اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تغییر نخبگانی در دولت‌های لیبرال شاهد نیستیم/ جنبش دانشجویی نباید به ستاد انتخاباتی تبدیل شود

میزگرد دانشجویی پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

تغییر نخبگانی در دولت‌های لیبرال شاهد نیستیم/ جنبش دانشجویی نباید به ستاد انتخاباتی تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تشکل‌های دانشجویی از تأثیرگذارترین قشرهای جامعه و از عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری مردم هستند؛ با توجه به این نکته بعد از ظهر چهارشنبه میزگرد دانشجویی با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه اصفهان علوم پزشکی به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان برگزار شد و نمایندگان تشکل‌های مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان، جامعه اسلامی دانشگاه اصفهان، انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی، اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان و بسیج دانشگاه‌های اصفهان و علوم‌پزشکی به چند سؤال پاسخگو بودند.

۱-به نظر شما جایگاه انتخابات از منظر مشروعیت و مقبولیت در نظام جمهوری اسلامی چیست؟

حسین رئیسیان-دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی:

حکومت یک مسؤول عرفی و‌ منطقی و‌ عقلایی است و‌ زمانی که انسان‌ها دور هم جمع شدند به این نتیجه رسیدند باید حکومتی بر مبنای رأی تشکیل شود؛ جمهوری اسلامی در بدو ‌تولد یک حکومت عرفی بوده که بر مبنای حکومت یونانی اسلامی شده، انتخابات جزیی از ساختار یونانی است که جمهوری اسلامی از آن استفاده کرده و منبعث اسلام نبوده؛ اگر آن را کنار دیگر مبناهای یونانی بررسی نکنیم دچار اشتباه می‌شویم در این مسیر مشکلی که وجود داشته و مشروعیت و مقبولیت جمهوری اسلامی را به خطر انداخته همگام نبودن جمهوری اسلامی و عرف است.

سیده هاجر میراحمدی- مسؤول مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان:

در کلام بزرگان انقلاب می‌بینیم مشروعیت و مقبولیت موجودیت نظام اسلامی با انتخاب و خواست مردم است و حتی قانون اساسی هم به رأی گذاشته شده است؛ این مشروعیت مبنی بر رأی مردم به حدی مهم است که گاهی گفته شده رأی از حق تبدیل به تکلیف شده و این اهمیت رأی را می‌رساند، در همه نظام‌های سیاسی جهان این انقاق می‌افتد و از طرفی مشارکت و عدم مشارکت مردم در یک سیستم نشان دهنده میزان رضایت مردم از سیستم است و وجود مشارکت ساختار را بیمه می‌کند اما مسأله‌ای که وجود دارد این است که بین حق و تکلیف تفاوت است، در نظام اسلامی رأی یک تکلیف است و مردم در ادامه آن سعی می‌کنند در صورت عدم رضایت از این تکلیف طغیان کنند.

محمدحسین سعیدبخش- مسؤول جامعه اسلامی دانشگاه اصفهان:

انتخابات را انتخاب یک حکمرانی مبنی بر اعتماد مردم شکل می‌دهد و مشروعیتمان به مقبولیت مردم رسیده و انتخاباتی که مد نظر است یک ضرورت است و حضور در انتخابات در نظام جمهوری اسلامی بسیار مهم است و انتخابات برای هر ایرانی یک تکلیف است.

در این زمان پس از این مسؤولان پیر نیازمند یک تحول هستیم و این نیازمند یک مقبولیت و پشتوانه مردمی است؛ در سال‌های اخیر بعد از ریاست افراد لیبرالی شاهد تزلزل نقش انتخابات هستیم و در این دولت‌های لیبرالی شاهد هیچ تغییر نخبگانی نیستیم.

میلاد رایانی-مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی:

مشروعیت و‌ مقبولیت دو پایه نظام جمهوری اسلامی‌است و نظام جمهوری اسلامی از این جهت متفاوت است که علاوه بر مشروعیت بحث مقبولیت هم در نظر گرفت؛ در جمهوری اسلامی انتخابات وسیله‌ای برای انتخاب حاکمان است.

نکته‌ای که اینجا مطرح است این است که آیا مقبولیت با درصد مشارکت ارتباط مستقیم دارد و همه کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند از عاشقان انقلاب‌اند؟

افزایش مشارکت با عملکرد دولت‌ها ارتباط دارد و سنجش مقبولیت در هر زمان کار درستی نیست.

فرشاد جلیلی- مسؤول دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی:

سال ۵۷ مردم ایران با فداکاری‌هایشان انقلاب را به ثمر رساندند آن زمان نه امام صاحب انقلاب بود نه آقای خامنه‌ای و نه دیگران؛ انقلاب ارثیه پیامبران الهی است و جز با حداکثریت موفق نمی‌شود؛ انقلاب یعنی مردم؛ نه انتخابات و نه مشروعیت و نه مقبولیت با کنار گذاشتن مردم موضوعیتی پیدا نمی‌کند و به شخص و اقلیتی تعلق ندارد؛ امروزه شاهدیم مردم از سر راه کنار گذاشته می‌شوند و تحت تاثیر اقلیت قرار می‌گیرند و این اقلیت عملکرد خود را توجیه می‌کند.

محسن خزایی-مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان:

انتخابات مظهر مقبولیت نظام شده و به عنوان بخشی از مشروعیت نظام راه خود را ادامه می‌دهد و البته همه مشروعیت نظام نیست و در چهارچوب خودش تعریف دقیقی داریم و بهتر است خلط مبحث نشود؛ انتخابات چندین جا در جمهوری اسلامی در مبنای مقبولیت و مشروعیت تجلی پیدا کرده است اول در نوع حکومت؛ بعد از آن قانون اساسی و متمم آن و این یعنی مقبولیت برای حکومت مهم است.

در چهارچوب انتخاب حاکمان و‌ مدیران کشور سالانه انتخابات‌های مختلفی می‌بینیم و آزادی را به ارمغان خواهد آورد و فساد را از بین خواهد برد و دست رد به سینه یک جریان و فرد می‌زند.

علی نصراللهی مسؤول انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی:

برخی جاها انتخابات نمایش مردم‌سالاری است و برخی نشانه مردم‌سالاری است.

برای اینکه ببینیم نشان مردم سالاری است ۴ معیار دارد که شامل محدود بودن قدرت حاکمیت و پاسخگو بودن مسؤولان، رعایت حقوق اساسی مردم، جامعه مدنی گسترده و اثربخش و برگزاری انتخابات آزاد می‌شود.

منطقا انتظار نداریم هر ماه انتخابات برگزار کنیم ولی باید سیر انتخابات از ۵۷ تا به الان را بررسی کنیم.

رضا عزیززادگان- مسؤول اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان:

جمهوری اسلامی هیچگاه با حاکمان فاسد جمهوری اسلامی نخواهد شد؛ بحث شعار آزادی از اصلی‌ترین شعارهای جمهوری اسلامی است و زمانی می‌توانیم ‌از آن صحبت کنیم که ذهنیت مشترک‌ از آن داشته باشیم.

۲-با توجه به داوطلبان و کاندیداهای احراز صلاحیت شده این دوره و دوره‌های قبل عملکرد شورای نگهبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسین رئیسیان- دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی:

شؤرای نگهبان عالی‌ترین نهاد حقوقی کشور است؛ باید ببینم این نهاد چه حد حقوقی عمل کرده و اصلا قانون آن حقوقی است؟ جدیدا شاهدیم از بار حقوقی قضیه کاسته شده و داستان بر اساس مصلحت‌اندیشی صورت می‌گیرد. بر چه متر و معیاری این اتفاقات صورت می‌گیرد؟ نباید مسائل را تک‌بعدی نگاه کرد.

سیده هاجر میراحمدی- مسؤول مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان:

مسأله‌ای که وجود دارد همیشه ۲ گانه‌ای درباره شورای نگهبان وجود دارد که قانونی است یا سیاسی؟ مشخص شد این روند سیاسی است و گفتمانی به نام مصلحت مطرح می‌کنند و دیدیدم حتی بر مبنای مصلحت هم نیست.

متوجه شدیم شورای نگهبان سازمانی است که به هیچکس پاسخگو نیست و افراد آن مربوط به طیف سیاسی خاص هستند؛ امام در سخنرانی‌شان گفتند ما ولی مردم نیستیم و وکیل آن‌ها هستم در صورتی که شورای نگهبان ولی مردم شده است.

محمدحسین سعیدبخش-مسؤول جامعه اسلامی دانشگاه اصفهان: 

شورای نگهبان یک نهاد فقهی و منفعل است و روند آن با نهاد‌ اجرایی متفاوت است. گفته می‌شود در شورای نگهبان از یک طیف خاص وجود دارد؛ اما باید جواب داد که در سال ۵۸ موسوی خویینی‌ها از چه طیفی بود؟

در شورای نگهبان اصل بر عدم احراز صلاحیت است و این نهاد برای عالی‌ترین نقش کشور تصمیم‌گیری می‌کند و باید ببینم چرا اکثرا یک‌ طیف خاص رد صلاحیت می‌شود؟

میلاد رایانی-مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی:

در تأیید صلاحیت‌ها ملاک حال افراد است و اگر به این نکته توجه کنیم بسیاری از سوالات حل می‌شود؛ حال افراد از دید ما که از پشت پرده‌ها آگاه نیستیم سخت است و ممکن است دچار اشتباهاتی شویم.
اگر شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها امری نظیر مشارکت‌ها را دخیل کنید این خود مهندسی انتخابات محسوب می‌شود و همه با آن مخالف‌اند؛ در رابطه با تأیید صلاحیت‌ها انتقاداتی از همه جبهه‌ها وارد است البته عده‌ای نقد کردند و شمشیر به‌دست وارد شدند.

چرا برخی تشکل‌ها که تبدیل به ستاد نامزد خاصی شدند و‌ حال رد صلاحیت شدند پرسشی درباره عدم تأیید کاندیداهایشان نمی‌کنند؟

فرشاد جلیلی- مسؤول دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی:

شورای نگهبان روندی پیش گرفته که اقدام آن‌ها نامشخص است؛ می‌گویند رد صلاحیت‌ها به مهر قانون بوده اما گفتن آن اخلاقی نیست و با شورایی مواجهیم که افرادی که رد می‌شوند، دلیلش بیان نمی‌شود.

محسن خزایی- مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان:

عملکرد شورای نگهبان در همه این سال‌ها‌ عملکرد خوب و‌ غلطی بوده است؛ غلط از این جهت که مسببین وضع موجود حاصل انتخاب آن‌ها است و عملکرد‌ خوب این است که در انتخابات ۱۴۰۰ تعارف را با افراد کنار گذاشت، چه لاریجانی باشد و چه محمد و چه جهانگیری؛ شورای نگهبان جایی این تعارف را کنار گذاشت و مردم باید ببینند نظام از درون خود را اصلاح می‌کند و شورای نگهبان همین کار را کرد و قوه مجریه هم باید همین کار را بکند.

علی نصراللهی مسؤول-انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی:

ما هم‌ تأیید می‌کنیم برای انتخابات صحیح باید نظارت صحیح باشد و مهم‌ترین موضوع این است که افراد صاحب رأی از طیف خاصی نباشند که الان چنین داستانی صورت گرفته است.

رضا عزیززادگان- مسؤول اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان:

باید نسبت به نقد و‌ نفی تفاوت قائل شویم و نباید راه نقد هیچ‌گاه بسته شود؛ برخی افراد با اینکه می‌دانند رد صلاحیت می‌شوند ثبت‌نام می‌کنند و هدف آن‌ها نقد عملکرد شورای نگهبان نیست؛ بلکه قصد تخریب شورای نگهبان‌ را دارند و زیر سؤال بردن ساختار عملکرد شورای نگهبان بدون اطلاع کار درستی نیست.

۳-نقش جنبش دانشجویی در بیداری سیاسی و آگاهی بخشی جامعه چیست؟

حسین رئیسیان- دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی:

در کشوری که ساختار‌های تحزب وجود ندارد و از تجمع می‌ترسند بار آن به دوش دیگران می‌افتد؛ ما بار حزب را به دوش دانشگاه و دانشجو انداخته‌ایم و عده‌ای معتقدند دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شده، وقتی جلوی حزب گرفته می‌شود انرژی به دانشگاه‌ها منتقل می‌شود.

سیده هاجر میراحمدی- مسؤول مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان:

جنبش دانشجویی باید به سمت ایجاد پویش برود و منظور ایجاد یک پویش علمی و معرفتی برای اصلاح ساختار است و این رسالت جنبش دانشجویی است؛ وظیفه جنبش دانشجویی این است که به‌ دنبال اصلاح ساختارها باشد و نقد دانشجویان باید معرفتی باشد و این جنبش دانشجویی باید از ارزش‌ها دفاع کند نه نهادها؛ جنبش دانشجویی باید متوجه شود مشکل کشور ما معرفتی است نه دعواهای سیاسی و در این مسیر باید برای تشکیل جامعه مدنی تلاش کرد.

محمد حسین سعیدبخش- مسؤول جامعه اسلامی دانشگاه اصفهان:

جریان دانشجویی موذن جامعه است و الان باید بگوییم جنبش دانشجویی برای بیدار شدن باید چه کند؟

مهم‌ترین مساله جنبش دانشجویی گفتمان‌سازی است و باید مطالبات مردم را از مسؤولان بخواهد؛ جنبش دانشجویی تلاش خود را در هر جایی بگذارد نتیجه می‌دهد و در این مسیر نیاز است جنبش دانشجویی در بحث رسانه‌ها فعالیت داشته باشد و در کل باید اثرگذاری داشته باشد.

میلاد رایانی- مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی:

جنبش دانشجویی نباید به ستاد انتخاباتی تبدیل شود؛ دانشجو وظیفه روشن کردن فضای موجود را دارد و باید مقصران اصلی وضعیت موجود را به مردم بشناساند. در این مسیر بسیج دانشجویی در جهاد علمی و فرهنگی و سیاسی نفر اول بوده است و هر جایی نیاز باشد حاضر خواهی شد.

فرشاد جلیلی- مسؤول دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی:

ما باید به ارزش‌های والایمان باز گردیم و به معنای اساسی آن بازگردیم؛ در حال حاضر با جماعتی مواجه هستیم که دین را ابزار قدرت می‌دانند و با پوشش دینی انسان را به زنجیر می‌کشند؛ ما دانشجو را روشنفکر می‌‌دانیم و اگر این روشنفکر مسلمان باشد مسؤولیت او بیش‌تر می‌شود و بتواند سؤالات سختی را مطرح کند؛ دانشجو باید یک‌لایه عمیق‌تر را بررسی کند.

محسن خزایی- مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان:

اینکه گفته می‌شود بار تحزب به دوش دانشجو می‌افتد اشتباه است؛ آن طور که شما درباره ما می‌گویید خودتان هم از حزب خاص حمایت می‌کنید و ما اگر وابسته به حکومت هستیم به این موضوع افتخار می‌کنیم.

جریان دانشجویی اصیل به دنبال اصلاح شرایط است و وظیفه دارد که از خطا جلوگیری کند و نگذارد از خطای کسی چشم‌پوشی شود.

علی نصراللهی- مسؤول انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی:

جنبش یعنی یک حرکت منظم برای رسیدن به هدف خاص و در این مسیر یکی از کارکردهای جنبش باید رفع اشکالات باشد؛ جنبش دانشجویی از دل جامعه بیرون آمده نه احزاب و باید به‌ دنبال دغدغه مردم باشیم؛ این جنبش دانشجویی سرمایه عظیمی است که مستقل است و با صراحت نظرش را بیان می‌کند و اگر با درایت با جنبش‌ها رفتار شود مدیران آینده از دل همین جنبش‌ها خارج می‌شوند.

رضا عزیززادگان- مسؤول اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان:

دانشجو نماینده قشری است که مصلحت خاصی برای خودش در نظر ندارد و نمی‌تواند زیر گروه سیاسی خاصی برود و در این مسیر اتحادیه مستقل هر جایی که نیاز بود نقدهای خودش را وارد کرده است.

/انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول