اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

برای رئیس‌جمهور آینده| مردم در «فارس من»: برنامه عملیاتی برای بهبود اقتصاد ایران ارائه کنید

ارائه برنامه عملیاتی و کارآمد از سوی نامزدهای انتخاباتی توام با نقد وعده‌های انتخاباتی از سوی دلسوزان متخصص، به یکی از دغدغه‌های جدی مخاطبان فارس من به نماینده کوچکی از آحاد مردم شده است.

برای رئیس‌جمهور آینده| مردم در «فارس من»: برنامه عملیاتی برای بهبود اقتصاد ایران ارائه کنید

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ رتبه شدید‌ترین ترافیک در خیابان فاطمی تهران با اختلاف به میانه اردیبهشت‌ماه سال جاری اختصاص می‌یابد؛ جایی‌که با وجود کاهش تعداد ثبت‌نام کنندگان به ۵۹۲ نفر، ۴۵ داوطلب شناخته شده اعلام کاندیداتوری کردند و ۷ نامزد تأیید صلاحیت شده در روزهای اخیر مشخص شدند.

فارغ از تمرکز رسانه‌ها و افکار عمومی بر خروجی جلسات اخیر شورای نگهبان و تأیید صلاحیت برخی از کاندیداهای مذکور، بدون تردید ارائه برنامه‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین مطالبات آحاد مردم از فرد فرد نامزدهای انتخاباتی خواهد بود.

مسئله‌ای که از اذهان سردبیران سامانه مطالبات مردمی فارس من نیز دور نماند و با ثبت قریب به ۱۰۰ سوژه با کلید واژه‌هایی نظیر انتخابات، نامزد و کاندیدای ریاست ‌جمهوری، سوژه‌هایی آمیخته با موضوعاتی نظیر بررسی کارنامه نامزدها، معرفی تیم همراه و به چالش کشیدن متخصصان هر نامزد، پایبندی به وعده‌ها و حتی تعویق مذاکرات وین تا تعیین سرنوشت انتخابات مطرح شده‌ است.

یکی از سردبیران فارس من نوشته است: «سال‌هاست مردم با وعده‌های خام کاندیداهای انتخاباتی که قصد به دست آوردن جایگاه ریاست جمهوری اسلامی را داشتند، اقدام به انتخاب آن کاندید کرده‌اند و آن نامزد پس از به دست آوردن رأی دیگر پایبند به وعده‌هایش نبوده و هیچ مقام و ارگانی هم نیست که به عدم اجرای وعده‌های این افراد رسیدگی کند.»

در سوژه دیگری آمده است: «نزدیک یک دهه است که مناظرات ریاست جمهوری تبدیل به محل تبادل گزاره‌های انفجاری و احساسی شده.» در ادامه تأکید شده: «مناظره اعضای تیم هر نامزد باید در نظر گرفته شود و در کنار آنها از متخصصان برای به چالش کشیدن استفاده شود.»

البته مطالبات و دغدغه‌های مخاطبان فارس من به همین جا ختم نشده و برخی خواستار تعهد مکتوب کاندیداها بابت تعهداتشان و حتی مصاحبه چالشی نامزدهای ریاست جمهوری با کارشناسان در حوزه‌های تخصصی شده‌اند.

بر اساس آنچه مطرح شد، ارائه برنامه عملیاتی و کارآمد از سوی نامزدهای انتخاباتی توام با نقد وعده‌های انتخاباتی از سوی دلسوزان متخصص، به یکی از دغدغه‌های جدی مخاطبان فارس من به نماینده کوچکی از آحاد مردم شده است. مطالباتی از جنس به حداقل رساندن انحرافات دستگاه اجرایی، کارآمدی سیاست‌های اتخاذی و دغدغه‌‌هایی از سبک مواجهه با شعار درمانی ایام انتخابات!

 

سهم برجسته وعده‌های اقتصادی؛ آیا مردم از اظهارات بدون پشتوانه خسته شده‌اند؟!

به گواه تاریخ می‌توان مدعی شد، نامزد انتخاباتی در ادوار گذشته پا به عرصه نگذاشته مگر آنکه وعده مهار تورم، کاهش نرخ بیکاری و مبارزه با فقر را در دستور کار قرار داده باشد. از والله اگر مشکلات این کشور راه حل نداشت تا تورم را به صفر می‌رسانم و سایر تحریم‌ها را بر می‌دارم.

وعده‌هایی که پیامدهای نظیر احیای کارت سوخت، افزایش مبلغ یارانه و طرح انبوه‌سازی مسکن بعد از ۷ سال مدیریت، رشد بی‌سابقه و ۱۰ برابری نرخ ارز از محدوده ۳ هزار تا ۳۲.۷ هزار تومانی و اجرای مجدد سیاست بازگشت ارز حاصل از صادرات بعد از یک دوره ولنگاری را به بار آورد.

بر همین اساس، بررسی اوضاع اقتصادی ایران در دهه ۹۰ هجری شمسی نشان می‌دهد، روند تغییرات شاخص‌های کلان اقتصادی چنگی به دل نمی‌زند و در خوشبینانه‌ترین حالت اقتصاد ایران به حفظ وضع موجود بسنده کرده است!

 

شاهکارهای دهه ۹۰!

گواه ادعای حفظ وضع موجود آن هم با اغماض، آمار بانک مرکزی و گزارش‌های مکرر مرکز آمار است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، نقدینگی از ۳۵۴ هزار و ۲۵۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۳۵۰۰ هزار میلراد تومان در فروردین ۱۴۰۰ رسیده است! همچنین میزان سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم از ۴.۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ تا کمتر از ۱.۶ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ افول داشته است.

همچنین بانک مرکزی اذعان داشته نرخ ارز از متوسط ۱۳۵۶ تومان در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۲۱ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است که حاکی از تضعیف ارزش پول ملی به یک پانزدهم ارزش سال پایه است!

در بازار مسکن هم اوضاع به حدی آشفته است که میانگین قیمت معاملات هر متر مربع مسکن در شهر تهران از متری ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در ابتدای سال ۱۳۹۰ (بر مبنای سامانه کد رهگیری معاملات مسکن)، به گزارش بانک مرکزی به بیش از ۳۰ میلیون تومان در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ هم رسید و مالک و مستأجران را یک‌جا در شوک و بهت آنچه بر سرشان آمده، فرو برد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نیز تغییرات رشد اقتصادی به قیمت سال پایه (۱۳۹۰) نشان می‌دهد، چه بر مبنای محاسبه با نفت و چه بدون نفت، اقتصاد ایران نسبت به سال ۱۳۹۰ کوچک‌تر شده است. بر اساس این گزارش ایران بیش از ۶۸۶ هزار میلیارد تومان با نفت و ۵۱۶ هزار میلیارد تومان بدون نفت تولید ناخالص داخلی داشته که مقایسه آن با آمار سال گذشته، عقب‌گرد ارزش تولیدات ملی را در طول دهه ۹۰ گوشزد می‌کند.

بر مبنای مطالبات مردم و آنچه در سطور فوق مطرح شد، مخاطبان از رئیس‌جمهور سیزدهم، مطالبه شناسایی چالش‌های پیش روی کشور و ارائه برنامه‌های عملیاتی مرتبط به ویژه در حوزه اقتصادی را در کلیه رسانه‌های تبلیغاتی‌شان دارند؛ دردهایی که درمان برخی از آن‌ها در بلند مدت و در سطح راهبردی و برخی نیز با اقدامات کوتاه مدت قابل تجویز است.

 

گزارش از مرتضی شجاعی

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول