اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

انتقاد مسافران از اختلال در سیستم فنی برخی قطارهای حومه‌ای/ رجا: پول تعمیر قطار نداریم

در حالی که مسافران برخی قطارهای حومه‌ای نظیر ریل‌باس تهران-پیشوا-ورامین از معیوب بودن سیستم تهویه برخی ریل‌باس‌ها گله دارند، شرکت حمل و نقل ریلی رجا، نبود قطعه و کمبود منابع مالی برای تعمیرات را دلیل بروز این مشکل عنوان می‌کند.

انتقاد مسافران از اختلال در سیستم فنی برخی قطارهای حومه‌ای/ رجا: پول تعمیر قطار نداریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تنی چند از کاربران خبرگز‌اری فارس در تماس با این رسانه، از معیوب بودن سیستم سرمایش قطارهای حومه‌ای (‌ریل‌باس) مسیر تهران-پیشوا-ورامین گله داشته و در این‌باره خواستار پیگیری هستند.

طبق گفته مسافران ریل‌باس‌های مسیر‌ پیشوا و ورامین، این قطارهای خودکشش در اغلب سالن ها دچار عیب در سیستم سرمایش هستند و اغلب سالن های قطار در این ایام گرم سال، داغ است.

یکی از‌ مسافران این قطار به فارس می‌گوید: همیشه در چند سالن این قطارهای ریل‌باس، به دلیل معیوب بودن سیستم سرمایش، هوا بسیار گرم است و مسافران ترجیح می‌دهند در یکی دو سالن که سیستم سرمایش آن فعال است، سرپا بایستند، اما روی صندلی در سالن های گرم ننشینند.

به گفته این مسافر در شرایط شیوع کرونا و ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ضروری به نظر می‌رسد، این مشکل به سرعت رفع شود.

این مسافر قطار می‌افزاید: در ساعات پیک سفرها، این مشکل بیشتر نمود دارد، مسافران بیشتری سوار قطار می‌شوند و در یکی دو سالن به دلیل خنک بودن هوا، ازدحام مسافران زیاد است و برخی سالن های‌ دیگر خالی از‌ مسافر است و حتی صندلی‌های خالی دارند.

این مسافر قطار یادآور شد: البته این موضوع را به مسوولان ایستگاه راه‌آهن هم مدام تذکر داده‌ایم، اما به نتیجه نرسیده است.

* رجا: در تأمین قطعه و تعمیر قطارها‌ مشکل مالی داریم 

بنابراین گزارش از آن منظر که اغلب ریل‌باس‌ها در این مسیر متعلق به شرکت حمل و نقل ریلی رجا است، موضوع را از مسوولان این شرکت ریلی دنبال کردیم.

مدیرکل روابط عمومی رجا در این‌باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: به دلیل مشکلات ایجاد شده در خصوص تهویه برخی از سالن‌های قطار‌ محلی ریل باس ارم، مسیر تهران به پیشوا-ورامین‌ از مسافران این مسیر ریلی عذرخواهی می‌کنیم.

‌‌برات‌الله صمدی راد ادامه داد: موضوع تأمین قطعات و تعمیرات به دلیل کمبود منابع مالی و غیره ناشی از شیوع کرونا، امری غیر قابل انکار است ولی همکاران ما در شرکت حمل و نقل ریلی رجا، همه تلاش خود را برای رفع این مشکل خواهند داشت.

وی اظهار داشت: برای انجام این تعمیرات، قطارهای مذکور عملا باید از خط خدمات‌دهی خارج شده و به محل مورد نظر برای تعمیر برود، اما به دلیل کمبود ناوگان‌ برای ارائه خدمت و جابه‌جایی مسافران در مسیرهای محلی و حومه‌ای، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران عملا امکان توقف آن را نمی‌دهد.

* ۲ هزار میلیارد تومان درآمد از دست رفته شرکت‌ها در کرونا

به گزارش فارس، پیش از این هم موضوع ضرر و زیان شرکت‌‌های ریلی از‌ شیوع کرونا و کمبود منابع مالی آنها مطرح و عنوان شده بود.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی در این‌باره به فارس گفته بود‌: در سال ۱۳۹۹ شرکت‌های حمل و نقل ریلی نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان درآمد از دست رفته، به دلیل کرونا احصا کردند. 

سبحان نظری می‌افز‌اید: مقرر شد برای جبران بخشی از زیان‌ها و کمک مالی به این شرکت‌های زیان دیده از کرونا، تسهیلاتی اختصاص یابد، در این راستا قرار شد مبلغ ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌ها پرداخت شود که آن هم متاسفانه تا هفته‌ای که گذشت، کمتر از یک چهارم آن، معادل ۲۳۰ میلیارد تومان پرداخت شد و مابقی در پیچ و خم تشریفات بانکی برای پرداخت مانده است.

* شرکت رجا هنوز تسهیلات حمایتی را دریافت نکرده است

در این‌باره یکی از شرکت‌هایی که مشکل بزرگی با بانک‌ عامل (ملت) برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا دارد، شرکت حمل و نقل ریلی رجا است که هنوز تسهیلات حمایتی را دریافت نکرده است.

* مدیرعامل رجا: عواقب توقف یا کاهش سیر قطارها بر عهده مدیران بانک عامل است

پیش از این و روز‌ ۱۱ بهمن ۹۹ بود که مدیرعامل رجا ‌با انتقاد از تعلل بانک ملت در پرداخت وام کرونایی شرکت‌های ریلی گفته بود: شرکت رجا هر درخواستی که بانک ملت برای پرداخت وام اعلام کرده را انجام داده و رعایت کرده است، اما همچنان تصمیم گیران بانک ملت اقدامی برای پرداخت این وام که دستور ستاد کرونا و دولت و دفتر رییس جمهور بوده، نکرده است.

به گفته رجبی،‌ طبق خواسته بانک ملت، ارزیابی واگن‌ها برای ترهین انجام شد و به پایان رسید و بعد از آن درخواست تنظیم متن قرارداد را داشتند که پس از تنظیم متن قرارداد برای تایید به بانک ملت ارسال شد اما به یک خط از این قرارداد ایراد گرفتند و ... در پروسه اصلاح این یک خط از قرارداد هستیم، اما به نظر می‌آید که همه این موضوعات و خواسته‌ها در راستای اتلاف وقت بانک عامل برای مطول نمودن پروسه و عدم پرداخت است.

وی گفته بود که از 940 میلیارد تومان وام کرونایی برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی، 312 میلیارد تومان سهم شرکت رجا و 50 میلیارد تومان سهم شرکت نوین صنعت زیر مجموعه شرکت رجا است، یعنی در مجموعه سهم شرکت رجا 362 میلیارد تومان است که هیچ مبلغی تاکنون پرداخت نشده است.

مدیرعامل رجا گفته بود که از امروز (۱۱ بهمن ۹۹) مسوولیت هرگونه رویداد ناشی از عدم تامین نقدینگی که منجر به توقف یا کاهش سیر قطارها شود و ایجاد هرگونه نارضایتی میان مسافران و پرسنل بخش ریلی و تبعات ناشی از آن منحصراً بعهده مدیران بانک ملت است و شرکت‌های ریلی بابت «ترک فعل» به مراجع ذیصلاح شکایت خواهند برد.

‌وزیر راه و شهرسازی: مشکل پرداخت وام حمایتی به شرکت‌های ریلی از خودشان است نه از بانک‌ها

روز دوم خرداد ۱۴۰۰ بود که وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفت: ‌پرداخت تسهیلات مالی حمایتی به دلیل شیوع کرونا برای شرکت‌های ریلی پابرجا است؛ شرکت‌ها باید تضامین خود را به بانک ارائه کنند که به دلیل نوع مالکیت برخی شرکت‌ها نظیر رجاء مشکل ایجاد شده است که اخیرا این مشکل رفع شد و بانک‌ها مشکلی در این باره ندارند.

به گزارش فارس، به هر حال تبعات این اختلافات سلیقه‌ای و تعابیر مختلف از قانون، در نهایت دامن مردم‌ را می‌گیرد و موجب بروز مشکلات مختلف برای مسافران می‌شود.

امید است با تسهیل شرایط بانکی برای ترهین واگن‌ها در موضوع تسهیلات حمایتی، تأمین مالی شرکت‌‌های مسافری ریلی که در ایام شیوع کرونا زیان زیادی متحمل شده‌اند، به سرعت انجام گیرد تا در این عرصه، موضوع تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی دچار چالش نشود.

از سوی دیگر در صورت تأمین مالی به‌موقع شرکت‌های ریلی، ثبت سفارش تأمین واگن در کارخانجات سازنده داخلی ناوگان سرعت می‌گیرد و این امر موجب فعال‌شدن بیشتر واگن‌سازهای داخلی و فعالان این صنعت ‌خواهد شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول