اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نقش بیانیه گام دوم انقلاب درتمدن نوین اسلامی

رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشات خود گفته اند که تمدن نوین اسلامی با هویت اسلامی-ایرانی باید دو هویت و بنیاد اساسی و زیر بنائی داشته باشد.

نقش بیانیه گام دوم انقلاب درتمدن نوین اسلامی

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، عبدالحمید نقره کار عضو هیات علمی دانشگاه در یادداشتی نوشت: در چهل و دو سال رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشات و مرقومات خود گفته اند َ، تمدن نوین اسلامی با هویت اسلامی– ایرانی باید دو هویت و بنیاد اساسی و زیر بنائی داشته باشد.

اول باید منابع و مبانی آن مبتنی بر فرهنگ الهی ّ او ، فرازمانی ، فرامکانی، جهانی و بین المللی و در عین حال فطری و ذاتی انسانها (اسلامی) باشد. دوم باید مبتنی بر مجموع فرایندهای تاثیر گذارمحیط طبیعی و مصنوعی ایران که بسیار متکثر و متغیر و وابسته به مجموع شر ایط زمانی و مکانی است (ایرانی) باشد.

 ایشان فرموده اند در جهت تحقق این هدف و این مسئولیت و رسالت تاریخی باید چهار گام اساسی و بنیادی ّ را برمی داشتیم ، که دو گام اول آن یعنی «فرو پاشی نظام دیکتاتوری و وابسته ستم شاهی»  و «تحقق نظام اسالمی، تصویب قانون اساسی و جایگاه رهبری و تفکیک قوای سه گانه» انجام شده است.

اما دو گام بعدی یعنی «تشکیل دولت اسلامی، که در آن همه مدیران و مسئولین در سه قوه «متخصص و متعهد» باشند ، تا به تدریج اکثریت مردم نیز در زندگی شخصی، خانواده گی و اجتماعی خود افکار، رفتار ، و آثاری مبتنی بر فرهنگ اسلامی و «تعاونو علی البر و التقوی» داشته باشند، محقق شود، یعنی اکثریت مردم جامعه نیز در عمل اسلامی رفتار کنند. 

اما متأسفانه هنوز این دو گام دوم به صورت مناسب و مطلوب محقق نشده است و باید در چهل سال دوم محقق شوند، یعنی دولتمداران متخصص و متعهد باشند تا ، اکثریت مردم نیز با تبعیت از آنها ، رفتارشان اسلامی شود و تمدن نوین اسلامی با هویت «اسلامی» محقق شود.

دانش آموختگان این رشته ها باید از ابعاد چهار گانه اموزشی یعنی سرفصل ها و محتواهای دروس و از بعد پژوهشی یعنی منابع و مبانی روش تحقیق در مباحث میان دانشی و در بعد پرورشی یعنی تربیت وتزکیه دانشجویان درکنارآموزش وتعلیم آنها و در بعد گزینشی و گسترشی یعنی استعداد سنجی دانشجویان و انتخاب اساتید متخصص و متهد و گسترش دانشکده ها، رشته ها وگرایش ها مبتنی بر نیازهای واقعی کشور و برنامه ای ملی باید اسلامی و ایرانی شوند، تا این دانش آموختگان بتوانند در هر جایگاه و مسئولیتی که هستند، معماری و شهرسازی را با هویت اسلامی ـ ایرانی ، برنامه ریزی و طراحی و اجرا کنند، به خصوص میزان گسترش دانشکده ها و گرایش های آن نیز باید متناسب با برنامه ریزی ملی و نیازهای واقعی کشور در امروز و آینده باشد.

قوانین و ضوابط مربوط به معماری و شهرسازی در تمام سطوح قانونگذاری کشور باید اسلامی – ایرانی شود در قوانین بالا دستی نظیر رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری، قانون اساسی و مصوبات شورای مصلحت نظام، که به تأئید رهبری رسیده است ، بسیار قوانین خوب و شایسته ای اما متأسفانه در شورایعالی انقلاب فرهنگی و به خصوص در وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی معماری و شهرسازی کشور و نظام مهندسی و از همه بدتر در شهرداری ها ، ضوابط و قوانین موجود  و نه تنها ایرانی - اسلامی نیست ، بلکه بر عکس قوانین و ضوابط موجود در طرح های جامع و تفصیلی در شهر و روستا اغلب غیر علمی، غیر انسانی و غیر اسلامی است.

مدیران شهری می گویند رویکرد ما اقتصادی است ، برای تأمین هزینه های شهری در صورتیکه از  منظرملی وبا یک نگاه استراتژی قطعا اینگونه تراکم فروشی و تغییر کاربری ها که باعث تمرکز جمعیت در مراکز غیر تولیدی می شود، علاوه بر غیر علمی، غیر انسانی و غیر اسلامی  قطعا غیر اقتصادی است. 

سومین رکن «مدیران و کارفرمایان دولتی و ملی» هستند که باید ایرانی- اسلامی باشند. متأسفانه مدیران دولتی ما در سطوح مختلف ، در وزارت راه و شهرسازی ، شورایعالی معماری و شهرسازی ، شورای اسلامی شهر و روستا و شهرداران و مدیران و کارشناسان آنها ، اغلب یا در وظایف متخصص خود نیستند و یا به قوانین و احکام و اخلاق اسلامی متعهد نیستند و یا هر دو یعنی «نه متخصص هستند و نه متعهد» به دلیل آنکه دولت های ما متأسفانه از طریق احزاب قدرت و ثروت تشکیل می شوند، مدیران پائین دستی نیز اینگونه انتخاب می شوند که با ایجاد دولت اسلامی باید این نقص را جبران کرد.

 کارفرمایان ملی و مردمی ما نیز به دلیل تأثیررسانه های غربی و پیروی از مدهای روز هالیوودی و خود باختگی به الگوهای غربی و یا پیروی از سرمایه داران غرب زده و متحجر، سلیقه های مردم را منحرف می کنند و مدهای نامناسب و نامطلوبی را در سطح ملی ایجاد کرده و با آثار خود گسترش می دهند.

 باید با این دو ر ویکرد نامناسب و نامطلوب مقابله کرد ، یعنی هم مدیران و کارفرمایان دولتی متخصص و متعهد شوند و هم سلیقه مدیران و کارفرمایان ملی و ذوق و سلیقه های مردمی را از طریق رسانه های عمومی ، ارتقاء بخشید و با فرهنگ و هنر و معماری و شهرسازی اسلامی ، بیش از پیش آشنا و هم آهنگ کرد.

رکن چهارم معماران و شهرسازان موجود و مهندسان مشاور معماری و شهر سازی هستند ، که باید آثار خود را اسلامی – ایرانی برنامه ریزی ، طراحی و اجرا کنند. اما متاسفانه چون معماران و شهرسازان امروز ما تحصیل کرده دانشکده هائی هستند که سرفصل و محتوای دروس آنها اسلامی – ایرانی  نبوده اند، بنابراین با فرهنگ و هنر اسلامی در معماری و شهرسازی آشنا نیستند. باید هم زمان با اصلاح دانشکده های مربوطه ، برنامه های دانش افزائی و هم اندیشی از طریق نظام مهندسی و اساتید ذیصالح برای آنها برگزار کرد، تا بتدریج رنگ و بوی اسلامی ـ ایرانی  پیدا کند.

نکته دیگر ، از آنجا که معماری و شهرسازی وابسته به مجموع زیرساخت های اقتصادی و صنعتی است ، الزم است دولتمداران نسبت به ارتقاء اقتصاد ساختمان و صنعت و مهندسی ساختمان برنامه ریزی و اقدام جدی کنند ، تا زیر ساخت های شهرسازی ایجاد و صنعت ساختمان در جهت پیش ساختگی تولید انبوه ، ارزان سازی و سریع سازی ارتقاء یافته و مواد و مصالح و عناصر ساختمانی با بهترین کیفیت بوده و مجریان آن با آموزش های الزم بهترین عملکرد را در اجرا داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول