که دیدن و باقی‌مانده نامه‌ای می‌نوشتند و من دیدم که این دانش آموز با همه ناتوانی‌هایی که در ابتدای سال در خواندن و نوشتن داشت واقعه تاسوعا و عاشورا را که در کلاس برای آنها تعریف کرده بودم به صورت دست و پا شکسته و آنچه در ذهنش باقی‌مانده بود را نوشته است که این نامه هم باعث ایجاد ذوق و شوق در بنده شد.

یکی دیگر از خاطرات ناراحت‌کننده من درباره دانش آموزی است که با وجود آهسته گام بودنش و به خاطر فقر مالی مجبور بود به همراه والدین کار کند. در یکی از روزها که به زیارت اهل قبور در امامزاده یحیی بن زید (ع) رفته بودم دیدم این دانش آموز با اون وضعیت خاص خودش به  همراه مادرش به شستن قبور اموات می‌پردازد تا از این راه منبع درآمدی برای خود و خانواده باشد که دیدن این منظره برای من بسیار دردناک بود و این خاطره همیشه در ذهنم باقی مانده است.

فارس: چه آرزویی دارید؟

میری سرگزی: آرزو دارم روزی برسد که هیچ دانش آموزی به ویژه دانش آموز استثنایی و آهسته گام در هیچ کجای کشور مجبور نباشد به خاطر فقر مالی و محرومیت از تحصیل بازمانده شده و کار  کنند.

آرزو داشتم اینقدر توان مالی داشتم که بتوانم به این خانواده‌ها کمک کنم تا دانش آموزان آنها بدون دغدغه خاطر به علم و تحصیل خود بپردازند و شادی کودکانه‌شان در میان فقر و محرومیت محو نشود.

انتهای پیام/2307

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول