اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

ادعای متولیان رنگ باخت/تثبیت و ایجاد اشتغال فقط در آمار مسئولان!

یزد صنعتی و معدنی دوباره در ردیف استان های بیکار کشور قرار گرفت تا ادعاهای اخیر متولیان مبنی بر تثبیت اشتغال و کاهش بیکاری بازهم زیر سوال برود.

ادعای متولیان رنگ باخت/تثبیت و ایجاد اشتغال فقط در آمار مسئولان!

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، در سالهای اخیر نرخ بیکاری در استان یزد، به رغم توانمندیهای فراوان استان در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، رو به فزونی رفته است. بنا بر آمار رسمی منتشر شده، استان یزد که تا پیش از سال ۱۳۸۰ کمتر شاهد تجربه نرخهای دو رقمی بیکاری بود در سال ۱۳۸۳ با نرخ بیکاری ۱۷.۸ درصد در گروه استانهای با بالاترین نرخ بیکاری قرار گرفت.

این آمار در سال های مختلف با تغییراتی همراه بود اما در بهترین حالت ممکن به کمتر از ۱۱.۳ نرسید و بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ١٣٩٩ از سوی مرکز آمار ایران با نرخ ۱۱.۶ به عنوان پنجمین استان بیکار کشور شناخته شد.

بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۶.۵ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (١٣٩٨)، ١.١ درصد کاهش‌ یافته است.

این در حالی است که استان یزد با نرخ بیکاری ۱۱.۶ درصد با کمترین اختلاف نسبت به سیستان و بلوچستان در ردیف استان های بیکار کشور قرار گرفته است.

 

ایجاد اشتغال روی کاغذ و در آمار استان 

اعلام نرخ بیکاری استان در شرایطی است که رئیس سازمان صنعت و معدن استان در نخستین روز از خردادماه سال جاری مدعی شد که در شرایط شیوع کرونا و با استناد به مصوبات کارگروه تسهیل زمینه تثبیت اشتغال ۵۵ هزار نفر در این استان فراهم ‌شده است.

محمدرضا علمدار یزدی با اشاره به اینکه این کارگروه تاکنون ۶ هزار و ۶۵۷ مصوبه داشته افزود: این مصوبات باعث تثبیت اشتغال بیش از ۵۵ هزار نفر در استان یزد شده که این رقم بسیار قابل توجه است.

علمدار یزدی با اشاره به اینکه مباحث بانکی و پس از آن تامین اجتماعی، در صدر مسائل واحدهای صنعتی استان هستند، ادامه داد: با تسهیلات بانکی پرداخت شده، علاوه بر تثبیت اشتغال موجود، مشاغل جدید نیز ایجاد شده است.

این در حالی است که سازمان صنعت به ارائه آمارهای عجیب و غریب و بزرگ شهره است اما هیچ وقت در خصوص اینکه تعداد دقیق واحدهای صنعتی و معدنی یزد چقدر است یا دقیقا چه تعداد واحد از چرخه خارج شده و چه تعداد واحد به چرخه تولید افزوده شده آماری ارائه نشده و حتی به وضوح روشن نیست که تسهیلات پرداختی از طریق مصوبات کارگروه محقق شده یا ارقام میلیاردی فقط روی کاغذ و با صلوات تصویب شده است.

موفقیت مقطعی استاندار یزد در وعده کاهش بیکاری

البته استاندار یزد هم در سال ۹۸ وعده تک رقمی شدن اشتغال استان در سال ۹۹ را داده بود و گفته بود: تا پایان سال ۹۹ نرخ بیکاری استان یزد باید به زیر ۱۰ درصد برسد.

محمدعلی طالبی با تاکید بر اینکه "به نظر من این امکان با همراهی مدیران استان و تأمین زیرساخت‌های لازم برای استان یزد فراهم است" گفته بود: تلاش برای سرمایه گذاری در مناطق کمتر برخوردار یکی از مسائل حائز اهمیت در مدیریت اجرایی استان است و در هیچ حوزه‌ای انحصار و رانت نباید در صدور مجوزها انجام شود.

البته استاندار یزد در تحقق وعده خود به ورت موقت موفق شد و نرخ بیکاری استان یزد تا پایان تابستان سال ۹۹ به زیر ۱۰ درصد رسید اما با ورود به نیمه دوم سال و شیوع بیشتر کرونا در موج های دوم و سوم، بیکاری استان یزد نیز با رشد یک و نیم درصدی امروز به عدد ۱۱.۶ رسیده است.

 پدیده بیکاری اساس از نوعی است که همواره تبعات مثبت و منفی زیادی به همراه داشته و در مواردی نیز به چالش جدی برای مسئولان تبدیل شده و از مشکلات پرچالش به شمار می رود.

بر اساس آمارها، ۴۷.۶ درصد بیکاران به مدت ۱۹ ماه و بیشتر بیکار می ‌مانند و مدت بیکاری ۶.۳ درصد آن‌ها بین ۱۳ تا ۱۸ ماه است و به گفته کارشناسان، بیکاری دراز مدت نیروی کار در میان زنان شایع‌تر از مردان است.

تقاضای شغلی بانوان یزد باعث بالابودن نرخ بیکاری است

استاندار یزد با اشاره به بالاتر بودن نرخ بیکاری بانوان استان به نسبت میانگین کشوری، گفت: مسائل اقتصادی و اجتماعی، موجب افزایش تقاضای کار از سوی بانوان استان شده که افزایش نرخ بیکاری را در پی داشته است.

محمدعلی طالبی اضافه کرد: به دلیل ترسیم اطلس اشتغال یزد برای مردان و توسعه صنعتی و معدنی، امکان پاسخگویی مناسبی برای این تقاضا ها وجود نداشت.

وی با اشاره به رویکردهای استان یزد برای ایجاد زمینه اشتغال برای بانوان، خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان، کسب و کارهای خانگی و ارایه تسهیلات برای راه اندازی مشاغل، می تواند ظرفیت های خوبی را برای اشتغال بانوان استان ایجاد کند.

استاندار یزد گفت: با همکاری و همفکری بانوان تحصیلکرده، بانوان فعال در حوزه های اجتماعی و بهره گیری از تجربیات بانوان کارآفرین، می توان ظرفیت های خوبی را در زمینه اشتغال بانوان ایجاد کرد.

کاهش بیکاری مسئله جدی استان از نگاه مردم

آمارها نشان می دهد سهم اشتغال یزد در بخش های مختلف کاهش داشته و به ‌رغم ادعاهای متولیان مبنی بر تثبیت اشتغال و ایجاد مشاغل جدید، مردم، اصحاب رسانه، فعالان اجتماعی و کارشناسان همچنان اشتغال و بیکاری را در حال حاضر یکی از مسائل جدی استان می ‌دانند.

گلایه های مردم در خصوص وضعیت اشتغال و بیکاری استان نیاز به پاسخگویی دارد و نه آمارهای عجیب و غریب، از این رو می طلبد مسئولان امر با شفاف سازی در این زمینه پاسخگو باشند و هر گونه تردید نسبت به آمار ارائه شده را رفع کنند.

انتهای پیام/ص/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول