اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گفت‌وگوی رؤسای مجالس قزاقستان و ژاپن؛ توسعه همکاری محور رایزنی

رؤسای مجالس قزاقستان و ژاپن در دیداری مجازی، تقویت همکاری های بین پارلمانی را بررسی کردند.

گفت‌وگوی رؤسای مجالس قزاقستان و ژاپن؛ توسعه همکاری محور رایزنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «نورلان نیگماتولین» رئیس مجلس قزاقستان و «تاداموری اوشیمو» رئیس مجلس نمایندگان ژاپن با یکدیگر دیدار کردند.

در جریان این دیدار که به صورت مجازی صورت گرفت، رئیس مجلس قزاقستان ژاپن را شریک مهم استراتژیک «نورسلطان» در آسیا عنوان کرد.

وی در ادامه بر نقش اصلی اولین رئیس جمهور قزاقستان در رساندن تعامل دو کشور به سطح یک همکاری گسترده استراتژیک و همچنین اهمیت ویژه ای که «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور فعلی این کشور به توسعه همکاری چند وجهی با ژاپن قائل است، اشاره کرد.

نیگماتولین همتای ژاپنی خود را در مورد ادامه کار در قزاقستان برای اصلاح سیستم سیاسی، توسعه جامعه مدنی و متنوع سازی اقتصاد این کشور مطلع کرد.

وی به طور ویژه به تغییراتی که با ابتکار رئیس جمهور قزاقستان در قانون انتخابات انجام شدند، به ویژه کاهش  حد نصاب برای ورود احزاب سیاسی به پارلمان (از 7 درصد به 5 درصد)، معرفی سهمیه 30 درصدی در لیست های حزبی برای زنان و جوانان، امکان رای دادن «علیه همه» و همچنین انتخابی شدن روسای مناطق، اشاره کرد.

وی همچنین در بخش دیگری بر آمادگی نمایندگان پارلمان این کشور برای ارائه کمک های قانونی لازم جهت ارتقاء روابط اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور تاکید کرد.

رئیس مجلس نمایندگان ژاپن به نوبه خود بر اهمیت گسترش همکاری با نورسلطان برای توکیو اشاره و بر سهم ویژه اولین رئیس جمهور قزاقستان در ساخت جهان عاری از سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

طرفین طی این گفت و گوی مجازی به همکاری بین دو کشور در زمینه توسعه پایدار، مسائل مربوط به تغییر اقلیم و غیره اشاره و ابراز اطمینان کردند که تقویت گفت‌وگوی بین پارلمانی به توسعه همکاری متقابل سودمند بین دو کشور کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول