اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

رزمندگان زنجانی در عملیات بیت‌المقدس بی‌نظیر بودند/ در جمع‌آوری اسرای عراقی کم آوردیم

سوم خرداد ۱۳۶۱ یکی از مهم‌ترین وقایع در طول تاریخ انقلاب اسلامی و مهم‌ترین نبرد رزمندگان در دوران دفاع مقدس با هدف ملی میهنی بود که با جانفشانی‌های ررزمندگان منجر به شکست رژیم بعثی عراق و آزادسازی خرمشهر شد، عملیاتی که در آن رزمندگان زنجانی نیز نقش پررنگی داشتند.

رزمندگان زنجانی در عملیات بیت‌المقدس بی‌نظیر بودند/ در جمع‌آوری اسرای عراقی کم آوردیم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ همه ما جمله «خرمشهر را خدا آزاد کرد» را به وفور شنیده‌ایم چرا که در طول تاریخ به ویژه حوادثی که در نبردهای سنگین نظامی به وجود می‌آید هر چند با گذشت سال‌ها از وقوع آنها هنوز از یادها نرفته‌اند و گاهی این حوادث  آنچنان تعیین‌کننده و سرنوشت ساز واقع می‌شود که دایره تأثیرات شگرف آن از محدوده زمانی و مکانی فراتر می‌رود.

در تقویم کشور ما حوادث نظامی زیادی ثبت و ضبط شده است که رویداد مهم و تاریخی سوم خرداد ۱۳۶۱ یکی از بزرگترین حوادث این سرزمین پهناور است، از این رو شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نام‌گذاری کرده است.

 جنگ ایران و عراق که هشت سال به طول انجامید به طور کلی به دو مقطع تقسیم می‌شد، مقطع اول مربوط به آغاز جنگ تا آزاد‌سازی خرمشهر است که استراتژی ایران نظامی و با هدف بیرون راندن عراق از خاک کشور بود و مقطع بعدی مربوط به پس از آزاد‌سازی خرمشهر است که استراتژی ایران دوگانه بود.

 خرمشهر که در چهارم آبان ۱۳۵۹ پس از ۳۴ روز مقاومت توسط رزمندهای دلاور و خط شکن سقوط کرد، در انبوهی از تجهیزات و نفرات بعثی عراق حفاظت می‌شد، که در آن دوران صدام و نیروهای عراقی، خرمشهر را جزو خاک عراق می‌دانستند و باز‌پس‌گیری آن را توسط رزمندگان خط شکن ایران اسلامی،  را در خواب هم نمی‌دیدند.

از این رو آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین تحرکات نظامی در دوران جنگ ایران و عراق بود؛ که به مدت ۵۷۸ روز در محاصره نیروهای بعثی بود و رزمندگان عزیز کشورمان که برای باز پس‌گیری خرمشهر  دلاورانه می‌جنگیدند و یکی پس از دیگری شهید می‌شدند تا ذره‌ای از خاک کشور به دست دشمن نیفتاد. 

رزمندگانی که با رشادت‌ها و ایستادگی‌هایشان برای باز پس‌گیری خرمشهری که خونین شهر شده بود توانستند پای نیروهای بعثی عراق را در عملیات بیت‌المقدس با رمز یا علی بن‌ابیطالب (ع) در چهار مرحله، با هدف آزادسازی شهرهای خرمشهر، هویزه و جاده اهواز ـ خرمشهر و رسیدن به مرزهای بین‌المللی، در منطقه‌ای با وسعت بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع انجام شد که سرانجام پس از ۲۵ روز مقاومت در سوم خرداد ۱۳۶۱ برای همیشه پای دشمن را از خونین شهر قطع کنند.

نخستین عملیاتی که شرکت کردم عملیات بیت‌المقدس بود

برای صحبت از آن روزها به سراغ «ناصر گیوه‌ای» یکی از رزمندگان استان زنجانی حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر رفتیم. رزمنده‌ای که در بیشتر عملیات‌های مهم هشت سال دفاع مقدس حضور داشت و به گفته خودش ۱۶ ساله بود که عازم جبهه شده و برای نخستین بار در عملیات بیت‌المقدس همراه با دیگر رزمندگان به دفاع از میهن پرداخت.

 وی با اشاره به روزهای قبل عملیات اظهار داشت: اشغال خرمشهر برای ما امر پذیرفتنی و ساده‌ای نبود. ولی این امید که این شهر یک روز باید آزاد شود در دل همه رزمنده‌ها بود.

این رزمنده زنجانی می‌‌گوید: من در عملیات بیت‌المقدس  مسؤول مخابرات گردان‌ها در فتح خرمشهر با هدایت شهید حاج رحیم تاران و با جانشینی شهید حاج حسن آندی بودم.

با توجه به اینکه عملیات بیت المقدس در چهار مرحله انجام شد که رزمندگان زنجانی در این چهار مرحله خط شکن بودند، در هر مرحله دلاور مردان زیادی به شهادت می‌رسیدند و آخرین مرحله هم آزاد سازی خرمشهر و فتح آن بود.

 در آن زمان ما گردان‌های منسجمی نداشتیم ولی هدایت  اولین گردان بر عهده شهید اکبر منصوری بود.
شور و شوق خاصی در جبهه حاکم بود با تحهیزات کمی که در اختیار داشتیم ایمان و باور قلبی داشتیم که خرمشهر دیر یا زود آزاد می‌شود. 
اوایل سال ۶۱ بود که آزادسازی خرمشهر رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت و آن روز برای ما اطمینان حاصل شد که روز فتح نزدیک است.

نیروهای عراقی چه پیاده و چه زرهی از همان اولین ساعات جنگ به سمت شهر پیشروی کردند، آنها در چهارمین روز، از دو محور جاده شلمچه و جاده اهواز به دروازه‌های شهر رسیدند و طی چند حمله سعی داشتند به داخل شهر نفوذ کنند که هر بار با مقاومت مدافعین عقب‌نشینی می‌کردند.

دلیر مردان و جوانان با استقامت وصف ناپذیری در برابر حملات یگان‌های زرهی مکانیزه و پیاده عراق مقاومت می‌کردند و ۳۴ روز دشمن را در پشت دروازه‌ها و کوچه پس کوچه‌‌های این شهر متوقف کردند.

در واقع همین وقفه ۳۴ روزه بود که فرماندهان عراقی را در ادامه راه سست کرد.

 استان زنجان در عملیات بیت‌المقدس ۱۵۳ شهید تقدیم کرد

گیوه ای ادامه داد: عملیات در بخش‌های مختلف با موفقیت پیش می‌رفت، هر چند تهدید زیاد بود اما به گفته امام که خرمشهر را خدا آزاد کرد و توانستیم با اتکا به راهبری‌های امام راحل و با اراده آهنین رزمندگان  مرحله پایانی که عملیات آزادسازی خرمشهر بود را با اتحاد و همدلی توانستیم فتح کنیم.

 نیروهای اسلام وارد خرمشهر شده بودند و از جهات مخلتف رزمندگان در حال ورود به شهر و شاهد عقب‌نشینی بعثی‌ها بودیم، وقتی وارد خرمشهر شدیم‌ خیلی از اسرای عراقی پیراهن‌های خود را درآورده و دست هایشان را بالا برده و خودشان را تسلیم کردند و تا چشم کار می‌کرد در کوچه پس کوچه‌های خرمشهر عراقی‌ها صف بسته بودند و حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر عراقی در این عملیات  اسیر شدند.
صحنه عجیب و افتخار آمیزی بود طوری که در جمع‌آوری اسرای عراقی کم آوردیم و عملیات بیت‌المقدس تنها عملیاتی بود که در چهار مرحله انجام شد.

استان زنجان که به دیار غواصان دریا دل معروف است  در این عملیات ۱۵۳ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرد به طوری که شهید احمد کاظمی طی مراسمی در حسینیه ارتش نیروی زمینی گفت: زنجانی‌ها در عملیات بیت‌المقدس با خط شکنی خوش درخشیدند.

انتهای پیام/73002/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول