اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

جاده بجنورد-جنگل گلستان به دولت سیزدهم رسید/ وعده چندباره رئیس جمهور، هوایی بود!

سال ۸۷ کلنگ چهار بانده کردن جاده مرگ یا همان جاده بجنورد به جنگل گلستان به زمین خورد و همه با خرسندی نوید تمام شدن تصادفات این جاده را فریاد زدند، اما این خرسندی، لحظه‌ای بوده و در همان تک کلنگ ناقابل که بر قلب زمین کوبیده شد خلاصه شد.

جاده بجنورد-جنگل گلستان به دولت سیزدهم رسید/ وعده چندباره رئیس جمهور، هوایی بود!

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، استان خراسان شمالی که در لبه‌ی شرقی مرز ایران قرار دارد، نام خراسان شمالی را از خراسان بزرگ گرفته و نام  شمالی‌اش را از شمال کشور به ارث برده است و شاید همین مسئله، موجب شده این استان در بسیاری از طرح‌های توسعه‌ عقب بیفتد؛ چراکه در هر طرح و پروژه‌‌ای استان گلستان گلیم خود را از آب‌کشیده و خراسان رضوی نیز به خاطر موقعیت سیاحتی زیارتی خود، به‌صورت اتو پایلوت موردتوجه قرارداد اما کمتر مسئولی به این حلقه‌ وصل مهم دقت می‌کند.

خراسان شمالی مسیر جاده‌ای و توقفگاه مهمی برای میلیون‌ها مسافری است که از این مسیر به شمال کشور و یا زیارت امام رضا (ع) در مشهد روانه می‌شوند، پس خیلی عجیب نیست که از مسئولان مطالبه شود تا به رشد فیزیکی این استان اهمیت بدهند.

بازی دوسر باخت و چوب دوسر طلا

سال ۸۷ کلنگ چهار بانده کردن جاده مرگ به زمین خورد و همه با خرسندی نوید تمام شدن تصادفات جاده بجنورد به گلستان را فریاد زدند اما این خرسندی، لحظه‌ای بوده و در همان تک کلنگ ناقابل که بر قلب زمین کوبیده شد خلاصه شد. 

 

 

گویا بعد از کلنگ زنی به مطالعه و تحقیق برای پیش بردن این پروژه پرداخته شد که البته جالب‌توجه است این پروژه چه موارد تخصصی متفاوتی داشته که چهار سال آزگار مطالعه‌ی آن به طول انجامید و نهایتاً در سال ۹٠ الی ۹۱ آغاز شد.

مسئله از آنجایی شروع شد که وعده‌ی اتمام این پروژه طی چهار سال داده اما پس از گذشته این زمان، تنها تیتر خبری‌ای که در رسانه‌ها به یادگار مانده، وعده‌های اتمامی تا دو ماه دیگر، شش ماه دیگر، یک سال و دو سال و سه سال دیگر همچنان ادامه دارد و حالا که بیش از ۱٠ سال از این وعده‌ها گذشته است کماکان جاده‌ی مرگ چهاربانده نشده و بلاتکلیف مانده که بازهم مسئولان مربوطه وعده‌ی اختتامیه آن تا پایان دولت دوازدهم را داده‌اند.

جاده بجنورد به شمال، ۱۴۳ کیلومتر با احتساب کنارگذر ۱۶۳ کیلومتر است که بخشی از پروژه‌ی بزرگ بزرگراه بهشهر، گرگان، آزادشهر، بجنورد و قوچان به طول ۶٠٠ کیلومتر است.
قطعه‌ی بجنورد به گلستان در قالب ۹ قرارداد پیمانکاری در دست اجرا بوده و در حال حاضر ۸۷ درصد پیشرفت کرده است.

ظاهراً باقی قطعات آن‌که به استان خراسان رضوی و گلستان مربوط است پایان‌یافته اما داستان پروژه‌های استان مظلوم خراسان شمالی به دلیل تنبلی مسئولان آن، همچنان برمدار کسادی و نیمه‌تمامی می‌چرخد.

سرهنگ علیرضا حسین زاده رئیس پیشین پلیس راه خراسان شمالی، دلیل بسیاری از تصادفات در این محور را نیمه‌تمام ماندن این پروژه دانسته و دریکی از مصاحبه‌ها گفته است: یکی از علل اصلی بروز تصادفات در این محور چهار خطه شدن برخی از قسمت‌ها و دوخطه ماندن سایر قسمت‌ها است.

سرهنگ قهرمان نژاد رئیس پلیس راه خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در سال گذشته ۱۳۵ فقره تصادف شامل هفت تصادف منجر به فوت، ۵۷ فقره تصادف منجر به جرح و ۷۱ فقره تصادف خسارتی در محور بجنورد-جنگل گلستان رخ‌داده است که منجر به فوت هفت نفر و مصدوم شدن ۶۰ نفر شده است. 

خادمی، معاون ساخت و توسعه راه‌ها نیز در سال ۹۷ نگرانی خود را گفته و بیان کرده است: متأسفانه استان خراسان شمالی ازنظر آمار سوانح جاده‌ای در رده سوم کشور قرار دارد و خطرناک‌ترین محور این بزرگراه در همین استان قرارداد و به همین منظور بالا بردن ایمنی محورهای موجود نقش مهمی در کاهش سوانح جاده‌ای به همراه خواهد داشت.

اما پس از گذشت ۳ سال، کماکان کسی به نگرانی‌ها یا آمار بالای تصادفات توجه نکرده بلکه برخی مسئولان گفته‌اند باید به پروژه جاده بجنورد به گلستان خوش‌بین بود و نکات منفی را بیان نکرد که بسی جای تأسف برای این مسئول است.

مدیرکل راه و شهرسازی اسبق خراسان شمالی در دی‌ماه ۹۸ گفت: باید عینک بدبینی که بر روی این پروژه است را تغییر داد. باید تلاش کرد و بالفعل نمودن پروژه ذهنیت و نگاه مردم و مسئولان نسبت به این پروژه تغییر را داد و مردم را امیدوار به اتمام پروژه نمود.

بعد از گذشت دو سال باید پرسید که تا چه زمانی قرار است عینک بدبینی را بر روی چشم نزنیم بلکه چشمان ظاهراً معیوب ما  بالاخره شاهد اتمام این پروژه باشد؟

گذری بر وعده‌های ۱٠ ساله

از لحظه‌ی شروع پروژه مذکور تا سال ۹۶ خبرهای دال بر پروژه جاده شمال، حاکی از  وعده‌های مسئولان از پیش بردن میلی‌متری این پروژه بود اما جالب آنجاست که از سال ۹۶ به بعد طعم تلخ این وعده‌ها به سمت دیگری سوق پیدا کرد و گویا مدیران وقت که دیدند با حلوا نمودن دهان این جاده‌ی پرخرج استان، شیرین نمی‌شود، به بهانه و توجیه، متوسل شده و آهنگ کمبود بودجه را به گوش ناساز رسانه‌ها نواختند. 

برای موشکافی این پروژه‌ی بدقلق شرق کشور، باید دید که این وعده‌ها از چه قرار است.
تا قبل سفر رئیس‌جمهور به استان و پیش از سال ۹۴ که آن‌چنان فضای رسانه‌ای خراسان شمالی، پیشرفته نبوده پروژه نیز متوقف بود.

سال‌نگار پروژه بجنورد_گرگان به روایت عینک  فارس

شهریور سال ۹۴: مدیرکل راه و شهرسازی وقت گفت: پروژه تا پایان سال تمام است.

آذرماه سال۹۴: مدیرکل راه و شهرسازی از آسفالت شدن فقط ۱٠ کیلومتر ناچیز، خبرداد که قطعاً در ادامه فصل زمستان امیدی به‌پیش رفتن پروژه نبوده است. 

فروردین‌ماه سال ۹۵: تا پایان سال خبری از مسئولان نشد و بعدازآن مدیرکل راه و شهرسازی ادبیات خود را تغییر داده و گفت:  تا پایان خرداد ۹۵ در صورت بودن اعتبار پروژه پیشرفت خواهد کرد. 

تیرماه سال ۹۵: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار وقت بیان کرد: ۸٠ درصد پروژه تا پایان سال تمام می‌شود،  اما خبرها نشان می‌دهد که تا پایان همان سال تنها یک‌سوم این جاده آسفالت شد و مسئولان و نهادهای مختلفی که در امر ساخت جاده دخیل‌اند به یک‌سوم قول خود عمل کرده و باقی را در آب‌نمک خواباندند.

خبرهای بعدی نیز ثابت کرد که تا دی‌ماه سال ۹۵ بیش از همان ۵٠ کیلومتر اولیه، آسفالتی صورت نگرفت.

از دی‌ماه همان سال تا فروردین، اردیبهشت و خرداد سال بعد نیز هیچ خبری مبنی بر پیگیری این پروژه در تریبون رسانه‌ها دیده نشد.

 اعتبار تخصیص یافت اما پروژه پایان نیافت/آقای رئیس‌جمهور به مصوبات خود عمل کنید!

نکته ظریف قابل‌توجه این است که تا قبل سال ۹۶ با آمدن رئیس‌جمهور به خراسان شمالی پروژه‌ی کلنگ خورده‌، شتابی گرفت و همه هیجان‌زده از بهره‌برداری آن صحبت کردند اما بعد از سال ۹۶  هرچه به سفر دوم روحانی به استان نزدیک شده‌ایم حرف از بهره‌برداری کمتر شده و برعکس گلایه از نبود و کمبود و تأخیر اعتبار دهی بیشتر شده است و بدتر آنکه رئیس‌جمهور طی سفر دوم خود در سال۹۸ همان بدو ورود به استان بیان کرد:  خوشبختانه اکثر مصوبات سفر قبلی اجرایی شده و در این سفر اجرای مصوبات باقیمانده را نیز پیگیری خواهیم کرد.

اگر بخواهیم از پاسخ دادن به این ادعای دولت بی‌تدبیر و نه‌چندان امید بگذریم، صدای خود نمایندگان اصلاحات درآمده و آن را بی‌جواب نداشته‌اند؛ نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی بیانات قابل‌تأملی در این خصوص مطرح کرد.

علی‌اکبری نماینده وقت استان، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور در هفته گذشته هنگام معرفی استاندار جدید فرمودید چون در ایام انتخابات نتوانستید به دیدار مردم خراسان شمالی بیایید احساس دِین می‌کنید. شما به دیدار مردم خراسان شمالی نیامدید؛ اما ما از مردم خواستیم به شما رای بدهند.ای‌کاش این احساس دین را بر عدم تحقق وعده‌های مصوبات سفر به استان ابراز می‌فرمودید.

وی ادامه داد: پروژه ملی جنگل گلستان به بجنورد قتلگاه ده‌ها هم‌وطن مظلوم بوده از مصوبات سفر شماست که تخصیص اعتبار کامل گرفته، ولی معلوم نیست که این بودجه را به کجا بردند. تا کی باید شاهد این ظلم آشکار و خسارات جبران‌ناپذیر باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آقای رئیس‌جمهور! اگر می‌خواهید دِینتان را به مردم خراسان شمالی ادا کنید، لطفاً دستور دهید پروژه‌های حیاتی در حوزه عمرانی اعم از جاده میامی -گرمه -جاجرم -سنخواست به بجنورد به تحقق درآید و طرح‌های اشتغال‌زا که امان جوانان منطقه را بریده و باعث اضطرار خانواده‌ها شده است، عملی شود.
قبل اینکه بخواهیم به مشکلات و ریشه‌ی این معضل بپردازیم بهتر است به روند پروژه از سال ۹۶ به بعد را نیز نگاهی بیندازیم تا بهانه‌ای برای هیچ مسئولی باقی نماند.

بهره‌برداری به سنگ بی‌اعتباری خورد/ اعتبار استان خرج شد در گلستان!

مرداد سال ۹۶: علی قربانی نماینده مجلس وقت گفت:  پروژه ۱٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

در اسفند ۹۶ بالاخره داد رسانه‌ها نیز بر سر مسئولان بدقول و البته بی‌برنامه فریاد زده شد و چون وعده‌ی چهارساله به پایان رسید انبوهی از انتقادات  وارد معرکه‌ی ساخت‌وساز شد و اسفند ۹۶ امام‌جمعه وقت نیز اعتراض خود را طی یک مصاحبه اعلام کرد.

 از ۹۲ تا ۹۶  فقط ۶٠ کیلومتر از پروژه پیش رفته است درحالی‌که که کسی اظهار نکرده بود مشکل از کمبود بودجه است.

آیا وقت آن نرسیده که رسانه‌ای این سؤال را مطرح کند و بگوید  اعتبارات تخصیص‌یافته در این ۴ سال به کجا رفته و خرج چه چیزی شده که نه پیمانکاران به پولشان رسیده و نه جاده تمام‌شده است؟ 

اگر بدبینی را نیز کنار بگذاریم و نگوییم که در اموال بیت‌المال تخلفی صورت گرفته ناچاریم بپرسیم که چرا اعتبار مختص خراسان شمالی در سفر مقام معظم رهبری در استان دیگر و در جاده‌ی شهر همسایه به کار گرفته‌شده است؟ 

چرا مسئولان چراغی که به استان روا بوده را نذر شهر دیگر نموده و بجای دلسوزی برای مردم خود در جهت دیگری غش و برای جای دیگری تب کرده‌اند؟

ضمن اینکه اعتبارات تخصیص‌یافته در هرسال زیر ۱٠ میلیارد تومان بوده اما اعتبار لازم طبق گفته مسئولان حدود هزار میلیارد تومان است.

فقط برای ۱٠٠ کیلومتر از این جاده چیزی بالغ‌بر ۵۴٠ میلیارد تومان خرج شده و برای یک‌سوم باقی‌مانده‌ی آن نیز به دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها  تقریباً همان میزان هزینه احتیاج است که با اعتبارات قطره‌چکانی قطعاً نتیجه نخواهد داشت.

تا قبل ۹۸ مسئولان صحبت‌های زیادی داشته‌اند اما پس از تغییر استاندار خراسان شمالی کلامی نیز از استاندار در رسانه‌‌ها دیده شد و محمدعلی شجاعی پیگیری خود در این حیطه را آغاز کرد.

استاندار جدید در اردیبهشت ۹۸ مدیرکل راه و شهرسازی فراری از رسانه را که دو سال تمام با اهانت و بی‌احترامی به خبرنگاران پاسخ می‌داد مجبور به حضور و پاسخگویی کرد که البته اگر آن جلسه را بررسی کنیم جز پاسخ سربالا چیزی دستگیر خبرنگاران نشد. 

همان حوالی این مدیرکل در روز تودیع و معارفه به جرم ارائه قیر رایگان زندانی شد که البته خبر عمل بینی‌اش در همه‌جا پیچید.

درست همان زمان برخی دلیل پیش نرفتن جاده را کمبود قیر مطرح کردند.
دلیل این فرار از رسانه چه بود؟  دلیل اینکه تا سال ۹۶  در خصوص کمبود اعتبار سخنی گفته نشد چه طور؟

 دادگستری جویای احوال جاده بجنورد گلستان شود

از دادگستری خراسان شمالی انتظار می‌رفت که نتیجه این پرونده را برای مردم روشن کرده و بگوید که تکلیف اموال بیت‌المال در این چند سال چه شده است؟

البته مصلحت‌هایی در این نگفتن‌ها وجود دارد که ‌می‌تواند این سکوت را توجیه کند.

تنها مطلبی که در پیشینه‌ی رسانه‌ای استان از مقام قضایی خراسان شمالی  برجای‌مانده، مطالبه‌ای در سال ۹۷ است که بعد آن نیز چیزی مبنی بر پیگیری اتمام این پروژه دیده نشده است. 

البته پس از آن نیز در نشست شورای اداری خراسان شمالی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، رئیس دادگستری خراسان شمالی به وضعیت پروژه‌های استان اشاره داشت و اظهار کرد: بیش از سه دهه، اداره کل محیط زیست مانع اجرای جاده جنگل گلستان به بجنورد شده که پس از برگزاری جلساتی مشکلات محیط زیستی رفع شد.

سؤال مردم این شهر محروم این است که اعتبارات تخصیص‌یافته در کجا خرج شده؟ و آیا روال مسئولان استعفا داده‌ی مجرم و ناشایسته در استان ادامه خواهد داشت؟  هرچند که استعفای ناگهانی مدیرکل اداره میراث فرهنگی نیز بیانگر ناتمامی مدیران ناکارآمد در خراسان شمالی است.

کرونا، جاده‌ی شمال را خلوت کرد/فراموشی پروژه در سایه‌‌ی کووید۱۹

حدفاصل ۹۶ تا ۹۸ که استان اتفاقات و تغییرات اساسی را به خود دید عملاً پروژه متوقف شد و دیگر نه کیلومتر سنج مسئولان کار می‌کرد و نه سخنی از تخصیص اعتبار به میان آمد. 

از اسفند۹۸ نیز که جهان گرفتار بیماری کرونا شد خیلی از پروژه‌های کشور به حاشیه رفت  و محسن محمدی  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در سال ۹۹ آبی پاکی را روی دستان جاده ریخت و گفت: بعیدمی‌دانم که این پروژه به اتمام برسد چون اعداد و ارقام تخصیص‌یافته هیچ سنخیتی باهم ندارند.۲٠٠ میلیارد تومان مصوب شده اما به خاطر گرانی قیمت ارز کافی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی در مهرماه ۹۹ مدعی شده که جلسات هفتگی منظمی برای پیگیری این مهم برقرار است اما اینکه چرا هیچ خروجی‌ای در رسانه‌ها از این جلسات عنوان نشده الله‌اعلم!

از آغاز سال ۱۴٠٠ که به پایان دولت دوازدهم نیز نزدیک شده‌ایم اگر جست‌وجویی ساده در فضای مجازی داشته باشیم خواهیم دید که اخبار جاده شمال به بجنورد به نسبت سال‌های گذشته کمتر شده و بیشتر مصاحبه‌های مسئولان به سمت  راه‌آهن استان و یا جاده میامی رفته است!

هنوز این پروژه به اتمام نرسیده مسئولان به دنبال ثبت یک طرح جدید به نام خود بوده و چیزی به نام دلسوزی برای استان در عملکرد این افراد  پروژه به دست‌ دیده نمی‌شود.

با ذکر یک بخش کوچکی از سال‌نگار مختصر روند ۱٠ ساله‌ی این پروژه حالا می‌توان به سراغ علت‌های توقف این پروژه رفت.

مشکل پروژه جاده شمال کجاست؟ 

مسئولان مختلف در برهه‌های مختلف مشکلاتی متفاوت را ازجمله کمبود مصالح، اعتبار کم، نارضایتی پیمانکاران و دیگر مسائل مطرح کرده‌اند.

غلام‌رضا هوایی معاون عمرانی استاندار: مشکل از کمبود قیر است که باعث توقف آسفالت شده است!

استاندار: وزارتخانه پیمانکار جدید در نظر گرفته اما مشکل زیرساختی است.
نژاد صفوی مدیرکل راه و شهرسازی در حالی همه‌چیز را آرام و بی مشکل می‌داند که همه از مشکلات متعدد این راه سخن می‌گویند.

وی بیان کرد:  مشکلی وجود ندارد اعتبار کافی تخصیص‌یافته تا آخر ۹۹ هم جاده تکمیل است عینک بدبینی را بردارید!

زارعی مدیرکل فنی استانداری: مشکل تملک اراضی است که هنوز انجام‌نشده و علت دیگر تورم بالا و کمبود اعتبار است.

یزدان عنبری مدیرکل دفتر فنی استانداری وقت نیز به خلف وعده و مقاومت‌های محیط‌زیست استان گلستان برای تأمین زمین موردنیاز اجرای تعریض جاده در این مسیر اشاره کرد.

مدیران، مدبر نیستند/خراسان شمالی در پروژه‌های کشور سهمی ندارد

از مشکلات سو مدیریت داخل استان که بگذریم اگر به آمار پروژه‌های جاده‌ای کشور نگاهی بیندازیم خواهیم دید که در خیل این برنامه‌ها اسمی از خراسان شمالی دیده نمی‌شود و بودجه‌های قطره‌چکانی آن نیز مؤید همین موضوع است که ظاهراً مسئولان تمایلی  به توسعه استان ندارند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همین خصوص گفت: بالغ‌بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام حمل‌ونقل در سال ۹۸ در نظر گرفته‌شده است که بخش اعظم این اعتبار تخصیص‌یافته و موجب فعال شدن فرآیند تکمیل این طرح‌ها شده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هم‌زمان ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی و جاده‌ای دیگر در دست مطالعه و اجراست که این مهم اتفاق بزرگی است که توسط دولت انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه ۵۸۰ کیلومتر آزادراه تا پایان کار دولت به جاده‌های کشور اضافه می‌شود، تصریح کرد: شناسایی و رفع نقاط پرحادثه در کشور را با هماهنگی نیروی انتظامی انجام دادیم و در این راستا ۲۱۵ نقطه حادثه‌خیز هم‌سطح و غیره مسطح شناسایی و اعلام شد. همچنین ۶۰ مورد از این نقاط حادثه‌خیز در مدت چهار ماه برطرف شد و ۱۴۵ مورد آن در دستور کار قرار دارد.

با توجه به مطالب فوق که بخش مختصری از تمامی آمارهای جاده‌ای است نشان می‌دهد که این بی‌برنامگی استانی نبوده و در کل کشور نیز پروژه‌های نیمه‌تمام دیگری در انتظار بودجه سالانه و قطره‌چکانی مجلس و یا دولت مانده‌اند.

شاید بهتر باشد ابتدا یک کار به سرانجام برسد بعد کلنگ بعدی به زمین بخورد تا شاهد کارهای نیمه‌تمام زیادی در کشور نباشیم.

به نظر می‌آید تا وقتی به مدیریت کشور به‌صورت جهادی و استفاده از نیروی جوان خلاق نگاه نشود دردی از توسعه و پیشرفت دوا نخواهد شد.

حالا نیز که کمتر از یک ماه از دولت فعلی باقی مانده است استاندار وعده اتمام جاده را داده در حالی که در سطح کشور هنوز پروژه های مهمتر ازآن نیز متوقف است.

انتهای پیام/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول