اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

تعطیلی بازار و اعتراض کسبه در بندرعباس/ بازاریان: بیمه و مالیات را چگونه پرداخت کنیم؟

فرماندار بندرعباس دیروز اعلام کرد که بدلیل شیوع کرونا و با تصمیم ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، بازار بندرعباس به مدت یک هفته تعطیل می‌شود. کسبه اما در مقابل معترضند چرا که بیشترین تعطیلی را در سراسر کشور و پس از نوروز 1400 تجربه کرده‌اند.

تعطیلی بازار و اعتراض کسبه در بندرعباس/ بازاریان: بیمه و مالیات را چگونه پرداخت کنیم؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، روز گذشته فرماندار بندرعباس در اطلاعیه‌ای از تعطیلی بازار بندرعباس به مدت یک هفته خبر داد و گفت: همه کسبه و بازاریان ملزم به رعایت این اطلاعیه ملزمند و این تصمیم از سوی ستاد استانی بیماری کرونا اتخاذ شده است.

تعطیلی بازارهای بندرعباس بخصوص از نوروز به این سو بارها به منظور مهار شیوع بیماری کرونا تکرار شده است بی آنکه نقش و سهم این اقدام از مهار بیماری کرونا مشخص شود. اگر چه هر بار نیز کسبه با همراهی حداکثری با این تصمیمات، سهم خود را در این میان انجام داده‌اند.

کسبه و بازاریان بندرعباس اما به این تصمیم اخیر معترضند و می‌گویند که دیگر جانی برای آنها برای تعطیل نگه داشتن واحدهای صنفی‌شان نمانده است و از سویی توان پرداخت حقوق کارگر و بیمه تأمین اجتماعی را دارند.

 

صادق شمسی یکی از کسبه بازار بندرعباس در این زمینه به فارس می‌گوید: دولت حقوق کارگر را در ابتدای سال افزایش داد و به دنبال آن بیمه تأمین اجتماعی نیز حق بیمه را بالا برد اما در ازای آن در نوروز 1400 که بهترین فرصت کاسبی ما بود، به دلیل کرونا تعطیل بودیم. بعد از نوروز نیز طی دو تا سه مرحله مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود شدیم و این وضعیت واقعا ما را به نابودی کشانده است. جنسی که در مغازه ما قرار دارد باید به فروش برسد که ما بتوانیم اجاره و بیمه و حقوق و گذران زندگی خود را با آن انجام دهیم و تعطیلی‌های مداوم باعث شده تا مجبور باشم عذر دو کارگر خود را بخواهیم و خودم و فرزندم فقط در مغازه باشیم.

سعید زرگر از کسبه صنف طلا و جواهر بندرعباس هم می‌گوید: کارهایی که پشت ویترین مغازه من می‌بینید، قرضی است یعنی ما طلا را سفارش داده و بعد از فروش آن، سود خودمان را بر می‌داریم و با کارگاه تولیدی تسویه حساب می‌کنیم. تعطیلی‌های پی در پی باعث شده هم در فروش جدید به بحران بخوریم و هم بدلیل بسته بودن مغازه نتوانیم پول طلاهای قسطی را از مردم دریافت کنیم!

برخی بی توجه به ابلاغیه ستاد کرونا مشغول کاسبی هستند

خبرنگار فارس امروز با گذر از بازار بندرعباس و با مشاهده عینی متوجه شد که حدود نیمی از کسبه بازار بندرعباس نسبت به دستور ستاد کرونا بی‌توجه هستند و پاره‌ای دیگر نیز با کرکره‌های نیمه پایین کشیده شده، مشغول کاسبی هستند.

علی عامری از کسبه پلاستیک فروشی مرکز شهر بندرعباس می‌گوید: ما تا قبل از کرونا 5 نفر در مغازه فعال بودیم اما سال قبل عذر یکی از کارگران و امسال هم عذر یکی دیگر را بدلیل فشارهای اقتصادی خواستیم. الان خودم و پسرم و یک کارگر در مغازه مشغول هستیم و حالا هم به مدت یک هفته دیگر به ما ابلاغ شده که تعطیل کنیم. واقعا ماهی یک میلیون و 150 هزار تومان حق بیمه کارگر را از کجا پرداخت کنیم. حقوق 3.5 میلیون آن را چگونه پرداخت کنم؟ مالیاتی که باید دو ماه دیگر پرداخت کنیم را چه کنیم؟ آیا دولت که از ما می‌خواهد تعطیل کنیم، فکری به حال مالیات و بیمه و حساب های دفتری ما کرده؟

 

آیا تنها راه مهار کرونا تعطیلی بازارها است؟

مجتبی راستی از کسبه بازار زیتون می‌گوید که ماهی 14 میلیون تومان اجاره یک واحد تجاری است. وقتی مراکز تجاری بسته می‌شود ما انتهای ماه از کجا اجاره بدهیم؟ واقعا بیمه خودم و یک کارگرم را از کجا پرداخت کنم؟ آیا فقط راه حل مهار کرونا، تعطیلی کسبه است؟ خودم هم یک بار کرونا گرفتم و 40 روز متبلا بودم و درب مغازه‌ام بسته بود. چشم امید به بازار عید داشتیم که دو سال است به تعطیلی خورده‌ایم و حالا هم دوباره تعطیلی از سوی فرمانداری صادر شده! آیا فرمانداری و ستاد کرونا به فکر بیمه و مالیات ما هم هستند؟

ستاد کرونا به تأمین اجتماعی و امور مالیاتی هم اطلاعیه صادر کند!

احمد جلالی زاده پارچه فروش کوچه بهار بندرعباس هم می‌گوید، ستاد کرونا درباره تعطیلی کسبه و بازار اطلاعیه صادر می‌کند اما چرا به امور مالیاتی و تأمین اجتماعی دستوری داده نمی‌شود که در گرفتن مالیات و حق بیمه مراعات مردم کنند؟! قبول داریم که ممکن است برخی از کسبه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند اما راه حل مهار کرونا واقعا تعطیلی مستمر کسبه نیست.

ستاد کرونا سری به مطب‌های پزشکان بزند!

مشاهدات عینی خبرنگار فارس در بندرعباس از مطب‌های پزشکان بخصوص ساختمان‌های پزشکان چهارراه مرادی نشانگر ازدحامی شدید و بی ضابطه در بسیاری از مطب‌های پزشکان است. به عنوان مثال پزشک متخصصی که می‌تواند به ازای هر 20 دقیقه یک نوبت برای بیماران خود صادر کند، به همه بیماران توصیه می‌کند که ساعت 5 عصر به مطب مراجعه کنند و بیش از 40 بیمار در مطب در این ازدحام در کنار هم منتظر یک نوبت هستند!

به گزارش فارس، با گذشت حدود 16 ماه از شیوع بیماری کرونا در کشورمان و اهمیت اتخاذ تصمیمات اصولی از سوی ستادهای استانی کرونا برای کمک به مهار بیماری کرونا و افزایش مشارکت اجتماعی در این زمینه، ضروری است تا وحدت رویه‌ای در اتخاذ این تصمیمات صورت گرفته و در عین این تصمیمات از پشتوانه کارشناسی لازم و همین طور ضمانت اجرا برخوردار باشند. اگر چه همه می‌دانیم که با شروع فصل گرما و بسته شدن محیط‌ها برای افزایش کارآیی سیستم‌های سرمایشی، قطعا گردش ویروس در محیط‌های بسته نظیر بازارها و پاساژها و مجتمع‌های تجاری نیز بیشتر می‌شود و از سویی با طولانی بودن زمان فصل گرم و تداوم این وضعیت باید راهکارهایی بومی برای افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ شود. چیزی در این روزها جای خالی آن احساس می‌شود.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول