اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم در کردستان افتتاح شد

سامانه انتقال آب از سد آزاد و تونل آبرسانی به سد قوچم در کردستان با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح شد.

سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم در کردستان افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سامانه انتقال آب از سد آزاد و تونل آبرسانی به سد قوچم در کردستان با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح شد.

مدیرعامل منابع توسعه آب و نیروی ایران صبح امروز در آئین افتتاح این پروژه که به صورت ویدیوکنفرانس با حضور وزیر نیرو برگزار شد، اظهار کرد: با تکمیل سامانه انتقال آب سد آزاد به طول 88 کیلومتر، تونل 11 کیلومتری آبرسانی به سد قوچم در استان کردستان، همزمان با هشتمین هفته پویش هرهفته_الف_ب_ایران به بهره‌برداری رسید و مردم این استان از آب با کیفیت سد آزاد بهره‌مند می‌شوند.

سیدحسن رضوی با بیان اینکه فاز اول این طرح که از طرح‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران محسوب شده شامل 33 کیلومتر خط لوله و تونل، دو ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال و پست‌های برق است که در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسیده است.

وی عنوان کرد: فاز دوم این سامانه نیز شامل 44 کیلومتر خط لوله، یک ایستگاه پمپاژ و پست برق مربوطه و 11 کیلومتر تونل به قطر3 متر اجرا شده که با اتمام حفاری مکانیزه 11 کیلومتر تونل، امکان انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم فراهم می‌شود.

وی اعلام کرد: فاز نخست این پروژه ملی با توان و تلاش متخصصان داخلی در مرداد ماه سال 94 همزمان با بحران شدید آب شرب شهر سنندج با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و امکان انتقال آب شرب به شهر سنندج از طریق سد قشلاق (وحدت) فراهم شد.

مدیرعامل منابع توسعه آب و نیروی ایران یادآور شد: عملیات لوله‌گذاری این پروژه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام شد و‌ امیدواریم شاهد ادامه این پروژه برای انتقال سامانه آب به قروه و دهگلان در این دولت باشیم که با انتخاب پیمانکار در شرف انجام است.

رضوی اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که ۵۲۰ میلیارد تومان در فاز اول و ۶۸۰ میلیارد در فاز دوم سرمایه‌گذاری شده است.

وی بیان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه شاهد افزایش تولید باغی و ایجاد سه هزار فرصت اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم خواهیم بود.

وی تغییر کشت دیم به آبی و صرفه‌جویی در باغات و زمین‌های کشاورزی و توسعه منطقه را ارمغان اجرای این پروژه در کردستان دانست.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول