اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

شورای نگهبان موظف به برقراری توازن سیاسی در انتخابات نیست

یک استاد دانشگاه گفت: شورای نگهبان هیچ‌گاه موظف به برقراری توازن سیاسی در جناح‌های موجود در کشور نیست و وظیفه‌ای که قانون بر دوش این نهاد گذاشته معرفی افراد واجد شرایط بر طبق معیارهای مصرح در قانون است.

شورای نگهبان موظف به برقراری توازن سیاسی در انتخابات نیست

مهدی تقوی عضو هیات علمی دانشگاه و دکترای علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: انتخابات۱۴۰۰ اولین انتخابات ریاست جمهوری چهل‌ساله دوم انقلاب است که از جهات مختلف با ادوار گذشته تفاوت دارد از یک‌سو انتظار مردم پس‌از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب، تبدیل شدن آرمان‌های میان‌مدت و طولانی‌مدت انقلاب به دستاورد است. از سوی دیگر دولت آینده باید خود را با گام دوم انقلاب هماهنگ نموده و در راستای تحقق اهداف بیانیه مزبور حرکت کند. بیانیه‌ای که بر گام بلند جوانان این مرزوبوم به سمت فتح قله‌های پیشرفت تا سرحد دستیابی به تمدن نوین اسلامی تاکید ویژه دارد.

وی تاکید کرد: هرچند رهبری معظم انقلاب به‌خوبی افق آینده ایران اسلامی را بر اساس محاسبات عینی و واقعی ترسیم کرده‌اند اما مع‌الاسف شیب نزولی عملکرد دولت‌ها در ده سال گذشته شور و نشاط لازم برای حرکت جهادگونه‌ ملت ایران به‌ویژه جوانان را تا حد زیادی از بین برده‌است به‌نحوی‌که امروزه شاهد آن  هستیم که آنچه را در دهه گذشته کف مطالبات مردم بوده است تبدیل به سقف آرزوهای آنان شده‌است.

این استاد دانشگاه افزود: در سال‌های گذشته دولت نه‌تنها براساس سند چشم‌انداز بیست‌ساله نظام حرکت نکرده‌است که  حتی در تامین مایحتاج ضروری و ارزاق عمومی مردم ناتوان مانده‌است این در حالی است که در کشور همه ظرفیت‌های تولید مکفی و حتی صادرات اقلام پیش‌گفته از قبیل سیمان و برق و مرغ و تخم‌مرغ و غیره وجود دارد اینجاست که این سؤال اساسی مطرح می‌شود که چه چیزی باعث شده‌است که دلسوزان نظام از بابت قهر مردم با صندوق‌های رای و عدم مشارکت آنان در انتخابات نگران باشد؟

تقوی ادامه داد: جای تعجب است که دولتمردان با بی‌مسئولیتی تمام و بدون آن که کوتاهی در جلب رضایت مردم در تامین رفاه اولیه آنان را پذیرا شوند نه‌تنها تا کنون در صدد جبران کاستی‌های گذشته برنیامده‌اند که از تداوم گفتمان موجود و استمرار شرایط نابسامان کنونی سخن می‌رانند.

وی گفت: در این اوضاع انتظار عمومی آن است که مسببان شرایط فعلی کشور در جهت احترام به مردم و کاستن از آلام هم‌وطنان با قبول مسئولیت رنج‌های وارده بر آنان ژست طلبکارانه از نظام را کنار گذاشته و در برابر قانونی که به واسطه اجرای آن توانسته‌اند سال‌ها بر اریکه قدرت تکیه بزنند تمکین کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بدیهی است مسئولیت افت احتمالی مشارکت در این دوره از انتخابات برعهده کسانی است که به واسطه عملکرد خود این حجم از افسردگی و سرخوردگی را در میان مردم مظلوم و صبور ایران که شایسته بهترین خدمات هستند، رقم زده‌اند.

تقوی تاکید کرد: امروز همه کسانی که به‌خاطر تصمیم‌گیری شورای نگهبان در تایید و رد داوطلبان ریاست‌جمهوری زیر میز بازی می‌زنند و یا با القاء اقدام تنگ‌نظرانه شورای محترم به هواداران خود آدرس عدم مشارکت می‌دهند بایستی در پیشگاه خداوند و مردم پاسخ‌گو باشند. مگر نه آنست که به واسطه همین شورا بارها توانسته‌اند خود را در معرض آراء مردم قرار داده و اعتماد عمومی را جلب نمایند و سکان اداره کشور را به دست گیرند؟!

وی تصریح کرد:  اگرچه ممکن است از دید مردم در عملکرد شورای نگهبان از ابتدای تاسیس تا به اکنون به‌لحاظ بررسی صلاحیت‌ها قبض و بسط‌هایی ملاحظه گردد اما آنچه که محرز و مسلم است آنست که اولاً ملاک و معیار در تصمیم‌گیری‌های آن شورا مجموعه استعلامات و گزارش‌هایی است که تا قبل‌از تصمیم‌گیری به آن شورای محترم واصل می‌گردد، ثانیاً میزان در تصمیم‌گیری نیز چیزی جز وضعیت حال افراد نیست، ثالثا در طول بررسی‌ها شورای نگهبان هیچگاه خود را  موظف به برقراری توازن سیاسی در جناح‌های موجود در کشور نمی‌داند بلکه وظیفه ای که قانون بر دوش او گذاشته معرفی افراد واجد شرایط بر طبق معیارهای مصرح در قانون است.  رابعاً بر طبق قانون اساسی وظیفه اصلی شورای نگهبان تضمین اسلامیت نظام است و بحث‌های مربوط به حفظ جمهوریت نظام به عناصر دیگری همچون فراهم کردن بستر لازم برای ثبت‌نام افراد لایق و واجد شرایط برای انتخابات، مشارکت عمومی مردم در صحنه انتخابات، نظارت مردم بر عملکرد کارگزاران نظام  در سال‌های تصدی مسئولیت آنان و از همه مهم‌تر روی کار آوردن اصل نظام برای حکمرانی بر آنان است.

وی در تکمیل سخنانش افزود: با این حال بی‌انصافی است اگر عده‌ای بخواهند شورای نگهبان را با طرح موضوعاتی نظیر نظارت استصوابی و... بر شورای نگهبان برچسب ضد جمهوریت بزنند از این‌رو ضرورت دارد همه افراد،گروهها و جریانات سیاسی فعال در کشور با تمکین به قانون بی‌هیچ عذر و بهانه ای ضمن دعوت سراسری آحاد جامعه بسترساز حماسه ملی برای تشکیل یک دولت کارآمد و ایران قوی تلاش کنند.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار داشت: دولت آینده هم لازم است با اتکاء به آراء حداکثری مردم و با روحیه انقلابی شرایط نامساعد و نابسامان موجود در کشور را در راستای اهداف مترقی نظام و انقلاب به‌نحو مطلوب تدارک  و هدایت کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول