اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آب انبار حسینیه داروغه مشهد ثبت ملی شد/ رونمایی از حکم ثبت ملی ‍«روضه‌خوانی هیئت آهنگران» مسجد جامع سبزوار

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت آب انبار حسینیه (تکیه)داروغه مشهد در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

آب انبار حسینیه داروغه مشهد ثبت ملی شد/ رونمایی از حکم ثبت ملی ‍«روضه‌خوانی هیئت آهنگران» مسجد جامع سبزوار

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ابوالفضل مکرمی‌فر اظهار کرد: بنای آب‌آنبار حدود  ۹۰ تا ۱۰۰ سال پیش و در زمان اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی اول ساخته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان این‌که  بنای آب انبار حسینیه داروغه مشهد زمان ساخت در شرق شهر قرار داشته است، ادامه داد: اکنون این بنا در مرکز شهر و در کوچه سیابان، راسته مسگران (بین خیابان نواب صفوی و میدان طوسی)، شمال شرقی حرم مطهر (ع) خیابان نواب صفوی ۶ تقاطع آخر، سمت چپ، راسته مسگران جنب نانوایی قرار دارد.

وی تصریح کرد: در شکل ظاهری این بنا از زمان ساخت تاکنون تغییرات چندانی ایجاد نشده و تقریبا به همان شکل اولیه باقی مانده است و فقط دیواری در قسمت ورودی کشیده‌اند.

مکرمی‌فر ادامه داد: این بنا در حدود سال‌های ۱۲۹۰ در اواخر قاجاریه در راسته مسگران که امروز از بین رفته است توسط مسگرانی که در همان راسته مشغول به کار بودند ساخته و وقف گردید . این آب انبار تا حدود ۲۵ سال پیش فعال بوده و اکنون به دستور اداره بهداشت بسته شد.

هم‌چنین مسئول دفتر ثبت آثارتاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره  مشخصات این اثر تاریخی اظهار کرد: این بنا به عنوان یکی از آب انبارهای مهم و معروف منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اما امروز در حال حاضر به خاطر خشک شدن قناتی که این آب انبار را تغذیه میکرده و نیز مسائل بهداشتی حدود ۲۵ سال پیش توسط اداره بهداشت بسته شده است.

محمود طغرایی افزود: دیواری در قسمت ورودی بنا ساخته شده و هر گونه ارتباط با درون بنا را مسدود کرده است.

وی ادامه داد: کنگره‌های زیبا اما بدون آرایش و با سادگی خاص خود حکایت از قدمت و مخاطبان خاص این بنا را دارد، تزئبنات این بنا زمان ساخت این بنا را به زمان قاجاریه متصل میکند. با توجه به سخنان ساکنین قدیمی این محله زمان ساخت آب انبار حسینیه داروغه (کوچه مسگران) حدود۲۰ سال قبل از ساخت منبع آب «خردو» استکه آ« هم در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مسئول دفتر ثبت آثارتاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ابراز کرد: سر در ورودی با یک عدد قوس سرتاسری تعریف شده است و آجرکاری بین کنگره‌ها و قوس ورودی از نوع راسته‌خفته و اجرکاری زیباست که در بعضی از جاهای دیوار بر اثر مرور زمان ریزش کرده است، پلان کلی بنا قابل رویت نبوده اما با توجه به صحبت های ساکنین با ۳۵ عدد پله به کف اب انبار میرسیم. سقف ساختمان آجری است.

وی یادآور شد: اثر تاریخی ثبت آب انبار حسینیه (تکیه)داروغه مشهد به شماره ۳۳۳۷۲مورخ۱۳۹۹/۱۲/۱۳در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رونمایی از حکم ثبت ملی ‍«روضه‌خوانی هیئت آهنگران» مسجد جامع سبزوار

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار از رونمایی حکم ثبت ملی اثر ناملموس موسوم به «روضه‌خوانی هیئت آهنگران» در محل مسجد جامع این شهر خبر داد.

 سیدرضا حسینی در مراسم رونمایی از این اثر افزود: این آئین که قدمتی دیرینه دارد با همت متولیان هیئت، کارشناسان و مسئولان فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان این‌که برگزاری این مراسم قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد، گفت: متولیان اولیه روضه‌خوانی هیئت آهنگران جمعی از آهنگران سبزواری بودند که این مراسم را پایه‌گذاری کرده و تا امروز نسل به نسل امتداد داشته است.

حسینی اظهار کرد: هیئت آهنگران به لحاظ تاریخی بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد که عصرهای جمعه در مسجد جامع سبزوار با مراسم‌های روضه‌خوانی به شیفتگان اهل بیت خدمت می‌کند و طبق اسناد آغاز این مراسم مربوط به دوران سربداران است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل اهمیت ثبت این اثر برگزار کردن این مراسم روضه‌خوانی به‌صورت سنتی و چند منبری است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار ادامه داد: همچنین بانیان این سنت مذهبی تحت عنوان برنامه «خدا قوت» با مراجعه حضوری به محل کسب مردم برای تامین مالی این مراسم، به خصوص آهنگران، بازاریان و اهالی کوی گلستان یاری می طلبیده‌اند، از این رو رونق و حفظ این اثر توسط خود مردم صورت گرفته است.

حسینی با اشاره به اینکه تا کنون ۱۷ اثر از شهرستان در فهرست آثار ناملموس فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، افزود: این مراسم بیش از ۶ نسل قدمت دارد و در میان نسل‌های گوناگون تاکنون حفظ شده است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول