اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

حاجی‌میرزایی: کاندیداهای ریاست جمهوری چه درکی از مدرسه دارند؟!

وزیر آموزش و پرورش گفت: می‌خواهم با آنهایی که کاندیدای ریاست جمهوری هستند و از سوی شورای نگهبان معرفی می‌شوند تا در معرض رأی مردم قرار بگیرند، درباره مدرسه صحبت کنم و بگویم که چه درکی از مدرسه دارند؟

حاجی‌میرزایی: کاندیداهای ریاست جمهوری چه درکی از مدرسه دارند؟!

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح مجتمع آموزشی و پرورشی حیات طیبه دکتر نصیری منطقه ۱۰ آموزش و پرورش شهر تهران با تبریک سوم خرداد و سالروز فتح خرمشهر، اظهار کرد: فتح خرمشهر در تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی می‌درخشد و مبیّن فرهنگ مقاومت، ایثار، فداکاری، شهادت، پیروزی خون بر شمشیر و اراده‌های محکم برای تحقق وعده‌ الهی است.

وی افزود: روزها یکی پس از دیگری می‌آید، با طلوع خورشید آغاز می‌شوند و با غروب خورشید به انتها می‌رسد؛ روزها با رویدادها تمایز پیدا می‌کنند؛ در رویدادهاست که روزها جلوه‌گری می‌کنند؛ همه روزها مثل همدیگر هستند اما رویدادهایی این روزها را برجسته می‌کنند.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: ارزش رویدادهایی که روزها را برجسته می‌کنند، یکسان نیست و برخی رویدادها در تاریخ یک ملت جاودانه می‌شود که سوم خرداد، روزی است که در تاریخ ملت ایران جاودانه شده است.

وی با بیان اینکه روزها یکسان نیستند و برخی روزها حامل یک فرهنگ و منادی یک پیام هستند و به همراه خود مجموعه‌ای از معارف ناب را می‌آورند، اضافه کرد: سوم خرداد یک فرهنگ، یک مکتب و مجموعه‌ای از آموزه‌های ناب و عظمت‌های انسان است؛ مسیر پرنشیب و فراز انقلاب اسلامی به اراده مردانِ مرد و آنها که با ایثار وجودشان، آرامش و امنیت را اهدا کردند، نیازمند است.

* هر روز ۲۸ کلاس درس به بهره‌برداری رسیده است

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه در مدرسه‌سازی گام‌های بلندی برداشتیم، اظهار کرد: طی سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ هر روز ۲۸ کلاس درس به بهره برداری رسیده و اعتبارات نوسازی ۱۰ برابر شده است و سهمش در مجموعه اعتبارات عمرانی کشور قریب به چهار برابر شده است.

وی تصریح کرد: مشارکت خیرین گسترش یافته و بیش از پنج برابر شده و نشان می‌دهد که جامعه ما این ضرورت را به خوبی درک کرده است؛ دولت، ملت، خیرین و تمام عزیزانی که در این کار سهیم هستند، می‌دانند برای چه کار با ارزشی سهیم شدند.

* هنوز اندازه‌های واقعی مدرسه درک نشده است

حاجی‌میرزایی با تشکر از سازمان برنامه و بودجه، گفت: تاکنون در زمینه نوسازی مدارس با کوچک‌ترین مسأله‌ای در زمینه اعتبارات مواجه نشدیم و در بهترین و مناسب‌ترین زمان در اختیار قرار دادند؛ البته نیازهای ما گسترده است و نیازمند کمک همه هستیم.

وی ادامه داد: امروز یک مدرسه افتتاح شد و مدرسه از رفیع‌ترین بنیان‌ها و بناهایی است که آینده یک سرزمین در آن شکل می‌گیرد؛ معتقدم هنوز اندازه‌های واقعی مدرسه درک نشده است و ما تجلیات پیشرفت و نوسازی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی شاهدیم، اما بنیانی‌ترین بنایی که همه تحولات بر او استوار می شود، بنای مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هر چیزی که در جامعه اتفاق می‌افتد روی شانه‌های مدرسه شکل می‌گیرد و هرچقدر این شانه‌ها ستبرتر و مقاوم‌تر باشند، پایداری پیشرفت و توسعه در یک جامعه بیشتر می‌شود.

* صحبتی با کاندیداهای ریاست جمهوری

حاجی‌میرزایی به انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: این روزها به روز باشکوه دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی یعنی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم و می‌خواهم با آنهایی که کاندیدای ریاست جمهوری هستند و از سوی شورای نگهبان معرفی می‌شوند که در معرض رأی مردم قرار بگیرند، درباره مدرسه صحبت کنم و بگویم که چه درکی از مدرسه دارند؟

وی افزود: در مدرسه انسان ساخته می‌شود؛ همه کارگاه‌های دیگر، چیز دیگری می‌سازند و آنجایی که انسان می‌سازد، اینجاست؛ آنچه که به همه ساخته‌ها اعتبار و هویت می‌دهد، انسان است. هرچقدر که اندازه‌های واقعی مدرسه در یک جامعه‌ای به درستی درک شود، آن جامعه استعداد بیشتری برای پیشرفت دارد.

* وقتی یک مدرسه ساخته می‌شود یعنی زندگی شکل می‌گیرد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه کانون زندگی و بالندگی است، اظهار کرد: بسیاری از مسائل و مشکلاتی که امروز، جامعه ما را رنج می‌دهد باید در مدرسه سامان پیدا کند و مدرسه است که به ما می آموزد، از کلام چگونه بهره بگیریم.

وی افزود: افرادی، کلام را در مقام کلنگ استفاده می‌کنند؛ کلام برای نزدیکی، تفاهم، همکاری، دوستی است؛ کلام، مخلوق خداست و یکی از بزرگترین موهبت هایی است که خداوند به انسان داده است؛ با کلام متحد می‌شویم و امام(ره) با کلام، جمعیت را متحد کرد و انقلاب را سامان داد و با کلام بود که به اعماق جان انسان‌ها نفوذ پیدا کرد و با کلام در برابر بزرگترین قدرت‌ها ایستاد.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: باید در جامعه خودمان و در میان مردم خودمان، از کلام به عنوان ابزاری برای ساختن، دوست داشتن، نزدیک شدن، همکاری کردن برای حمایت از آرمان‌های بزرگ انقلاب، استفاده کنیم و این آموزه‌ها در مدرسه شکل می‌گیرد.

وی گفت: اگر جامعه‌ای نتواند با هم همکاری و گفت‌وگو کرده و مناسباتشان را تنظیم کند و نتواند حول موضوعات اصلی و منافع عمومی با هم پیوند برقرار کند، باید در مدرسه جست‌وجو کنیم؛ مدرسه‌ است که این بنا را می‌سازد و به ما می‌آموزد که چگونه با هم همکاری کرده و با مسائل‌مان روبه‌رو شویم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی یک مدرسه ساخته می‌شود یعنی زندگی شکل می‌گیرد و آینده تصویر می‌شود و شخصیت، هویت، فرهنگ بنا گذاشته می‌شود.

*  باید قدر مدرسه را بدانیم

حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه باید قدر مدرسه را بدانیم، گفت: هرچقدر در جامعه‌ای قدر مدرسه بیشتر شناخته شود، پیشرفت میسرتر خواهد بود؛ می‌توانیم برای همه پروژه‌های بزرگ و تأثیرگذار اجتماعی جشن بگیریم اما بزرگترین جشن ما باید برای ساخت مدرسه باشد چرا که ساخت مدرسه، ساخت زندگی و استمرار همه ساخت‌های دیگر است و همه ساخت‌ها از این سازندگی، جان می‌گیرد و استوار می‌شود.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم در بین همه آن کسانی که می‌خواهند خود را در معرض رأی مردم قرار دهند، هر کسی که بتواند تبیین روشن‌تری از مدرسه ارائه کند، برای آینده کشور بهتر می‌تواند نقش آفرینی کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امیدوارم تمام کسانی که می‌خواهند در معرض رأی مردم قرار بگیرند، مسابقه‌ای بین خودشان بگذارند برای اینکه دیدگاه‌هاشلن را درباره مدرسه آینده، نظام تعلیم و تربیت و نظام فرهنگ آشکارتر کنند.

وی با بیان اینکه معلمان اصلی‌ترین عاملی هستند که به این فرایند باشکوه رونق می‌دهند و این مسیر نورانی را هدایت می‌کنند، گفت:  باید قدردان معلمان باشیم؛ معلمان در دو سالی که گذشت روزهای سختی را تجربه کردند اما اجازه ندادند که آموزش کودکان تعطیل شود و بنده قدردان تلاش همه معلمان هستم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول