به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری که امروز با حضور حناچی و تعداد دیگری از مدیران شهری برگزار شد اظهار داشت: 20 درصد پول طرح ترافیک صرف زیرساختهای مترو میشود همچنین از 100 درصد درآمد ناشی از طرح به دلیل شیوع کرونا 60 درصد آن کاهش یافته و به طور کلی در ایام کرونا بیش از 1100 میلیارد تومان در اتوبوسرانی و مترو کاهش درآمد داشتهایم در حالی که 150 میلیارد هزینههای ما افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه برای خرید اتوبوس از این محل مبلغی نداریم، گفت: محل تأمین اعتبارات خرید اتوبوس از طریق اوراق مشارکت و بودجه شهرداری است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: در طول 4 سال گذشته تا کنون اجرای طرح دوچرخه اشتراکی، مناسبسازی معابر برای معلولان و جانبازان، توسعه مراکز فنی، اجرا شده و در زمینه توسعه حمل و نقل هوشمند، توسعه زیرساخت فیبر نوری، تکمیل رینگ ورودی و خروجی محدوده طرح کاهش و توسعه چراغهای راهنمایی و رانندگی انجام گرفت.
هاشمی گفت: همچنین ساماندهی و مدیریت پارک حاشیهای و آغاز احداث پارکینگهای محلهای انجام گرفته است و اگر بخواهیم به طور کلی در زمینه حمل و نقل موفق باشیم سالانه نیاز به 20 هزار میلیارد تومان هزینه و اعتبار نیاز داریم.
وی با اشاره به افتتاح 39 ایستگاه مترو در این دوره از مدیریت شهری گفت: هر چند بخشی از عملیات احداث این متروها در دورههای گذشته اجرا شده بود ولی به مرحله بهرهبرداری نرسیده بود و روند توسعه خطوط مترو از سال 77 تا سال 1400 نشان میدهد که در 4 سال گذشته کار معطل نمانده و با سرعت گذشته ادامه داشته است. بنابراین 39 کیلومتر بهرهبرداری از خطوط مترو عملکرد قابل قبولی است.
معاون شهردار تهران اضافه کرد: بهرهبرداری از 24 رام قطار شامل 168 دستگاه واگن یک طبقه و دو دستگاه واگن دو طبقه، بومیسازی حداقل 85 درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار ملی، کسب دانش فنی برای ساخت انواع قطارهای برقی از قبیل قطارهای پرسرعت مترویی و تراموا و همچنین کاهش قیمت تأمین ناوگان بیش از 20 درصد و کاهش ارزبری پروژهها در راستای اقدامات صورت گرفته این دوره بوده است.
هاشمی گفت: نصب 280 دستگاه پله برقی و 62 دستگاه آسانسور در ایستگاههای خطوط هفت گانه، افزوده شدن 5 پست برق به شبکه مترو جزو توسعه خدمات کیفی محسوب میشود و معنای آن این است که از 980 پله برقی موجود 280 مورد از آنها در این دوره ایجاد شده و در حوزه آسانسورها نیز وضعیت بهتری داریم. در واقع به گونهای عمل کردهایم که هیچ ایستگاهی بدون این امکانات بهرهبرداری نمیشود.
وی گفت: اگرچه نتوانستیم 630 دستگاه واگن را که قرارداد آن از سوی وزارت کشور منعقد شده بود محقق کنیم ولی در خصوص یک تا هفت سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دادیم و این نشان میدهد که از امکانات موجود بخوبی در حال استفاده هستیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: البته تهران به 1500 دستگاه واگن نیاز دارد و در حال دنبال کردن تعمیر 210 واگن هستیم. باید بتوانیم 210 واگن دیگر نیز به ناوگان مترو اضافه کنیم که بدین ترتیب با 420 واگن شرایط بهتری خواهیم داشت البته نیاز تهران تکمیل نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه اتوبوسرانی نیز خرید 203 اتوبوس تک کابین، 13 دستگاه اتوبوس دوکابین و 178 دستگاه مینی بوس، و بازسازی و تعمیر 555 دستگاه اتوبوس را در دستور کار قرار دادهایم.
هاشمی با اشاره به قراردادهای در دست اقدام در حوزه اتوبوسرانی گفت: برنامهریزی برای ورود 100 دستگاه میدل باس و 120 دستگاه تک کابین ورود و بکارگیری 50 دستگاه اتوبوس برقی خرید 25 دستگاه ون مناسبسازی شده ویژه معلولین و برنامهریزی برای بازسازی 900 دستگاه اتوبوس تک کابین از جمله قراردادهای در دست اقدام در این حوزه است.
وی با اشاره به حوزه تاکسیرانی گفت: سال گذشته بیش از 4 هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده و برای سال جاری نوسازی 15 هزار دستگاه را در نظر داریم. در سال جاری نیز 700 دستگاه نوسازی شده که اگر ایران خودرو همکاری لازم را داشته باشد و قیمت ها را افزایش ندهد، میتوانیم 15 هزار دستگاه را نوسازی کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به موضوع واکسیناسیون تاکسیرانان اشاره کرد و بیان داشت: حق رانندههای تاکسی نبود که در اولویت سوم تزریق واکسن قرار بگیرند بیش از 200 راننده تاکسی به دلیل شیوع کرونا جان خود را از دست داده اند و علی رغم مکاتبات صورت گرفته به نتیجه نرسیدیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه برای توسعه سیستم حمل و نقلی استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت، و شرکت مجتمع ایستگاهی استفاده شد که امسال از محل مجتمعهای ایستگاهی شهرداری هزار میلیارد درآمدزایی داشته و پیش بینی میشود سال آینده به رقم ۲ هزار میلیارد برسد، اظهار داشت: استفاده از ماده ۱۸ و ۱۲ قانونی و کاهش مصرف سوخت و پیگیری و تهاتر مطالبات اعتبارات حوزه حمل و نقل از سال ۹۶ در حوزه اعتبارات رشد نسبتاً خوبی داشته است.
انتهای پیام/