اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

از توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در مناطق مرزی تا کم توجهی کشورهای همسایه به پروتکل‌های مخابراتی

ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در راستای تسهیل جهانی شدن از موضوعات مهم است که این امر در استان‌های مرزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آذربایجان‌غربی نیز به واسطه هم مرز بودن با سه کشور و داشتن بزرگترین پایانه زمینی کشور، نیازمند توسعه این زیرساخت‌ها است ولی این موضوع از سوی کشورهای همسایه مورد غفلت قرار گرفته، که انتظار می‌رود با رایزنی‌های لازم، شاهد بهبود خدمات‌گیری در مناطق مرزی استان باشیم.

از توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در مناطق مرزی تا کم توجهی کشورهای همسایه به پروتکل‌های مخابراتی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در راستای تسهیل جهانی شدن یکی از موضوعات مهمی است که دولت‌ها به آن تاکید دارند، در این میان استان‌های مرزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

آذربایجان‌غربی نیز به واسطه هم مرزی با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق یکی از استان‌های مهم کشور در مبادلات فرهنگی و اقتصادی محسوب می‌شود که در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف، زمینه تسهیل این داد و ستدها به نحو شایسته‌ای فراهم می‌شود که ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند.

کشور ایران در راستای ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی اقدامات قابل توجهی انجام داده است ولی کم رغبتی کشورهای همسایه سبب شده تا مشکلاتی در مناطق مرزی استان ایجاد شود که ضرورت دارد با رایزنی و انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی که راهگشای مشکلات باشد، کشورهای همسایه نیز ملزم به رعایت این پروتکل‌های مرزی در قالب تفاهم‌نامه‌های مشترک باشند.

برای بررسی هر چه بیشتر آخرین وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی استان به ویژه در مناطق مرزی آذربایجان‌غربی، گفت‌وگویی با چنگیز نوری، مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه آذربایجان غربی ترتیب داده‌ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

فارس: در ابتدا از وضعیت کلی زیرساخت‌های ارتباطی استان برایمان بفرمایید؟

نوری: در اینترنت پرسرعت و خدمات پهنای باند، آذربایجان‌غربی با 254 هزار مشترک اینترنتی در رتبه سوم سهم بازار مخابرات منطقه‌ای کشور قرار دارد و در بین استان‌های بزرگ کشور در رتبه اول هستیم ولی تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا شاهد توسعه هر چه بیش‌تر زیرساخت‌های ارتباطی در استان باشیم که توسعه شبکه فیبر نوری، ارائه نسل جدید اینترنت پرسرعت، توسعه شبکه تلفن همراه و ثابت در استان از اقداماتی است که برای توسعه هر چه بیشتر استان همواره در دست اجرا است.

فارس: خدمات مخابراتی در مناطق مرزی یکی از مهمترین چالش‌های استان در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات است، دلیل اینکه در برخی مناطق مرزی با مشکل در شبکه ارتباطی مواجه هستیم، چیست؟

نوری: دلیل اینکه در برخی موارد در مرزهای استان با مشکل در شبکه تلفن همراه مواجه هستیم، به همراهی نکردن کشورهای همسایه در رعایت پروتکل‌های مرزی بر می گردد به طوری‌که کشورهای همسایه خود را ملزوم به رعایت این پروتکل‌های مرزی نمی‌دانند.

با وجود اینکه طول شبکه فیبرنوری استان بیش از 10 هزار کیلومتر است و جزو استان‌های کاملا برخوردار کشور از نظر زیر ساخت‌های فیبر نوری هستیم ولی در مناطق مرزی با مشکل جدی مواجه هستیم و در تمام مناطق مرزی استان پوشش 2Gهمراه اول را داریم ولی مشکلات موجود در این مناطق ناشی عدم همکاری کشورهای همسایه است.

فارس: به جدی نگرفتن پروتکل‌های مرزی در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات توسط کشور ترکیه و آذربایجان اشاره فرمودید، چه الزامی برای رعایت این پروتکل‌ها وجود دارد؟

نوری: براساس قوانین حاضر، پروتکل‌هایی تحت عنوان پروتکل‌های مرزی در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات داریم که علیرغم رعایت این پروتکل‌ها توسط کشور ایران، کشورهای همجوار پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند و اگر در نقاط مرزی مشکلاتی در حوزه ارتباطات داریم نتیجه عدم رعایت پروتکل‌های کشورهای مقابل است که از طریق اداره کل فناوری ارتباطات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال پیگیری این موضوع هستیم که امیدواریم کشورهای همسایه ملزم به رعایت این پروتکل‌ها باشند تا کیفیت قابل قبولی در خدمات‌دهی سرویس‌های مخابراتی در نوار مرزی استان را شاهد باشیم.

فارس: وجود بزرگترین پایانه حمل و نقل زمینی کشور و 8 گمرک رسمی در این استان لزوم وجود زیرساخت‌های قوی مخابراتی را طلب می‌کند چطور می‌توان با وجود کم توجهی کشورهای همسایه به ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق مرزی، این کمبود را در داخل کشور جبران کرد؟

نوری: نوار مرزی استان کاملا به فیبر نوری تجهیز شده است و با وجود کاستی‌هایی که از سوی کشورهای همجوار وجود دارد، در مرز بازرگان، پلدشت، تمرچین و رازی خوی به سرویس‌هایی که روی بستر  فیبرنوری هستند، کار می‌شود و از سوی دیگر شاهد هستیم که در مرز رازی و بازرگان سرویس 4G در حال استفاده است ولی علیرغم ارائه تمام این خدمات، به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های مرزی توسط کشورهای همسایه شاهد بروز مشکلاتی در مرزها هستیم و ناچارا محدودیت‌ها را در مرزها برداشتیم تا خدمات مخابراتی ما در مرزها دچار مشکل نشود.

فارس: آیا راهکار موثری که بتوان کشورهای همسایه را مجاب به رعایت این پروتکل‌ها کرد، وجود دارد؟

نوری: در مرحله نخست باید پروتکل‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌ای مشترک پشتیبانی شود که انتظار داریم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، کشور آذربایجان و ترکیه را از طریق وزارتخانه ملزوم کند تا این موارد را رعایت کنند که در صورت تحقق این امر، کیفیت سرویس‌ها در شهر مرزی پلدشت از پوشش مناسب برخوردار خواهد بود.

فارس: از مناطق مرزی استان که بگذریم به برگزاری الکترونیکی انتخابات می‌رسیم، تا چه اندازه بستر برگزاری انتخابات الکترونیک در استان فراهم است؟

نوری: تمام ظرفیت‌های استان آماده برگزاری انتخابات پرشور است و کل مجموعه مخابرات استان بسیج شده و نیروهایی که برای این امر نیاز است به‌کارگیری شده‌اند تا شبکه پایدار در استان فراهم شود به طوری‌که شرکت مخابرات از روزهای گذشته درآماده باش است تا بسترها و زیرساخت‌های مخابراتی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم شود به طوری‌که اگر انتخابات به صورت دیجیتال برگزار شود مخابرات می‌تواند نقش اول را در برگزاری الکترونیکی انتخابات در استان ایفا کند.

فارس: با توجه به قطعی مکرر برق در استان، آیا تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است؟

نوری: براساس برنامه‌ریزی و با توجه به امکانات موجود، اگر روز برگزاری انتخابات برق کل شهر نیز قطع شود بیش از 10 ساعت توان نگهداری فعال وضعیت موجود را در شهرهای استان داریم و می‌توانیم از برق اضطراری موجود کمک بگیریم که این روند برای مواقع بحران نیز برنامه‌ریزی شده است.

فارس: به مدیریت بحران در شرکت مخابرات استان اشاره فرمودید؛ در این خصوص برایمان بفرمایید که شیوع کرونا چه تاثیری بر روند خدمات دهی شرکت مخابرات یا خدمات‌گیری مشترکین داشته است؟

نوری: در حال حاضر شرکت مخابرات کشور با چالش عدم افزایش چندین ساله هزینه‌ها و افت کاهش درآمد تلفن ثابت مواجه است ولی با شیوع بیماری کرونا، سال گذشته شاهد افزایش 30 درصدی درآمد مخابرات استان در بخش ترافیک بودیم و سال گذشته مصرف پهنای باند افزایش یافت ولی این افزایش درآمد، با ثبات نیست و پیش‌بینی می‌کنیم بعد از کرونا این درآمد افت پیدا می کند که به دنبال درآمد باثبات و بلند مدت در استان هستیم چرا که تا زمانی که شاهد ایجاد منبع درآمد با ثبات در استان نباشیم در گسترش تکنولوژی نیز دچار مشکل خواهیم بود.

این در حالی است که بعد از خصوصی سازی، از سال 87 تا کنون هزینه تلفن ثابت بدون تغییر ماند و افزایشی در این خصوص نداشتیم از اینرو میزان سرمایه‌گذاری در شرکت مخابرات ایران روند صعودی نداشت که امیدواریم دولت و مجلس همراهی کرده و در ماه‌های آینده نسبت به تعرفه تلفن ثابت نگاه خود را تغییر دهند تا به سمت درآمدهای جدید در راستای توسعه سرمایه‌گذاری باشیم.

فارس: شرکت مخابرات استان بارها در خصوص استفاده هر چه بیش‌تر مشترکان از تلفن ثابت تاکید کرده است، دلیل این امر چیست و برای استان چه مزیت‌هایی به همراه دارد؟

نوری: در شرکت مخابرات به افزایش درآمدهای ثابت جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه نیازمند هستیم و از مردم درخواست می‌شود اگر تلفن ثابت در اختیار دارند در ارتباطات خود از تلفن ثابت به عنوان تلفن جایگزین تلفن همراه استفاده کنند چرا که هرگونه درآمد حاصل از تلفن ثابت در خود استان سرمایه‌گذاری می‌شود در صورتی که درآمد اپراتورهای تلفن همراه مستقیما به حساب درآمدهای این شرکت‌ها واریز و در توسعه استان نقشی ندارد ولی اگر مردم استان به تلفن ثابت بهای بیشتری بدهند سرمایه‌گذاری در استان افزایش می‌یابد و از سوی دیگر مشترکان باید این را مد نظر داشته باشند که نرخ مکالمه تلفن ثابت نیز کمتر از تلفن همراه است.

فارس: طی سال‌های اخیر شاهد تضعیف پوشش تلفن همراه در برخی نقاط شهری به ویژه در شهرهای بزرگ استان هستیم در حالی که همواره از گسترش زیرساخت‌های مخابراتی در استان بحث به میان می‌آید، دلیل تضعیف پوشش تلفن همراه در برخی مناطق شهری چیست؟

نوری: تضعیف پوشش در شهرها تابع ساخت و ساز شهری است و طی سال‌های اخیر شهر ارومیه تراکم سازی قابل توجهی را در ساخت و سازها به خود دید و این  امر سبب تضعیف پوشش آنتن دهی شد که این امر نیازمند اجرای پروژه‌های جدید است که در برخی مناطق سایت‌های جدید در حال اجرا است که در این راستا نیز با مشکل معارض همراه هستیم و ضرورت دارد شاهد همراهی مردم و مشترکان در برخی نقاط شهر باشیم؛ در حالی که همکاری مردم در این زمینه کمرنگ شده و در تملک سایت‌ها با مشکل مواجه هستیم ولی از این طریق به هم استانی‌ها ابلاغ می‌کنیم که سیگنال همراه اول لطمات جسمی، روحی و پزشکی ندارد و در اجرای پروژه‌ها، استانداردهای بین‌المللی رعایت شده و ضروری است برای توسعه شبکه، مردم نیز با شرکت مخابرات همراهی داشته باشند تا بتوانیم توسعه شبکه همراه شهری را انجام دهیم.

فارس: در روستاهای استان نیز با مشکل دیتا مواجه هستیم وعده بهبود وضعیت را به روستاییان استان می‌دهید؟

نوری: همانطور که فرمودید، عمده نارضایتی در روستاها از سرویس‌های دیتا است و با توجه به تعهدات در سرویس‌های روستایی منتظر هستیم وزارت ارتباطات سیار تفاهم‌نامه‌های موجود را در این زمینه طی امسال نیز ادامه دهد تا شاهد بهبود وضعیت موجود باشیم.

بالای 80 درصد روستاهای استان از تلفن سیار برخوردار هستند و امسال برنامه‌ریزی شده تا توسعه روستایی در اولویت قرار گیرد که بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها توسط سایر اپراتورها نیز انجام می‌شود؛ از سوی دیگر شرکت ارتباطات سیار و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص خواهند اشت و ما نیز به عنوان متولی در این راستا اقدام می‌کنیم به طوری‌که سال گذشته 160 روستا به خدمات اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کردند.

سال 1400 مخابرات منطقه، توسعه مناطق شهری را مد نظر قرار دارد و برنامه‌ریزی شده در بیش از 40 منطقه شهری سرمایه‌گذای داشته باشیم.

فارس: برایمان از آخرین وضعیت نسل جدید تلفن همراه بفرمایید و اینکه آیا زیرساخت‌های نسل 5Gدر استان فراهم است؟

نوری: در استان نسل 5G  برای تلفن همراه نداریم و آخرین نسل مورد استفاده، 4G است که به صورت گسترده در استان در دسترس است به طوری‌که جاده ارومیه به تبریز نیز به نسل 4G و 3G تجهیز شده است و با توجه به زیرساخت‌های استان، قطعا امسال توسعه نسل جدید همراه اول در استان نخواهیم داشت و منتظر سرمایه‌گذاری اپراتورها با شکستن تحریم‌ها هستیم.

فارس: سرمایه‌گذاری یکی از موضوعات محوری در این گفت‌وگو بود، برای سال جاری برنامه ریزی خاصی در این زمینه انجام گرفته؟ و با توجه به وضعیت استان، آذربایجان‌غربی برای بهبود و نگهداری وضعیت موجود سالانه نیازمند چه میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه است؟

نوری: امسال تا پایان سال بیش از 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه تلفن ثابت و سیار سرمایه‌گذاری می‌شود که بخش عمده آن از محل پروژه‌های  USO و مساعدت دولت برای توسعه مناطق محروم است و از طریق اپراتور همراه اول در شش ماه  نخست امسال بیش از 65 روستا در برنامه توسعه نسل سوم تلفن همراه قرار دارد و براساس برآوردهای به عمل آمده، سالانه در بخش تلفن ثابت نیازمند 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم ولی امروزه ما از این سرمایه‌گذاری عاجز بوده و نیازمند ایجاد منابع درآمدی جدید هستیم؛ در بخش توسعه و انتقال بین شهری نیز برنامه‌هایی داریم و مقرر شده امسال 300 کیلومتر فیبر نوری بین شهری اجرا شود که ایجاد این میزان فیبرنوری 100 درصد در کیفیت خدمات دیتا موثر خواهد بود و افزایش پایداری شبکه و پهنای باند دیتای شهرستان‌ها را سبب می‌شود.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول