اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

انتخابات پیش‌رو؛ فرصت ‌‌های فراوان؛ غفلت‌های احتمالی!

نقد منطقی، منصفانه و مستند دولت ‌‌ها، دستگاه ‌‌ها، مسئولان و اشخاص با رعایت اخلاق و ادب اسلامی کاری لازم و ضروری است که قطعاً می ‌‌تواند زمینه ‌‌انتخاب درست و سازنده را برای آحاد شهروندان فراهم سازد؛ بی ‌‌گمان چنین نقد روشنگرانه ‌‌ای با تخریب بسیار متفاوت است.

انتخابات پیش‌رو؛ فرصت ‌‌های فراوان؛ غفلت‌های احتمالی!

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران طی یادداشتی نوشت: انتخابات برای نظام اسلامی و همه آنانی که دل در گرو میهن، ارزش ‌‌های اسلام و انقلاب، خون شهدا و ولایت دارند، فرصت ‌‌های بسیاری رقم می ‌‌زند که به هیچ روی نباید مورد غفلت قرار گیرند:

1ـ  با هر انتخاباتی که به درستی برگزار می ‌‌شود پشتوانه ‌‌ی مردمی که قدرت اصلی نظام اسلامی است بار دیگر به نمایش گذاشته می ‌‌شود و از این جهت انتخابات به مثابه ‌‌ تجدید قوا برای نظام است. همین تجدید قوا دشمنان را فرسنگ ‌‌ها به عقب می ‌‌راند و نقشه ‌‌های گوناگون آنان را نقش بر آب می ‌‌کند.

2ـ  انتخابات فرصتی پدید می ‌‌آورد که بسیاری از مفاهیم کلیدی و مسایل اساسی مرتبط با اندیشه سیاسی نظام مردم ‌‌سالار اسلامی که در شرایط عادی امکان و علاقه ‌‌ای برای انتقال و دریافت آنها نیست، به راحتی به نسل ‌‌های جدید انتقال پیدا می ‌‌کنند و از این جهت کار برای نخبگان و تلاشگران عرصه فکر و فرهنگ آسان ‌‌تر می ‌‌شود. نظام اسلامی که بر پایه ‌‌ی فکر و اندیشه و جهان ‌‌بینی اسلام ناب بنا شده است در فرصت انتخابات می ‌‌تواند به درستی به تبیین این تفکر و انتقال صحیح آن از نسلی به نسل دیگر بهره گیرد و این به معنای تعمیق و توسعه ‌‌ی تفکر و اندیشه ‌‌ی سیاسی اسلام ‌‌ و به تبع آن، پایداری انقلاب اسلامی خواهد بود.

3ـ  انتخابات خود عرصه یک کار و تمرین جمعیِ سیاسی ـ فرهنگیِ است که برای ارتقاء بینش سیاسی توده ‌‌های مردمی بسیار تعیین کننده خواهد بود و تلاشگران این عرصه نیز خود در این تمرین واقعی به رشد و شکوفایی بالایی دست می ‌‌یابند.

4ـ  انتخابات اگر بر اساس شاخص ‌‌ها و اصول مورد نظر امامین انقلاب به انجام برسد زمینه ‌‌ی تحولات فراوان و گشوده شدن گره ‌‌های بسیار از جامعه ‌‌ی اسلامی و معیشت مردم فراهم خواهد ساخت و این خود نظام اسلامی را در مواجهه با مشکلات و بحران ‌‌های احتمالی آینده بیمه خواهد کرد.

5ـ  انتخابات وجهه ‌‌ی مردمی نظام اسلامی را در برابر چشم جهانیان به نمایش می ‌‌گذارد و این سخت ‌‌ترین ضربه ‌‌ای است که اندیشه ‌‌ی سیاسی اسلام ناب محمدی (ص) و نظام امامت و ولایت در این عصر، بر اندام نحیف و زار لیبرال دموکراسی غرب می‌نوازد. باید توجه داشته باشیم که اصلی ‌‌ترین چالشی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران استکبار و نظام سلطه ‌‌ی جهانی را در گرداب بحرانی تمام ناشدنی فرو برده است، شکل ‌‌گیری نظام سیاسی جمهوری اسلامی بر مبنای اندیشه ‌‌ی امامت و ولایت است و برگزاری انتخابات با شکوه در این نظام کار را بر استکبار سخت ‌‌تر خواهد کرد.

6ـ انتخابات پیش رو نخستین انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم انقلاب اسلامی است. برداشتن این گام در گرو امید به آینده، ایمان به توانایی نسل جوان، اتکاء به منابع و ظرفیت ‌‌های بی ‌‌پایان داخلی، قطع امید و وابستگی به غرب، رفع نابسامانی ‌‌های مزمن در مدیریت کشور، و ایجاد تحول در سیستم مدیریتی کشور است. انتخابات می ‌‌تواند روند برداشتن این گام را تسهیل کند و با سپردن سکان اجرایی کشور به نیرویی که به این جهاتِ مهم معتقد و مؤمن باشد گره-های کور بسیاری را از سر راه مدیریت، دیوان ‌‌سالاری و بروکراسی سرسام آور بخش ‌‌های مختلف اجرایی کشور بردارد. 

این فرصت ‌‌های بی ‌‌بدیل نباید و نمی ‌‌تواند مورد غفلت نیروی ‌‌های با انگیزه و مؤمن انقلابی و دوست ‌‌داران ایران سربلند اسلامی قرار گیرد. مبادا به اشتباه و یا در گرد و غباری که بدخواهان نظام و میهن اسلامی به دلیل کینه و مزدوری در آستانه ‌‌ی هر انتخاباتی برپا می ‌‌کنند به کارهای دیگری و یا خدای نخواسته به تخریب همدیگر مشغول شویم، بر همه ‌‌ی افتخارات گذشته خط بطلان بکشیم، ذهن ‌‌های جوانان را با انبوهی از ناکامی ‌‌ها و سیاه نمایی ‌‌ها درگیر کنیم و این فرصت ‌‌ها را ناخواسته به تهدیدهای خسارت ‌‌بار تبدیل کنیم!

یادمان باشد که ایران عزیز، انقلاب و کلیّت نظام اسلامی، ارزش ‌‌ها و تفکر ناب اسلامی، مدافعان حریم وطن و همه ‌‌ی آنانی که به نوعی به میهن و نظام خدمتی کرده ‌‌اند، دشمنان مشترکی از قبیل سلطنت ‌‌طلبان، منافقین کوردل، آمریکا، انگلیس، صهیونیزم بین ‌‌الملل، ارتجاع عرب و جیره خواران داخلی آنان دارند که با همه ‌‌طیف ‌‌ها، نیروها و پایگاه ‌‌های مردمیِ درون نظام و انقلاب به صورت یکسان دشمنی می ‌‌کنند.

این احتمال بسیار جدی است که همه ‌‌ی این بلوک شرّ و استکبار در انتخابات پیش رو به تناسب ذائقه و نوع گرایش هر کدام از جریانات و جناح ‌‌های درون نظام به پردازش شایعات، تهمت ‌‌ها و مطالب بی اساس و ساختن کلیپ ‌‌ها، طنزها و کاریکاتورهای موهن و مخرب علیه اشخاص، جناح ‌‌ها و رقیب ‌‌های انتخاباتی مقابل بپردازند و در فضای بی سر و سامان مجازی و گروه ‌‌ها اجتماعی و رسانه ‌‌های صوتی و تصویری بیگانه به اشتراک بگذارند و ما نیز از سر غفلت به نشر همان ساخته ‌‌های دشمن مشغول شویم. محصول چنین غفلتی آن است که پس از انتخابات چشم باز می ‌‌کنیم و با انبوهی از تخریب ‌‌ها، سیاه نمایی ‌‌ها و یأس پراکنی ‌‌ها علیه مجموعه ‌‌ی نظام مواجه می ‌‌شویم که خودمان نیز در آن نقش داشته ‌‌ایم. در عرصه ‌‌ی انتخابات با این همه فرصت ‌‌های بی بدیل به شدت باید از هرگونه اقدام تخریبی و سیاه نمایی که در جهت خواسته ‌‌ی باطل دشمن است پرهیز کنیم.

البته نقد منطقی، منصفانه و مستند دولت ‌‌ها، دستگاه ‌‌ها، مسئولان و اشخاص با رعایت اخلاق و ادب اسلامی کاری لازم و ضروری است که قطعاً می ‌‌تواند زمینه ‌‌انتخاب درست و سازنده را برای آحاد شهروندان فراهم سازد. بی ‌‌گمان چنین نقد روشنگرانه ‌‌ای با تخریب بسیار متفاوت است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول