اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قزاقستان خواستار تدوین استراتژی تضمین امنیت غذایی کشورهای همسود

نخست وزیر قزاقستان در نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای مستقل مشترک المنافع بر لزوم ایجاد برنامه جدید برای توسعه پایدار اقتصادی جامعه همسود در دوره بعد از پاندمی تاکید کرد.

قزاقستان خواستار  تدوین استراتژی تضمین امنیت غذایی کشورهای همسود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «عسکر مامین» نخست وزیر قزاقستان در چارچوب سفر خود به «مینسک» در نشست شورای نخست وزیران جامعه همسود شرکت و سخنرانی کرد.

وی با بیان این که کشورهای مستقل مشترک المنافع مرحله به مرحله به فاز بهبودی پس از همه گیری کرونا، حرکت می‌کنند گفت: اقتصاد کشورهای همسود، طبق پیش‌بینی سازمان‌های مالی بین المللی در سال جاری میلادی وارد مسیر رشد مثبت می‌شود.

مامین با اشاره به بهبود شاخص‌های تجارت متقابل بین کشورهای همسود افزود: در ماه‌های ژانویه – مارس امسال تجارت قزاقستان با کشورهای همسود 6.3 میلیارد دلار را تشکیل داد که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 10 درصد بیشتر شده است.

وی بر لزوم اتخاذ اقدامات هماهنگ برای تضمین شکل گیری مشترک ارزش افزوده، انتقال آن به بازارهای فروش و تامین مالی این فرایندها تاکید کرد.

با این حال، بنابر تاکید مامین، برای افزایش ثبات اقتصاد در برابر شوک‌های مکرر احتمالی، تمرکز بر تامین ثبات تراز پرداخت‌های خارجی همسود، از طریق افزایش گردش مالی در داخل این اتحادیه، ضروری است.

مامین، در چارچوب دستور کار جدید برای توسعه اقتصادی کشورهای مستقل مشترک المنافع خواستار تمرکز بر اجرای پتانسیل‌های صنعتی و کشت و صنعت همسود شد.

وی در ادامه بر ضرورت تدوین و تصویب استراتژی تامین امنیت غذایی کشورهای همسود که شامل طیف وسیعی از موضوعات و فعالیت‌های مربوط به تولید، فرآوری، توزیع، تنظیم و مصرف محصولات غذایی است، تاکید کرد.

نخست وزیر قزاقستان همچنین بر ضرورت تهیه و اجرای سیاست حمل و نقل مشترک موثر و عملی، تداوم کار برای افزایش کیفیت و دسترس بودن زیرساخت‌ها در چارچوب جامعه همسود اشاره کرد.

وی تاکید کرد که با در نظر گرفتن توزیع مجدد در مقیاس بزرگ جریان‌های حمل و نقل بین المللی، ناشی از زنجیره‌های بزرگ جهانی ارزش افزوده، نگرانی‌ در مورد پایداری مسیرهای سنتی و عدم اطمینان از پتانسیل ترانزیتی مناطق جداگانه، جامعه همسود این فرصت را دارد تا سهم خود را در بازار حمل و نقل بین المللی افزایش دهد.

بنابر سخنان وی، چنین پویایی هم‌اکنون در شاخص‌های حمل و نقل ما منعکس شده است. برای مثال، در سال 2020، علیرغم پاندمی، رشد ترافیک کانتینر از طریق قزاقستان در جهت «چین – اروپا – چین» به 59.6 درصد و در 4 ماه اول سال جاری میلادی به 84 درصد رسیده است.

مامین همچنین به اهمیت توسعه مکانیسم‌های جدید مالی برای پروژه‌ها و تعمیق همکاری‌های صنعتی، تضمین امنیت غذایی، ایجاد تولیدات جدید مشترک، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و تدارکات و بهبود فضای سرمایه گذاری اشاره کرد.

در پایان این نشست، توافقنامه‌هایی همکاری در زمینه کمک به اشتغال جمعیت، حفاظت بهداشتی در کشورهای عضو همسود، جلوگیری و رفع استفاده از علائم تجاری جعلی و علائم جغرافیایی به تصویب رسیدند.

شورای نخست وزیران همسود یک برنامه میان مدت اقدامات مشترک برای مقابله با شیوع بیماری‌های عفونی، مجموع اقدامات مشترک برای پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی تا سال 2025 را تایید و در مورد تقویت همکاری در زمینه مدیریت ذخایر مادی دولتی و آموزش افسران نیروهای مسلح تصمیم گیری کرد.

در این نشست همچنین مسائل مهم تعامل اقتصادی در چارچوب همسود و برنامه رویدادها برای اجرایی مرحله اول استراتژی توسعه اقتصادی کشورهای مستقل مشترک المنافع تا سال 2030 میلادی بررسی شدند.

مامین قبل از این نشست با «رومان گالاوچنکو» نخست وزیر بلاروس دیدار و دورنمای توسعه بیشتر روابط دوجانبه در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و تدارکات، حوزه کشت و صنعت، داروسازی و بهداشت را بررسی کردند.

همکاری در چارچوب جامعه همسود، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سایر سازمان‌های همگرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

اظهار شد که در نتیجه 3 ماه اول امسال تجارت متقابل قزاقستان و بلاروس بالغ بر 175.6 میلیون دلار بوده و نسبت به زمان مشابه سال گذشته 12 درصد بیشتر است.

در قلمرو قزاقستان 8 شرکت مشترک قزاقی و بلاروسی در زمینه تولید صنایع بزرگ و تجهیزات کشاورزی فعالیت می‌کنند.

نشست شورای نخست وزیران کشورهای مستقل مشترک المنافع 28 می به میزبانی بلاروس در پایتخت این کشور برگزار شد.

در این اجلاس نخست وزیران آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، معاونان نخست وزیران ارمنستان و ترکمنستان، سفیر مولداوی در مینسک شرکت کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول