اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مصادیق جرائم انتخاباتی از زبان دادستان سمنان/ استفاده غیرمجاز از سایت‌ها؛ ممنوع!

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان عناوین جرائم انتخاباتی را برشمرد و گفت: همت و تلاش همه بر این باشد که از ارتکاب جرائم انتخاباتی دوری شود.

مصادیق جرائم انتخاباتی از زبان دادستان سمنان/ استفاده غیرمجاز از سایت‌ها؛ ممنوع!

محمدشریف ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، با اشاره به اهمیت انتخابات از دو بعد داخلی و خارجی (بین‌المللی) اظهار کرد: در شرایط حساس کنونی استکبار جهانی و گروه‌های معاند، منافقین، کوردلان و نااهلان داخلی با تمام امکانات و توانمندی‌شان به سیاه‌نمایی و تخریب چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی روی آورده و خود فروخته‌های داخلی نیز از هیچ کوششی در این زمینه فروگزاری نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: مردم بصیر، ولایت‌مدار و شهیدپرور استان سمنان باید بیش از پیش اهمیت شرکت در انتخابات را درک کرده و در این جبهه و میدان آزمایش با لبیک به ندای رهبری با شرکت پرشور در این عرصه ضمن تعیین سرنوشت سیاسی خود یک‌بار دیگر پیروزی عزتمندانه در مقابل دشمنان قسم خورده اسلام و ایران را جشن بگیرند و برای همیشه به دنیا ثابت کنند که آنچه اسلام و ایران را نجات داده و می‌دهد توکل، ایمان به خدا و تبعیت از مقام ولایت است.

برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز تبلیغات انتخابات همه مردم و کاندیداها و مسؤولان دولتی، اجرایی و نظارتی در امر انتخابات باید تلاش کنند تا انتخابات سالم و پرشور برگزار شود و همت و تلاش همه بر این باشد که از ارتکاب جرائم انتخاباتی دوری شود.

ابراهیمی، تعدادی از جرائم انتخاباتی احصاشده در قانون انتخابات ریاست جمهوری، قانون مجازات اسلامی و جرائم رایانه‌ای و مطبوعات و... را جهت اطلاع عموم بیان کرد و از جمله آنها را خرید و فروش رأی، تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأی در صورت‌جلسات، تهدید یا تطمیع در امور انتخابات، رأی دادن با شناسنامه جعلی، رأی دادن با شناسنامه فرد دیگری، رأی دادن بیش از یک‌بار، اخلال در امر انتخابات، کم و زیاد کردن آرا یا تعرفه‌ها، تقلب در رأی‌گیری و شمارش آرا و رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد، برشمرد.

وی توصیه به انتخاب کاندیدای معین از طرف اعضای شعبه اخذ رأی اعم از مجریان یا ناظران یا هر فرد دیگر محل صندوق رأی به رأی‌دهنده و تغییر و تبدیل با جعل و یا ربودن و یا معدوم کردن اوراق و اسناد انتخاباتی از قبیل تعرفه و بر رأی و صورت‌جلسات، تلفکس، تلفنترام ها و تلگراف‌ها را از دیگر جرائم انتخاباتی عنوان کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان بیان کرد: باز کردن و یا شکستن قفل محل نگهداری و لاک و مهر صندوق‌های رأی بدون مجوز قانونی، جابجایی، دخل و تصرف و یا معدوم کردن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی، دخالت در امر انتخابات با سند مجعول، ایجاد رعب و وحشت برای رأی‌دهندگان یا اعضای شعب ثبت‌نام و اخذ رأی با اسلحه یا بدون اسلحه در امر انتخابات و دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول و یا به هر نحو غیرقانونی نیز از جمله دیگر جرائم انتخاباتی محسوب می‌شود.

ابراهیمی از دیگر جرائم انتخاباتی را انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات، انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین‌آمیز یا تخریب، در فضای مجازی علیه انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و انتشار هرگونه مطلب از سه روز قبل آغاز اخذ رأی تا پایان رأی‌گیری علیه نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالبی خلاف واقع دال بر انصراف گروه با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد.

استفاده غیرمجاز از سایت‌ها علیه نامزدهای انتخابات؛ ممنوع!

وی گفت: استفاده غیرمجاز از سایت‌ها و وبلاگ‌های و اموال و اماکن متعلق به دستگاه‌های دولتی، مؤسسات و نهادهایی که تمام یا بخشی از دارایی و بودجه آنها از اموال عمومی است، به‌منظور تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و سوء استفاده از موقعیت شغلی در جهت‌دهی به افکار عمومی نیز جرم انتخاباتی محسوب می‌شود و با فرد یا افراد متخلف در این خصوص برخورد می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان انتشار محتوای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی خارج از مدت‌زمان مقرر برای فعالیت انتخاباتی، استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، انتشار هرگونه محتوا مشتمل بر توهین، افترا و نشر اکاذیب علیه نظام، قوای سه‌گانه، سازمان‌های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری را جرم انتخاباتی دانست.

ابراهیمی از دیگر جرائم انتخاباتی را انتشار هرگونه محتوای دارای طبقه‌بندی محرمانه و سری مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری، انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با نتایج بررسی صلاحیت‌ها، شمارش آرا، نتایج انتخابات، انتشار محتوا با هدف دخالت در امر انتخابات یا سمت یا سند مجعول یا به هر نحو غیرقانونی در فضای مجازی، انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی کارکنان ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی و نهادها با ذکر و سمت خود، له یا علیه هریک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی برشمرد.

وی بیان کرد: انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات له یا علیه هریک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و انتشار هرگونه محتوا به‌منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض‌آمیز بدون مجوز و اعتصاب ممنوع است و از جمله مصادیق بارز جرائم انتخاباتی به شمار می‌رود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان از دیگر جرائم انتخاباتی که در قانون بر آن تصریح شده است را تحصن، ادعای غیر واقع مبنی بر توقف انتخابات و یا هر اقدامی که به نحوی موجب اختلال در امر انتخابات ریاست جمهوری شود و سیاه‌نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور و ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه به‌ویژه از طریق طرح در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول