اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

آتشی که خشکسالی به جنگل‌های کهگیلوبه و بویراحمد زد/ راهکار منابع طبیعی برای حراست از سرمایه‌‌های استان

مدیرکل منابع طبیعی با اشاره به نقش خشکسالی در آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان گفت: منابع طبیعی با کمک مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در این خصوص طرح اجرا می‌کند.

آتشی که خشکسالی به جنگل‌های کهگیلوبه و بویراحمد زد/ راهکار منابع طبیعی برای حراست از سرمایه‌‌های استان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، خشکسالی در جنگل‌ها باعث تقویت حمله آفات و  ضعیف شدن درختان در عرصه‌های جنگلی شده و سطح وسیعی از جنگل‌ها و گونه‌های نادر گیاهی در استان دچار خشکیدگی شده است.

افزایش خشکسالی موجب شدت آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها به دلیل خشک شدن تنه درختان می‌شود و هفته‌ها طول می‌کشد تا این آتش با تلاش نیروهای کنترل سطح حریق مهار شود.

خشکسالی در عرصه‌های جنگلی باعث مهاجرت ساکنین جنگل‌ها و حاشیه شهرک‌ها شده که این خود هزاران معضل برای دولتمردان ایجاد کرده است.

غلام‌حسین حکمتیان‌اصل در همین خصوص گفت: راهکار منابع طبیعی برای جلوگیری از خشکسالی، ارائه طرح الگوی احیاء اکولوژیک و بهبود معیشت آبخیزنشینان با اجرای طرح عملیات آبخیزداری حفاظت منابع طبیعی آب‌خوان‌داری برای مقابله با آتش‌سوزی است که با مشارکت مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تمام عوامل اکوسیستم منابع طبیعی در این طرح پیش‌بینی شده است، لذا با اجرای این طرح توسعه کشت گیاهان دارویی و نهالکاری با گونه‌های اقتصادی جنگل‌ها در بالادست حوزه‌ها در سطح بخش سیلاب و آبخوان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای این طرح باعث تقویت پوشش و افزایش تولید و بهبود معیشت ساکنین می‌شود که به تبع آن مشارکت ساکنین حوزه‌های مختلف افزایش و موجب ایجاد انگیزه حفاظتی از عرصه‌های منابع طبیعی توسط خود ذی نفعان و آبخیزنشینان می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین تشکیل جلسه با ستاد بحران و بررسی اثرات خشکسالی و راهکار ساز و کار با کم‌آبی، مدیریت بحران حریق و آتش‌سوزی صورت می‌گیرد که نمونه بارز آن همین طرح است.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول