اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی مقامات ازبکستان و افغانستان؛ خط‌آهن مزارشریف-پیشاور محور گفت‌وگو

معاون نخست وزیر ازبکستان و رئیس دفتر ریاست جمهوری افغانستان در شهر «ترمذ» با یکدیگر دیدار و مسائل روز در همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سرمایه گذاری، اقتصادی و حمل و نقلی را بررسی کردند.

رایزنی مقامات ازبکستان و افغانستان؛ خط‌آهن مزارشریف-پیشاور محور گفت‌وگو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «محمد شاکر کارگر» رئیس دفتر ریاست جمهوری افغانستان در شهر «ترمذ» مسائل روز در همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، سرمایه گذاری، اقتصادی و بازرگانی و حمل و نقلی را بررسی کردند.

طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» و همچنین ابعاد اجرایی آن موضوع اصلی دستور کار بود.

طرفین همچنین تدوین اسناد طرح و تامین مالی آن را بررسی و در مورد هر یک، تصمیمات مربوطه را اتخاذ کردند.

همچنین اقدامات بعدی مبنی بر تسریع اجرایی توافقات به دست آمده در ماه فوریه سال جاری میلادی در چارچوب نشست گروه سه جانبه در سطح بالا در شهر «تاشکند» را تعیین کردند.  

همزمان با این طرفین از راه اندازی آزمایشی تردد کامیون‌ها در ماه‌های آوریل و می سال جاری میلادی از پاکستان به ازبکستان و برگشت از طریق قلمرو افغانستان استقبال کردند.

طرفین همچنین در مورد تداوم همکاری‌ها در این مسیر برای توسعه بیش از پیش پتانسیل حمل و نقلی- ترانزیتی دو کشور به توافق رسیدند.

مقامات دو کشور همچنین چشم انداز تعمیق همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی را نیز بررسی کردند. تاکید شد که در چهار سال اخیر حجم مبادلات بازرگانی با یک و نیم برابر افزایش در سال گذشته میلادی در سطح حدود 800 میلیون دلار قرار گرفته است.

طرفین آمادگی خود را برای اجرای اقدامات مشترک مبنی بر تامین افزایش مبادلات بازرگانی ازبکستان و افغانستان تا 2 میلیارد دلار در سال‌های نزدیک اعلام کردند.  

مقامات دو کشور همچنین همکاری‌های متقابل در بخش انرژی مانند تسریع روند اجرای طرح ساخت خطوط انتقال برق «سرخان- پل خمری» را بررسی کردند.

همچنین در چارچوب گفت و گوها چشم انداز برگزاری در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در شهر «کابل»، نشست دوره‌ای کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین ازبکستان و افغانستان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این مذاکرات اقدامات بعدی جهت پیشبرد طرح‌ها و ابتکارات مشترک در چارچوب ابعاد بررسی شده همکاری‌ها هماهنگ شده است.  

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2020 میلادی در سطح حدود 800 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغانی و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول