اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

همایش بین‌المللی «گفتگوی بینافرهنگی خراسان» به میزبانی مشهد برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری همایش بین‌المللی «گفتگوی بینافرهنگی خراسان» در تیرماه امسال به میزبانی مشهد خبر داد.

همایش بین‌المللی «گفتگوی بینافرهنگی خراسان» به میزبانی مشهد برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جعفر مروارید امروز در وبینار شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی گفتگوی بینافرهنگی خراسان که با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مسئولان برگزار شد، با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی «گفتگوی بینافرهنگی خراسان» در تیرماه امسال به میزبانی مشهد اظهار کرد: این همایش بین‌المللی در اجرای یکی از بندهای تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستان قدس رضوی و با محوریت میراث فرهنگی معنوی خراسان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در دو بند این تفاهم‌نامه بر تدوین و اجرای طرح زیارت در الهیات تطبیقی بین ادیان و نشست‌های بین‌المللی گفتگوی جوانان جهان اسلام تأکید شده است، بیان کرد: بر اساس بند سوم این تفاهم‌نامه و در راستای برگزاری همایش بین‌المللی «گفتگوی بینافرهنگی»، چهار نشست وبیناری به میزبانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و استان گلستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان در این وبینار تأکید کرد: در این همایش که با همکاری سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان عرفان و مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان عناوین این وبینارها است.

مروارید ادامه داد: هر  یک از این ویبنارها  دارای ریز عنوان‌هایی است و دانشگاه فردوسی مدیریت وبینار زبان و ادبیات فارسی را به عهده دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی در برگزاری بین‌المللی این وبینارها، همکاری می‌کند.

وی یادآور شد: هدف کلی همایش این است که حضرت امام رضا (ع)، تنها منبع مناسک دینی در ایران و منطقه نیستند، بلکه منبع الهامات فرهنگی و هنری در تاریخ درخشان و کهن ابداعات فرهنگی و هنری بوده‌اند و ازاین‌جهت، تجربه‌های فرهنگی و هنری مشترک در زیست‌بوم خراسان و تبادلات فرهنگی چه در قالب گفتگوها و چه در قالب اشتراکات فرهنگی، تأثیرات عمیق بر فرهنگ مشترک، گذاشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه بازخوانی و بازتفسیر و بازپیرایی این میراث را از اهداف دیگر این همایش عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه حضرت امام رضا (ع) امام گفتگوی ادیان و مذاهب هستند و خراسان و مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، شناخته می‌شود، تأثیرات این تبادلات و تأثیرگذاری فرهنگی باید در سنت جهان اسلام تبیین شود. 

وی تأکید کرد: به اشتراک گذاشتن مجدد تجارب فرهنگی و هنری، برای نسل جوان می‌تواند راه گفتگوی آنان را با میراث فرهنگی و  معنوی شیعه هموارتر کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول