اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

از ساخت 4 دهکده ورزشی تا سرانجام واگذاری 2 ورزشگاه به سرخابی ها

مدیرعامل سازمان ورزشی شهرداری تهران توضیحاتی درباره سرانجام واگذاری دو باشگاه ورزشی به سرخابی‌ها، ساخت 4 دهکده ورزشی و ارائه 15 میلیارد تومان وام بدون بهره به مربیان ورزشی پایتخت ارائه داد.

از ساخت 4 دهکده ورزشی تا سرانجام واگذاری 2 ورزشگاه به سرخابی ها

خبرگزاری فارس، گروه شهری: شهرداری تهران به گفته مدیران آن بزرگ‌ ترین زنجیره ورزش شهروندی کشور را دارا است و این سازمان ۱۱۰۰ فضای ورزشی را به خود اختصاص داده است. تا قبل از شیوع کرونا این فضاهای ورزشی از زمین چمن گرفته تا ورزشگاه با استقبال شهروندان همراه بود و به ویژه در تابستان به پاتوق دانش آموزانی که از امتحانات درآمده و به دنبال اوقات فراغتی بودند، تبدیل شده بود. اما حالا ویروس منحوس کرونا تیغ تیزش را روی گردن این سازمان قرارداده و مربیان و مجموعه های ورزشی را با ورشکستگی همراه ساخته است.

مجموعه های ورزشی به دلیل پیک های مختلف کرونا یا تعطیل و یا با کاهش شدید مراجعه شهروندان همراه بوده است و این سبب شده حدود 2300 مربی ورزشی کار خود را از دست بدهند. از طرفی چاقی و اضافه وزن ناشی از خانه نشینی کرونا هم به سراغ بسیاری از خانواده ها آمده و تا واکسیناسیون عمومی نه تنها حال و هوای ورزشی شهروندان  باز نمی گردد بلکه مجموعه های ورزشی هم وضعیت مساعدی نخواهند داشت.

درباره موضوعات مختلف در سازمان ورزش شهرداری تهران از جمله واگذاری دو ورزشگاه به باشگاه پرسپولیس و استقلال توسط شهرداری پایتخت، تسهیلات سازمان ورزش به مربیان ورزشی و سرانجام واکسیناسیون آنها، همچنین وضعیت وسیله‌های ورزشی در بوستان‌های پایتخت و ساخت 4 دهکده ورزشی در تهران با امیر محسنی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری پایتخت به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

 واگذاری دو ورزشگاه به سرخابی ها؛ بزودی

سرانجام واگذاری دو ورزشگاه شهرداری در منطقه 18 و 19 پایتخت به سرخابی‌ها به کجا رسید؟

این واگذاری مبنای آن تهاتر بود بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفت قرار بود قرار است بخشی از کارگاه ایستگاه خط 7 مترو تهران در زمین‌هایی متعلق به وزارت ورزش که بخشی از آن اختصاص به مجموعه ورزشی تختی داشت راه‌اندازی شود و در ازای ساخت در این محدوده دو ورزشگاه در منطقه 18 و 19 به نام ورزشگاه امام رضا (ع) و شهید کاظمی به پرسپولیس و استقلال واگذار شود.

زمین های چندهکتاری تختی تبدیل به کارگاه مترو می شود

طراحی‌ها برای این ایستگاه انجام گرفت همکاری‌های مشترک بین وزارت ورزش و شهرداری صورت گرفته ولی منتظر گرفتن استعلام هستیم تا واگذاری را به صورت قطعی انجام دهیم. هر دو طرف یعنی وزارت ورزش و شهرداری در این زمینه عزم دارند و از طرف وزارت ورزش بخشی از زمین‌های چند هکتاری تختی قرار است به عنوان کارگاه مترو مورد استفاده قرار گیرد. ما هم دو ورزشگاه را به آنها ارائه دهیم.

با توجه به اینکه سرانه ورزشی شهر برای شهروندان بودجه‌بندی شده این موضوع و اختصاص دو ورزشگاه به سرخابی‌ها مانعی برای ایجاد سرانه‌های ورزشی جدید نیست و ورزشگاه‌های جدید هم افتتاح می‌کنیم و قطعاً آسیب به بودجه‌بندی مراکز ورزشی نخواهد زد.

منتظر استعلام هستیم/ واگذاری در مدیریت کنونی انجام می شود

آیا اختصاص این دو ورزشگاه در ازای تهاتر با شهرداری در این دوره مدیریت شهری و طی ماه‌های آینده انجام می‌گیرد؟

بله؛ حتماً در این دوره این اقدام صورت خواهد گرفت اخیراً هم من بازدیدهایی از مجموعه تختی و پیشرفت‌هایی که انجام گرفته داشتم و در حال حاضر فقط منتظر استعلام مراجع قانونی مانند سازمان ثبت املاک هستیم.

 توسعه سرانه‌های ورزشی در مناطق کم برخوردار

بیشترین توسعه سرانه ورزشی در کدام مناطق مدنظر است؟‌

بسترین توسعه سرانه ورزشی در زیر مناطق انقلاب یعنی از منطقه 9 تا 21 مدنظر است، کمبود سرانه ورزشی در این محدوده‌ها بیشتر بوده و از طرفی مناطق جنوبی هم فوتبال‌خیزتر است بنابراین کماکان در این محدوده‌ها در حال توسعه سرانه‌های ورزشی هستیم.

مدرسه فوتبال راه‌اندازی نمی‌کنیم/480 زمین چمن داریم

چند مدرسه فوتبال توسط سازمان ورزش شهرداری راه‌اندازی شده است؟

ما مدرسه فوتبال راه‌اندازی نمی‌کنیم باشگاه ورزشی راه‌اندازی مدرسه فوتبال را مدنظر دارند ولی ما 480 زمین چمن داریم که در اختیارات محلات مختلف قرار داده‌ایم که در آنجا مدارس فوتبال هم بعضا برگزار می‌شود و ما مخالفتی نداریم.

3 هزار باشگاه ورزشی با کمتر از 10 درصد مراجعه

وضعیت مجموعه‌های ورزشی شهرداری با توجه به شیوع کرونا چگونه است؟

10 روز پیش با اتحادیه باشگاه‌داران نشستی داشتیم سه هزار باشگاه ورزشی بخش خصوصی در حال فعالیت در تهران است که میزان مراجعات آنها در بالاترین میزان 10 درصد است و وزارت ورزش جهت کمک به این باشگاه‌ها مبلغی را جهت وام در نظر گرفته است و سازمان ورزش شهرداری تهران هم به عنوان بزرگ‌ترین باشگاه‌دار که 1100 مرکز ورزشی دارد اقدامات لازم را از آنها انجام داده است.

خسارت 330 میلیارد تومانی کرونا به مجموعه‌های ورزشی

کرونا چقدر خسارت به سازمان ورزش شهرداری وارد کرده است؟

از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به علت کاهش مراجعات و تعطیلی مراکز بیش از 330 میلیارد تومان خسارت به مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران وارد شده است.

 15 میلیارد تومان وام بدون بهره با یکسال تنفس برای مربیان

وضعیت مربیان مجموعه‌های ورزشی چگونه است و حمایت از آنها به چه صورت در شرایط کرونا صورت گرفته است؟

سازمان ورزش 2 هزار مربی طرف قرارداد دارد که مدل استخدامی آنها از نوع قرارداد مشارکتی است یعنی به عبارتی 40، 60 با ما همکاری می‌کنند. 40درصد درآمد برای مربی و 60 درصد برای سازمان ورزش شهرداری است که البته ما بخشی از این 60 درصد را صرف هزینه‌هایی مانند بیمه می‌کنیم و هر چه میزان مراجعات و شاگردان برای مربیان بیشتر باشد درآمد آنها هم بیشتر خواهد شد و حالا که میزان مراجعات کاهش یافته مربیان هم شغل‌شان را از دست داده اند. البته ما مربیان را ترغیب کرده‌ایم در شبکه‌های اجتماعی با مراجعان خود ارتباط داشته باشند.

همچین 15 میلیارد تومان وام بدون بهره با یکسال تنفس به دستور حناچی شهردار تهران برای مربیان اختصاص دادیم که بر اساس تعداد شاگردان مربیان و حداقل و حداکثر دریافتی‌شان حدود 2 تا 9 میلیون تومان وام به آنها ارائه شده است.

میزان درآمد مربیان ورزشی/ پیگیری برای دریافت بیمه بیکاری

میزان درآمد مربیان ورزشی در سازمان ورزشی شهرداری تهران چقدر است؟

درآمد مربیان ورزشی می‌تواند از 200 هزار تومان تا 3 میلیون تومان و حتی بیشتر باشد این افراد کارمند شهرداری نیستند و به غیر از مجموعه‌های ما در بخش‌های دیگر هم فعالیت می‌کنند ولی با این وجود ما برای آنها تسهیلات 36 ماهه با تنفس یکساله در نظر گرفتیم همچنین برای مربیانی که متقاضی بودند بیمه بیکاری را پیگیری کردیم تا با استفاده از حداقل دستمزد همان سال بتوانند دریافتی از تأمین اجتماعی داشته باشند و زندگی‌شان را اداره کنند که این کمک بزرگی بود ناگفته نماند ما تنها سازمانی هستیم که مربیان ورزشی را اجبارا بیمه می‌کنیم و یکی از مزایای آن همین بیمه بیکاری در شرایط کرونایی بود لذا برای مربیان هم وام بدون بهره در نظر گرفتیم هم بیمه بیکاری‌شان را پیگیری کردیم و هم شرایط حضورشان را به نوعی جهت تجارت الکترونیک با برنامه های مجازی فراهم ساختیم تا بتوانند از طریق وب شاگردان‌شان را حفظ کنند و به آنها آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

 بزرگ‌ ترین زنجیره ورزش شهروندی در شهرداری تهران

شهرداری تهران بزرگ‌ ترین زنجیره ورزش شهروندی کشور را داراست، سازمان ورزش شهرداری تهران ۱۱۰۰ فضای ورزشی را دراختیار دارد. درباره کمک به باشگاه داران ورزشی چک های ۴۳ باشگاه دار که با شهرداری تهران ارتباط تنگاتنگ داشتند را برگرداندیم و حتی یک ریال از این افراد دریافت نشد اما متاسفانه تا این لحظه عددی از سوی دولت دریافت نکرده ایم. 

بسته های حمایتی ای که شهرداری تهران برای مجموعه های ورزشی خود داشته است به باشگاه داران نیز پیشنهاد دادیم. 

واکسیناسیون مربیان ورزشی

سرانجام واکسیناسیون مربیان ورزشی به کجا رسید؟

اولویت واکسیناسیون مربیان ورزشی را به دولت پیشنهاد دادیم و از آنجایی که این افراد جزو کسانی هستند که شهروندان به آنها مراجعه کرده و احتمال  ابتلا به کرونا و انتقال آن در ورزشگاه‌ها زیاد است واکسیناسیون آنها باید جزو اولویت باشد لذا 1100 نفر از مربیان ورزشی که با ما همکاری دارند ثبت‌نام آنها برای واکسیناسیون در نظر گرفته شده البته تعداد کل مربیان ورزشی 2 هزار نفر است که 1100 نفر آنها با شهرداری بیشتر همکاری دارند.

آموزش استفاده از وسایل ورزشی بوستان ها در تلویزیون و فضای مجازی

وضعیت باشگاه‌های  ورزشی در برخی از بوستان‌ها نامساعد است و این موضوع گلایه شهروندان را به همراه داشته چه اقداماتی جهت رفع این مشکل در شهرداری تهران انجام داده‌اید؟

سعی کردیم در ایام کرونا برای بوستان‌ها کارهای بر زمین مانده را انجام دهیم و فیلم‌های تخصصی برای هر دستگاه و وسیله ورزشی آماده کرده‌ایم که به زودی در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون منتشر می‌شود برای هر دستگاه مجزا متخصص مربوطه با تحصیلات دکتری طب ورزشی همراه با مربی ورزشی در نظر گرفتیم و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود تا شهروندان متوجه شوند چگونه باید از وسیله‌های ورزشی بهره‌مند شوند و از آن استفاده کنند.

1200 بوستان مجهز به ایستگاه‌های ورزشی

1200 بوستان از 2200 پارک تهران مجهز به ایستگاه‌های ورزشی است که این آمار معادل بیش از نیمی از پارک‌ها محسوب می‌شود.ست ورزشی در این 1200 بوستان کامل است و البته در هزار بوستان دیگر هم تجهیزات در نظر گرفته شده ولی ست آنها کمتر بوده و در حال حاضر هیچ بوستانی نداریم که وسیله ورزشی یا دستگاه ورزشی نداشته باشد. به طور مثال در بوستان ملت بیش از 10 ست ورزشی داریم که در گوشه به گوشه بوستان تعبیه شده تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند.

 توسعه سرانه ورزشی مناطق کم‌برخوردار/ نوسازی و بازسازی وسایل ورزشی بوستان ها

در سال 99 مناطق هدف ما برای توسعه سرانه ورزشی مناطق کم‌برخوردار یعنی مناطق 9 تا 21 بود و 968 بوستان، 10 هزار و 389 وسیله بدنسازی پارکی داشتند و از این تعداد 1078 مورد مستهلک بود که 1280 مورد از آنها تعویض یا بازسازی شده است و 202 مورد دیگر هم برای تعویض و بازسازی برنامه داریم.

با توجه به شرایط کرونا آمار ورشکستگی باشگاه‌های ورزشی در حال حاضر چگونه است؟

ما آماری نداریم این آمار را اتحادیه باشگاه‌داران دارند.

ساخت 4 دهکده ورزشی در پایتخت

سرانجام ساخت 4 دهکده ورزشی در پایتخت به کجا رسید؟

برنامه‌ریزی کردیم که در 4 منطقه 19، 13، 5 و 15، 4 دهکده ورزشی را راه‌اندازی کنیم که اولین دهکده در بوستان ولایت در منطقه 19 بود که طراحی دهکده تمام و فاز آزمایشی آن آماده اجرا بود که به دلیل مشکل کرونا با گره‌هایی مواجه شد و ستاد مقابله با کرونا به ما اعلام کرد و تأکید داشت که با توجه به پیک‌های کرونا فعلاً دست نگه داریم بنابراین منتظر واکسیناسیون هستیم و فعلاً‌ دست‌مان در جهت راه‌اندازی این دهکده‌های ورزشی بسته است. سه دهکده ورزشی دیگر هم مشابه در حال طراحی آن است که در منطقه 13 (پارک سرخه‌حصار) منطقه 5 و منطقه 15 ( پارک آبی آزادگان) قرار دارد.

تخفیفات ورزشی با اینوگام

راه اندازی سامانه اینوگام به کجا رسید؟

 این سامانه با محوریت سلامتی و تندرستی شهروندان تهرانی راه اندازی شده است و مجموعه ای از چند نرم افزار است که ورزش هایی همچون راه رفتن، دویدن، دوچرخه سواری، کوهپیمایی، ورزش های هوازی، شرکت در رویدادهای ورزشی، شرکت در رویدادهای مذهبی همچون اربعین و شامل هرگونه فعالیتی است تا سرویس و خدماتی را با ارائه تخفیف در اختیار شهروندان قرار دهد.

سامانه اینوگام در حال حاضر از چندین درگاه نرم افزاری قابل دسترسی است و شهروندان می توانند از درگاه های تهران من، از سایت اینوگام  همچنین varzesh.tehran.ir از این سامانه بهره مند شوند.

این اپلیکشن مخاطبان 7 گانه ای را در بر می گیرد و شهروندان با استفاده از این اپلیکشن می توانند می توانند از کدهای تخفیف بهره مند شوند. باشگاه های ورزشی، پزشکان و کارشناسان تغدیه و سلامت، فروشندگان لوازم ورزشی، شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده کالاهای ورزشی، ورزشکاران و همچنین نهادها و سازمان های ذی نفع که پیاده روی و ورزش را تبلیغ می کنند. همچنین شهروندان می توانند با مراجعه به این سامانه، امتیاز خود را دریافت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول