اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آتش زدن بقایای گیاهی مزارع ممنوع /سوزاندن بقایای گیاهی برابر با کاهش تولید

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: آتش زدن مزارع موجب کاهش پایداری، افزایش فرسایش، افت حاصلخیزی خاک و نهایتاً کاهش تولید می گردد.

آتش زدن بقایای گیاهی مزارع ممنوع /سوزاندن بقایای گیاهی برابر با کاهش تولید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرزانه مشتاقی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی به‌ویژه کلزا و غلات همه ساله مشاهده می‌گردد تعدادی از کشاورزان با اهداف مختلفی از جمله سهولت در عملیات خاک‌ورزی و آماده‌سازی اراضی خود برای کشت دوم اقدام به آتش زدن مزارع و سوزاندن بقایای گیاهی می‌کنند.

وی گفت: آنچه مسلم است، با هر آتش‌سوزی مقداری از خاک سطحی ارزش حیاتی خود را از دست می‌دهد و ادامه این امر به مرور زمان موجب کاهش پایداری، افزایش فرسایش، افت حاصلخیزی خاک و نهایتاً کاهش تولید می‌گردد.

مشتاقی با اشاره به محدودیت‌های قانونی مصرح در این خصوص گفت: در راستای اجرائی شدن بند ب ماده ۲و مواد ۲۱،۱۹،۱۸،۱۶،۱۵،۱۱،۹،۷،۶،۴،۱ قانون مدیریت پسماندها و به استناد ماده ۱۶ قانون حفاظت از خاک و تبصره ۳ ماده ۲۰ قانون هوای پاک و نهایتاً با عنایت به مفاد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی از کشاورزان خواهشمندیم از سوزاندن بقایای گیاهان جلوگیری کنند.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: بر پایه ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماند، نظارت بر اجرای ضوابط و روش‌های مصوب در زمینه پسماندهای کشاورزی به عهده وزارت جهادکشاورزی است.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول