اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

از قمه‌کشی روی ماموران تا بالا رفتن از دیوار آرامستان/غفلت دستگاه‌های فرهنگی در روزهای کرونایی

دلیل برخورد فیزیکی برخی افراد در تجمعات با مسئولان و ماموران نیروی انتظامی چیست؟ چرا در برابر هشدارها و تذکرات با ضرب چوب و چماق و قمه کشی رو به رو می‌شویم؟.

از قمه‌کشی روی ماموران تا بالا رفتن از دیوار آرامستان/غفلت دستگاه‌های فرهنگی در روزهای کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، همزمان با شروع فراگیر ویروس کرونا در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون اصلی ترین موضوع در زندگی روزمره و در مناسبات اجتماعی کرونا و مشکلاتی است که برای جامعه ایجاد کرده است.

کرونا ضربات جبران ناپذیری به بخش‌های مختلف از جمله آموزش وارد کرده و موجب شده که دانش‌آموزان و دانشجویان دچار خسران شوند علاوه بر این کرونا به معیشت مردم نیز آسیب‌های فراوانی وارد کرده و بسیاری از کسب و کارها به همین دلیل راکد شده یا از بین رفته اند.تجمعات 

استان کهگیلویه و بویراحمد که دچار محرومیت و فقر مضاعف است نسبت به سایر استان‌‌ها از کرونا خسارات جبران‌ناپذیر بیشتری دریافت کرد و البته لطمات روحی و روانی زیادی نیز بر خانواده ها وارد کرد.

در این بین می بایست نقش دستگاه‌های فرهنگی پررنگ تر از سایرین در برابر کرونا و تبعات آن باشد چرا که برای بازسازی روحیه مردم حوزه فرهنگ و هنر بسیار اثرگذار است.

فعالیت نزدیک به صفر دستگاه‌های فرهنگی

هر چند رسانه ملی در طول بیش از ۱۴ ماه از شیوع کرونا برنامه های متنوعی برای خانواده ها داشته و حتی در حوزه آموزش نیز اقدامات موثری انجام داده اما دستگاه‌های فرهنگی وظایفی بر عهده دارند که در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون این وظیفه را انجام نداده و فعالیت آنتی کرونایی آنها اگر نگوییم صفر که در همین حد و حدود بوده است.

برگزاری تجمعات چند هزار نفری و پخش آن در فضای مجازی ضریه‌ها به پیکره فرهنگی استان وارد می‌کند و علاوه بر اینکه آمار شیوع و ابتلای به بیماری را بالا می‌برد موجب تغییر نگاه سایر هموطنان به استان می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همه نشست‌های ستاد استانی کرونا با حدت و شدت مردم را به پرهیز از چنین تجمعات خارج از قاعده در دوره سخت کرونایی دعوت می‌کند که گاه با تشر و نهیب و داد و فریاد همراه بوده است.

باید دید دلیل چنین اقداماتی در روزگار سخت کرونایی چیست دلیل اینکه یک مسئول رده میانی استان برای رفتن به قبرستان حاضر به بالا رفتن از دیوار آرامستان می‌شود چیست؟ چرا با همه تذکرات و هشدارهایی که داده می شود هنوز پشت درب آرامستان‌ها و قبرستان‌های استان به خصوص شهر یاسوج شاهد تجمعات هزاران نفری هستیم.

از قمه‌کشی روی مامور میراث فرهنگی تا بالا رفتن از دیوار قبرستان

دلیل برخورد فیزیکی برخی افراد در تجمعات با مسئولان و ماموران نیروی انتظامی چیست؟ چرا در برابر هشدارها و تذکرات با ضرب چوب و چماق و قمه کشی رو به رو می‌شویم؟ شهردار یاسوج در آخرین نشست ستاد کرونا از بالا رفتن یکی از مدیران میانی از دیوار آرامستان سخن می‌گوید!! مدیرکل میراث فرهنگی از قمه‌کشی برخی صاحبان باغ های تفریحی برای ماموران و ناظران؛ باید از دستگاه‌های فرهنگی استان پرسید که در این مدت ۱۴ ماه تولید چند تولید و اثر هنری برای تغییر نگاه و رویکرد رفتاری مردم در زمانه کرونایی داشته‌اید؟ چند تئاتر، نمایش و فیلم و تراکت و پوستر و انیمیشن را در راستای فرهنگ سازی و تغییر نگاه مردم تهیه کرده‌اید؟.

هر چند همه دستگاه ها و تشکل‌ها وظایفی در زمینه مقابله با کرونا دارند اما وظیفه دستگاه‌های فرهنگی استان سنگین تر از بقیه به نظر می‌رسد، ارشاد اسلامی، حوزه هنری، تبلیغات اسلامی، اوقاف، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان و سایرین توضیح دهند علاوه بر وظایف ذاتی خود در این دوره سخت کرونایی برای مقابله با ویروس کشنده چه کاری فرهنگی و هنری شاق انجام دادند و تا چه اندازه برای آگاه‌سازی جامعه خود و توده مردم موثر واقع شدند.

یقینا اگر دستگاه‌های فرهنگی استان وظایف خود را به خوبی می‌دانستند امروز شاهد بالا رفتن یک مسئول میانی از دیوار قبرستان نبودیم یا در مواجهه ماموران با صاحبان باغ های تفریحی قمه کشی روی آنها نمی‌شد پشت قبرستانهای استان شاهد ترافیک سنگین خودروها نبودیم و به واسطه چنین رفتارهایی کهگیلویه و بویراحمد در آمار شیوع و ابتلا گوی سبقت را از سایر استان‌ها نمی‌ربود.

انتهای پیام/82009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول