اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

اجتماع؛ حلقه­ مفقوده­ شهر تهران

بر خلاف طراحی نظام سلطه که همواره در پی تحمیق و تضعیف اجتماعات بشری است از فروپاشی نظام خانواده که اولین و مبنایی ترین و مهم ترین اجتماع انسانی است تا سایر اجتماعات معنوی و مذهبی ادیان.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیل احمدی، دکترای ارتباطات طی یادداشتی نوشت: بدون تردید انسان­ها علاقمند به حضور در کنار یکدیگر می­باشند و به زندگی اجتماعی گرایش دارند خواه بر اساس غرایز مادی و منافع دنیوی؛ خواه بر پایه­ی فطرت بشری و تکامل معنوی.

در شکل‌گیری اجتماع، علل و عوامل مختلفی دخیل هستند که برخی ناخودآگاه و از سر جبر می­باشد مانند اجتماع مسافران در مترو یا بازار و ...؛ و گاهی نیز خودآگاه و از روی اختیار می­باشد همچون اجتماع جمعی از جوانان در یک تیم ورزشی یا هیات مذهبی یا گروه­ جهادی و ... .

آنچه حایز اهمیت و مورد توجه می‌­باشد حفظ و تقویت و تعمیق اجتماع است که همواره مورد تاکید دین مبین اسلام می­باشد. بر خلاف طراحی نظام سلطه که همواره در پی تحمیق و تضعیف اجتماعات بشری است از فروپاشی نظام خانواده که اولین و مبنایی ترین و مهم ترین اجتماع انسانی است تا سایر اجتماعات معنوی و مذهبی ادیان.

منشعب و متاثر از این نگاه غربی؛ متاسفانه همواره نگاه به جامعه و شهر نیز از منظر سخت افزاری بوده است لذا در حوزه­ی نرم افزار سبک زندگی، علی رغم محتوای غنی و موجود در آموزه­های دین؛ کار جدّی صورت نپذیرفته است. آنگونه که رهبری حکیم و فرزانه­ی انقلاب نیز بارها به این موضوع اشاره داشته اند: «اگر ما در این بخشی که متن زندگی است، پیشرفت نکنیم همه­ی پیشرفت­هایی که در بخش اول کردیم (علم- اختراع- صنعت- سیاست- اقتصاد- اقتدار سیاسی و نظامی و ...) نمی­تواند ما را رستگار کند، نمی­تواند به ما امنیت و آرامش روانی ببخشد. همچنان که می­بینید در دنیای غرب نتوانسته. در آنجا افسردگی هست، نا امیدی هست، از درون به هم ریختن هست، عدم امنیت انسان­ها در اجتماع و در خانواده هست، بی هدفی و پوچی هست؛ با اینکه ثروت هست، بمب اتم هست، پیشرفت­های گوناگون علمی هست، قدرت نظامی هست. اصل قضیه این است که ما بتوانیم متن زندگی را، این بخش اصلی تمدن را اصلاح کنیم. البته در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست» (دیدار با جوانان خراسان شمالی 23/07/91)

توجه نگارنده از این سطور؛ نادیده گرفتن و بی توجهی به زیر ساخت­های اساسی شهر در حمل و نقل مناسب، رفع آلودگی، توجه به محیط زیست و سرانه­ی فضای سبز، توسعه اماکن تفریحی، احداث ورزشگاه­ها و سالن­های تئاتر و سینما، توسعه­ی ناوگان عمومی و ... نیست؛ بلکه گلایه‌­ای است از مدیران شهری، در غفلت از بخش اصلی تمدن سازی، یا همان عقل معاش که اصل و اساس متن و بطن زندگی اجتماعی را شکل می­دهد که زندگی را صرفا محدود به پول در آوردن و پول خرج کردن نمی­داند و از تحمیق انسانی؛ جامعه را به تعمیق بشری سوق می­دهد.

توجه به اجتماع از بُعد محتوایی و نرم افزاری در راستای تمدن سازی؛ ساخت جامعه را به سوی کمالات و قله­‌های متعالی سوق خواهد داد آنگونه که شایسته­‌ی شهروندان متمدن تهرانی است و در عین حال، ضرورتی انکار ناپذیر برای پایتخت ایرانِ سربلند؛ در همین خصوص، رهبری عزیزتر از جان مان نیز تاکید دارند: «تهران از یک طرف نماد آبادانی، صلاح، سعادت و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر به عنوان الگو و خط دهنده برای شهرهای سراسر کشور، مطرح است ... باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، به گونه­ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی، راحت تر، امکان پذیر باشد» (23/10/92)

وقتی به جامعه از منظر عقل معاش نگریسته شود و از زندگی صرفا صنعتی به اولویت اصالت­های ناب انسانی توجه نماییم؛ آنگاه زندگی اجتماعی در شهر،  و در کوچه و خیابان­های پایتخت؛ رنگ و بویی دیگر خواهد یافت. روابط بشری، تعاملات میان فردی و ارتباطات اجتماعی به سوی قله­های انسانیت صعود کرده و انس و مهربانی، صفا و صمیمیت، نوع دوستی و مشارکت، یکدلی و همرنگی در اجتماع به گونه­ای بارز و مشهود، نمایان خواهد شد آنگونه که در جامعه­ی مهدوی، وعده داده شده است و در   مدینه­ی فاضله انتظارش را داریم؛ از رفتار هر شهروند با خانواده، دوست و همسایه و همکارش؛ تا مواجهه­ی او با طبیعت و جمادات و سایر موجودات؛ از کردار افراد در محیط شهر و اداره و مغازه تا احترام به قوانین.

در این صورت به دلیل افزایش «دانایی» شاهد ارتقاء چشمگیر «توانایی» شهروندان هستیم که خود، سخت افزار حیات را اعم از آنچه در صنعت و سیاست و اقتصاد و ... اشاره شد؛ می­سازند و بالندگی و شکوفایی و عمران و پیشرفت و تعالی همه جانبه را برای یک شهر متمدن و نوین رقم می­زنند. شهری الگو با شهروندانی با کمالات و مشارکت جو در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی؛ «ما ملتی هستیم با آرمان­های بلند، با حرف­های بزرگ، که می­خواهیم خودمان را به قله­ها برسانیم» (امام خامنه­ای- 17/02/93) شهری که امانت داری، صداقت، مهربانی، کمک به محرومان، عدالت خواهی، نشاط و شادابی، روابط عاطفی، شایسته سالاری و ... در آن موج می­زند و ریا و نفاق، دزدی و دروغ، فساد و تبعیض و ... رنگ می­بازد.

بدون شک در تحقق اینگونه شهری انسانی و آرمانی؛ همگان از آحاد و اقشار مختلف نقش دارند اگر چه جایگاه برخی نظیر معلمان، هنرمندان از شاعران نامدار تا نویسندگان حاذق و فیلمسازان مجرّب و حتّی نواهای ناب موسیقی دانان اصیل در کنار تصویر گرانِ خلاق و معمارانِ صاحب اندیشه و ابتکار؛ در تشکیل این تمدن سازی برجسته تر می­باشد.

پس باید طرحی و نگاهی نو به شهرمان در اندازیم و کلیشه‌­های شکست آمیز کنونی را به دلیل بی تخصصی و کم آگاهی مدیران شهری، شکسته؛ و آرمان­های واقع بینانه‌­ی مغفول در اجتماع بشری را برای تحقق زندگی ناب اجتماعی در کمالِ آرامش و تمامِ آسایش، آنگونه که در شأن پایتخت ام القرای جهان اسلام است محقق نماییم و این مطلوب، قطعاً تحقق یافتنی است با حضور و مشارکت مردمی و تقویت فرهنگ کار جمعی.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول