اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

جهادی‌هایی که نمی‌گذارند کودکان مجبور به کار شوند + عکس

مجموعه جهادی زندگی خوب در 4 استان با ارائه کمک‌های مختلف به کودکان مانع می شود تا آنان کار اجباری کنند این مجموعه 1700 کودک کار را تحت پوشش دارد، 250 کودک را از کار بازداشته و 500 کودک را به تحصیل برگدرانده است.

جهادی‌هایی که نمی‌گذارند کودکان مجبور به کار شوند + عکس

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: قطعا هرکدام از ما صحنه حضور کودکان برای پاک کردن شیشه ماشین پشت چراغ قرمز یا فروش گل و ... را دیدیم یا با صحنه کنار خیابان نشستن و حتی درس خواندن کودکان در این حین در فضای حقیقی و مجازی مواجه شده‌ایم و از خودمان پرسیدیم این کودکان چرا باید کار کنند؟ چرا کسی برای آنان کاری نمی‌کند؟ نهادهای دولتی که کم‌کاری می‌کنند اما یک مجموعه جهادی به پا خاسته تا در حدتوان خود برای این کودکان کار کند و مانع از کار اجباری آنان شود.


کودکانی که در خیابان‌ها مشغول به کار هستند

 

جهادی‌هایی که برای کمک به کودکان کار به‌پاخاستند

موسسه خیریه حمایتی و آموزشی زندگی خوب که در سازمان بهزیستی استان تهران و البرز با هدف کمک به کودکان کار و خیابانی و کودکان محروم از آموزش و تحصیل به میدان آمده است تا برای این قشر کاری انجام دهد.حسین بابازاده مقدم مسئول این موسسه می‌گوید: « از سال ۹۴ به صورت رسمی و ۴ سال قبل‌تر از سال ۹۰ به صورت غیررسمی در استان‌های تهران و البرز با همکاری نهادهای دولتی، خصوصی و قضایی برای کمک به کودکان کار وارد عرصه شدیم و ابتدا شناسایی را در دستور کار گذاشتیم.»


مجموعه جهادی که با کمک به کودکان کار مانع از کار اجباری آنان می‌شود

 

شناسایی و حمایت از ۱۷۰۰ کودک کار​

این موسسه تمامی خدمات لازم برای کودکان را به جز در اختیار قرار دادن یک سرپناه انجام می‌دهد تا دیگر آنان نیازمند کار اجباری نباشند. او می‌گوید: «کار شناسایی ما در دو استان تهران و البرز و بعد در دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی منجر به تشکیل ۱۷۰۰ پرونده از کودکان کار شد. ما توانستیم ۲۵۰ کودک را از چرخه کار اجباری خارج کنیم و برای مابقی نیز خدماتی در زمینه جلوگیری از تعرض جسمی و روانی، ترک اعتیاد و بازگشت به تحصیل را ارائه کنیم.»


یکی از کارهای این مجموعه جهادی بازگشت کودکان به تحصیل و مدرسه است

 

۵۰۰ کودک به تحصیل بازگشتند

این مجموعه با سازمان بهزیستی و نهادهای نظارتی ارتباط نزدیک دارد و در هرجایی کودک آزاری از سوی خانواده‌ها مشاهده کند اقدام قانونی صورت می‌دهد. بابازاده می‌گوید: «در زمینه تحصیل حتی در داخل موسسه، فضایی برای آموزش کودکان ایجاد کردیم و البته بخش عمده‌ای از کودکان را به مدرسه برگرداندیم تا کنار دیگر دانش آموزان تحصیل کنند. در مجموع در این مدت توانستیم ۵۰۰ کودک را در تهران، البرز و خراسان رضوی به مدرسه و تحصیل برگردانیم.»


اعضای این گروه شناسایی کودکان کار و مشکلات آن‌ها را در استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان دنبال می‌کنند

 

۲۷ کودک محروم دانشگاهی شدند

جدای از تلاش و کمک به کودکان کار، آنان حامی کودکان محروم از تخصیل به دلیل فقر هم هستند و از آنان هم حمایت مادی و معنوی می‌کنند. این تلاش موجب شده تا ۲۷ نفر از این کودکان با این حمایت‌ها راهی دانشگاه شوند. بابازاده می‌گوید: «مردم کمک‌های بسیاری در این زمینه با هدف احیای کارهای خیر دارند و الحمدلله بر این اثر توانستیم در حوزه سلامت کودکان کار هم اقدامات خوبی داشته باشیم.هر ۲ هفته این کودکان در خصوص HIV، هپاتیت، بیماری‌های موروثی و واگیردار غربال‌گری و نظارت می‌شوند. بحث سلامت کودکان اولویت نخست خدمات‌رسانی ما به آنان است.»


بررسی میزان سلامت و ارائه خدمات بهداشتی به کودکان، یکی از کارهای این مجموعه است

 

سالانه ۱۲ میلیون تومان به کودکان کار داشته می‌شود

۱۷۰۰ کودک به صورت مستمر تحت حمایت و پوشش این خیریه هستند و ارتباط آنان با کودکان مقطعی و گذرا نیست و تلاش می‌کنند با رویکرد مددکاری آنان را حمایت کامل کنند.مسئول موسسه خیریه حمایتی و آموزشی زندگی خوب می‌گوید: «بسیاری از کودکان به دلیل فقر خانواده‌ها و یا متاسفانه اعتیاد آنان درگیر کار اجباری شده‌اند. ما حمایت ویژه‌ای از این قشر داریم و متوسط سالی ۱۲ میلیون تومان مستمری به صورت وجه نقد، کالا و یا خدمات پزشکی به آن‌ها می‌دهیم تا امنیت غذایی داشته باشند و دیگر کار کنند. البته برخی نیز از لحاظ فرهنگی دچار فقر هستند که برای آن‌ها هزینه‌هایی را صرف آموزش می‌کنیم. آن‌ها به کودکان کاری که خود یا خانواده درآمد مکفی دارند، معادل 5 میلیون تومان سالانه خدمات پزشکی، مشاوره، تحصیلی و مددکاری می‌دهند.»


کارگاه‌های فعال در حوزه خدمات شهری و پسماند از مراکز اصلی استثمار کودکان

 

پلمب ۱۳ کارگاه استثمارگر کودکان

شاید شما هم تا اینجای گزارش گفته باشید که برخی از کودکان هم سازمان یافته درگیر کار اجباری هستند، برای آن‌ها هم کاری می‌کنند؟ بابازاده می‌گوید: «کارهای سازمان یافته متاسفانه بیشتر در زمینه زباله‌گردی‌ها دیده می‌شود که مشکل اصلی عدم نظارت نهادهای مسئول در برون سپاری خدمات شهری است. ما در این مدت با کمک مسئولین قضایی ۱۳کارگاه پیمانکاری شهری که کار اجباری از کودکان می‌گرفتند را پلمپ کردیم و کودکانی که مورد استثمار بودند تحت پوشش قرار دادیم و خانواده‌های آنان را تحت حمایت قرار دادیم. البته عمده کودکان کار سازمان یافته و استثماری نیستند و فقرهای مختلف آنان را به عرصه کار واداشته که با حمایت‌هایی می‌توان آنان را حل کرد.»

کودکان کار همیشه ناراحتی و تلخکامی را برای ما ایجاد کرده است اما برای حل مشکل آن‌ها اظهار تاسف کافی نیست و باید به میدان آمد تا مانند این گروه جهادی و خیریه بخشی از آنان را به آغوش خانواده بازگرداند. کاری که می‌تواند برای دیگر خیریه‌ها، گروه‌های جهادی و مساجد الگو باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول