اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اندر احوالات انتخابات، مشارکت حداکثری و شورای نگهبان

شاهدیم کسانی که با حمایت‌های خود تحت عنوان حزب‌های سیاسی‌شان مسبب وضعیت نابسامان فعلی کشور شده‌اند مثل همیشه از مسئولیت خود فرار کرده و با تکنیک‌های رسانه‌ای سعی دارند شورای نگهبان را مقصر مشارکت جلوه دهند!

اندر احوالات انتخابات، مشارکت حداکثری و شورای نگهبان

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، میلاد چهاردولی فعال دانشجویی و دبیر سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور طی یادداشتی نوشت: همانطور که به خوبی می دانیم مردم سالاری دینی رکن اصیل انقلاب بوده و همواره مورد تاکید امام و رهبری انقلاب واقع شده است. بر همین اساس جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت مردمی همواره به دنبال افزایش مشارکت انتخابات های مهم کشور بوده است.

در عین حال شورای نگهبان شرعا و قانونا موظف است امانت دارِ اختیاری باشد که در این نظام مردمی به ایشان واگذار شده است.

* پست های حرام!

فرمایش کمتر شنیده شده ای از رهبر معظم انقلاب وجود دارد که به عبارتی میتوان گفت شورای نگهبان از تصدی چه پست های حرامی باید جلوگیری کند :اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسؤولیتی مشغول کار است، ولی آرمانهای نظام جمهوری اسلامی را آن‌گونه که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسّم پیدا کرده، در دلش قبول ندارد، اشغال آن پست برای او حرام شرعی است. ۸۰/۸/۸ در جمع مردم اصفهان

همانطور که از متن فرمایش مشخص است، تاکید بر آرمان های انقلاب، آن هم مطابق قرائت حضرت امام و نه هر کس دیگر، و باور قلبی و نه اقرار زبانی مسئله ای است شورای نگهبان در حیطه وظایف خود باید در تمام طول سال های انقلاب دنبال می نموده است. 

* مشارکت فدای نظارت دقیق؟!

سوالی که از زمان اعلام نتایج برای برخی از عزیزان و برادران انقلابی تر از خودم پیش آمده است این است که: مواظبت دقیق بر تایید صلاحیت های انتخابات پیش رو ممکن است باعث کاهش مشارکت بشود. اما آیا می توان گفت کم و کاستی ها و کوتاهی هایی که عمدتا ریشه در جای دیگری دارد و احیانا ممکن است منجر به کاهش مشارکت نیز بشود، باید با کوتاهی دیگری جبران شود؟!

مگر بر کسی پوشیده است که عملکرد نامناسب دولتمردان در طول سال های گذشته عامل اصلی کاهش مشارکت احتمالی خواهد بود؟ سختی هایی که بر مردم عزیز و خصوصا قشر مستضعف کشور در سال های اخیر تحمیل شده است بر هیچ کسی پوشیده نیست. مع الاسف شاهدیم کسانی که با حمایت های خود تحت عنوان حزب های سیاسی شان مسبب وضعیت نابسامان فعلی کشور شده اند مثل همیشه از مسئولیت خود فرار کرده و با تکنیک های رسانه ای شورای نگهبان را مقصر مشارکت جلوه دهند. جریانی که هنوز هم دست از تحزب برنداشته و حزب خودشان را از مردم عاقل تر می دانند و معتقدند مردم نمی توانند داوطلب مطلوب خود را تشخیص بدهند و این احزاب هستند که باید این کار را انجام دهند و با تَکرار کردن همه را به سمت داوطلب مورد نظر خود وادار کنند.  

تاکید می شود هدف نگارنده تقلیل ضایعه کاهش مشارکت نبوده و مقصود، تبیین بیشتر واقعیات پیرامونی است.

* تمثیلی از افزایش مشارکت با ابزار ِتایید صلاحیت های شورای نگهبان

ممکن است اشکال شود، تایید صلاحیت های سال های گذشته در انتخابات ریاست جمهوری منجر به مشارکت بهتری نسبت به حال حاضر می شد. برای توضیح این نکته ناچارا باید از مثال رشوه استفاده نمود. وقتی در یک مجموعه ای چند نفر از طریق پرداخت رشوه به اهداف خود برسند، طبیعتا ذائقه ها تغییر کرده و سایر افراد سالم نیز باید با پرداخت رشوه به مقاصد مشروع خود برسند.

درچنین وضعی درست است که با پرداخت رشوه به عنوان یک مسیر غلط مقصود حاصل می شود ولی از مسیری غیر از مسیر معقول، صحیح و مطلوب. در برخی موارد نیز حتی مراجع عظام تقلید در صورتی که فردی ناچارا با پرداخت رشوه  به حق قانونی خود برسد، حرمت شرعی قائل نیستند. می بینید! اینکه گاهی افرادی تایید صلاحیت شده اند که حتی موجب استهزا انتخابات می شدند و افرادی که رای اوری آنها ایران قوی مطلوب را تخریب کرد، ظاهرا موجب افزایش مشارکت شده است، اما آیا دلیل می شود که اگر فرآیند رو به بهبود واقع شد با آن مخالفت صورت گیرد و تا ابد در مثال مذکور پرداخت رشوه برقرار بماند؟!

* مشارکت حداکثری وظیفه شورای نگهبان؟

خطاب به برادرانم که با استناد به بند 11 سیاست های کلی انتخابات بیان فرمودند شورای نگهبان نسبت به افزایش مشارکت وظیفه دارد باید عرض کنم، یک مرتبه دیگر بند کوتاه فوق را مطالعه کنیم: بند مذکور به وظیفه نظارتی شورای نگهبان اشاره دارد و با بیان ضرورت انجام اقدامات تظارتی نظیر تایید نهایی صلاحیت داوطلبان پیامد این اعمال این نظارت ها را 1- تامین سلامت انتخابات، 2- جلب مشارکت حداکثری و 3- تامین حقوق داوطلبان و رای دهندگان می داند. طرق رسیدن به این هدف نیز در تبصره های 11.1 و 11.2 تصریح شده است.

بنابراین برداشت درستی نسبت به وظیفه شورای نگهبان در جلب مشارکت صورت نگرفته بود. البته توجه به تامین حضور سلایق سیاسی مختلف امری ضروری بوده است و اگر دقت بیشتری در این زمینه صورت می گرفت قطعا ابهامات کمتری ایجاد می شد. هر چند که تفاوت سلایق سیاسی چگونه باید تعبیر شود بحث مفصلی می طلبد. آیا دسته بندی دوگانه و منسوخ شده اصولگرایی اصلاح طلبی باید ملاک باشد. آیا انواع دسته بندی های جزئی سیاسی باید مدنظر باشد. یا حتی دسته بندی هایی که عملا پوششی یکدیگر هستند چه باید بشود؟ 

ضمنا رفتار برخی داوطلبان یا هواداران ایشان در اظهار دغدغه نسبت به داوطلبان تایید صلاحیت نشده همسو و غیر همسو امری مبارک و قابل تقدیر در اخلاق سیاسی کشور بود

* مطالبات و انتقادات از شورای نگهبان

درست است که اعتقاد داریم این شورا بسیار برای نظام اهمیت دارد و به عنوان یک رکن اساسی کشور در مقابل هجمه های چندین ساله تمامی ضدانقلابان و بدخواهان باید پاسداری شود، اما آیا مطالبه ای از شورای محترم نگهبان وجود ندارد؟ آیا اشکالی متوجه این نهاد نیست؟ آیا حضرت امام همین نهاد مهم را از برخی آفت ها بر حذر نداشتند؟ و آیا رهبر انقلاب در همین سیاست های کلی انتخابات مطالبات محقق نشده ای را مطرح ننمودند؟!

بله. به طور قطع می توان عرض کرد بر اساس منویات رهبر انقلاب باید مدام مطالبه خیرخواهانه از این نهاد محترم توسط عناصر و بچهای انقلاب دنبال شود. بنده عمیقا از احساس مسئولیت تشکل های دانشجویی و اظهار نظر محترمانه ایشان خوشحالم. این یعنی جریان دانشجویی زنده است و نسبت به مسائل اساسی انقلاب احساس مسئولیت دارد. آن هم نسبت به موضوع بسیار با اهمیتی به نام مشارکت حداکثری. لکن برادران عزیزم را به مطالعه این مرقومه دعوت می کنم انشالله که در فهم بهتر شرایط پیچیده کشور موثر باشد.

هرچند مطالبه گری منصفانه و خیرخواهانه از شورای محترم نگهبان علی الخصوص در پیاده سازی سیاست های کلی انتخابات مصداق فرمایش معروف حضرت امام نیست، اما کوچکترین انتظار از جوانان انقلابی و متعهد این است که نسبت به اقتضائات زمانی و مکانی دقت کنیم. همین اقتضائات است که در تشخیص تکلیف جهاد حسینی و صلح حسنی تعیین کننده می شود. مگر می شود اصل این چنین اقتضائاتی را نادیده گرفت. نکند می خواهیم همه مطالبات را یک جا، و همه کم کاری های مسئولین، و احیانا کم کاری های جریان انقلاب در تحقق مطالبات دیگر از شورای نگهبان را یک شبه در دقیقه 90 و زیر هجمات سنگین تامین کنیم؟ 

ضمنا فراموش نکنیم، شورای نگهبان الان وارد فرآیندی شده است که لحظه به لحظه نسبت به چهار انتخابات پیش رو، باید انجام وظیفه نماید و بدیهی است که در چنین فرصتی پرداخت اساسی به کلیه انتقادات و شبهات معقول و حتی امکان پذیر نباشد. لکن با بیان برخی توضیحات از روال و قواعد انجام تایید صلاحیت ها که در یکی دو روز گذشته توسط برخی حقوقدانان نیز صورت گرفت قطعا مورد نیاز و بسیار موثر خواهد بود.

* بدون تعارف با شورای نگهبان!

باید بپذیریم که این نهاد هم مانند بسیاری از ظرفیت ها و دستگاه های کشور در حوزه های تبیین وظایف، اختیارات، دست آوردها و چالش های خود فاقد توانمندی لازم است. در برخی موارد نیز کج سلیقگی هایی در برخی اقدامات مرسوم مشاهده می شود. به طور مثال اتفاقات مربوط به ابلاغیه اخیر شورا و رد شدن مفاد طرح انتخابات مجلس از این قبیل است. متاسفانه با توجه به ضعف های رسانه ای موجود، گاهی از اوقات شورای نگهبان موفق نمی شود از حقوق خودش به خوبی در افکار عموی دفاع کند. در حالی که بند 10.5 سیاست های کلی انتخابات تصریح می کند شورای نگهبان باید معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد های ریاست جمهوری ها را "تعریف و اعلام" کند. حال شما دفاعیات مسولین محترم شورای نگهبان را چقدر در فضای رسانه ای موفق و موثر دیدید؟

حتما نکات و اشکالات دیگری نیز وجود دارد که حاضرا مجالی برای بیان آن نیست و برادران دلسوز و انقلابی ای که پیشتر نیز پیگیری هایی در این زمینه داشته اند باید در فرصت مناسب در این زمینه انقلاب خود را یاری کنند.

* مظلومیت شورای نگهبان!

نتیجه نهایی تایید صلاحیت های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برای بسیاری از افراد شاید غیرمنتظره بوده باشد اما اگر بخواهیم از انصاف عدول نکنیم باید بگوییم، شورایی که موظف است در محرمانگی کامل، حریم شخصی و آبرویی داوطلبان را رعایت کند، هیچ وقت نمی تواند به طور کمال و تمام از عملکرد خود در افکار عمومی دفاع کند.  (البته باید در چارچوب قواعد قانونی پاسخگوی عملکرد خود باشد) چرا که دفاع از عملکرد خود در حوزه تایید صلاحیت ها عمدتا برابر با بیان مطالبی است که آبرو و جایگاه داوطلبان را تهدید می کند. در خصوص اینکه چه مواردی باید حتما به اطلاع مردم برسد و چه مورادی نباید عمومی بشود، مسئله مهم فقهی و شرعی بوده که باید به دقت مورد آن بحث کرد. البته حقیقتا باید به دل نگرانی های پیش آمده حق داد، چرا که فضای سیاسی و رسانه ای کشور متاسفانه طی سالهای اخیر به شدت به سمت بی اخلاقی های مختلف حرکت کرده و آنقدر به راحتی اتهامات اثبات نشده ای نسبت به افراد مطرح شده است که گاهی این مواظبت های ضروریِ اخلاقی، اقدامی عجیب و غیر منطقی به نظر می رسد!!

* شرایط سخت تعیین اعضای شورای نگهبان، تضمین کننده مسئولیت سخت و پیچیده

سخن پایانی این که شاید به دلیل همه این پیچیدگی ها و ظرافت هاست که اعضای این شورا در یک فرآینده پیچیده (شاید بتوان گفت پیچیده ترین فرآیند در تعیین کارگرازان یک نهاد دولتی) و سخت تعیین می شود. 6 نفری که باید فقیه باشند و به تایید عالی ترین مقام کشور برسند و 6 نفر حقوقدانی که توسط بالاترین مسئول دستگاه قضایی پیشنهادشده و سپس از نمایندگان منتخب مردم در قوه دیگر تاییدیه بگیرند و با الگوی تغییرات خاص خود. طبعا چنین فرآیند پیچیده ای حاکی از رعایت کلیه جوانب احتیاطی داشته تا با فراغ بال خروجی آنها ولو با اشکالات کوچکی فصل الخطاب حوزه های ماموریتی مربوطه باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول