اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

روستایی که سال‌ها رنگ هیچ عملیات عمرانی را به خود ندیده است

محرومیت با زندگی اهالی گلدره، روستایی که سال‌هاست رنگ عملیات عمرانی را به خود ندیده، گره خورده و دیگر برای اهالی آن نفسی نمانده تا به عجز و شکایت بپردازند.

روستایی که سال‌ها رنگ هیچ عملیات عمرانی را به خود ندیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، روستای گلدره یکی از روستاهای محرومی است که با ۲۷۰ نفر جمعیت و ۷۵ خانوار از نبود زیرساخت‌های عمرانی رنج می‌برد؛ محرومیت در این روستاها با تبعیض، فراموش شدن و بی‌توجهی مترادفند.

در اوج محرومیت شاهد مردمانی به غایت مهربانی و ساده بودیم؛ آنها در کوچه‌های روستا منتظرند تا شاید مسوولی را برای شنیدن حرف‌هایشان ببینند، آنها با مهربانی به یک استکان چای در منازلشان که بیشتر شبیه انباری‌های قدیمیند دعوتت می‌کنند؛ خانه‌های گلی که حتی نفس کشیدن در آن‌ها به سختی صورت می‌گیرد.

گرما برای دختران گرما زده روستای گلدره چیزی جز تحمل شرایط سخت نیست؛ چیزی که برایشان به  آرزو مبدل شده هوای سرد کولر است؛ اینجا هیچ کس دلش خوش نیست.

مشکلات این روستا آن قدر زیاد است که نمیدانی به کدامشان بپردازی از جمله‌ی آنها عدم زیرساخت‌ها در روستای گلدره است؛ زندگی برای اهالی این روستا دشوار است و مسوولان استانی و ملی در تنها در خواب زمستانی به سر می‌برند.

توسعه راه‌ها در روستاهای محروم و توجه به زیر ساخت‌های عمرانی نقش مهمی در رفع محرومیت هلیلان دارد لذا می‌طلبد دولتمردان به منظور خروج این منطقه از بن بست جغرافیایی اقدامات موثری انجام دهند تا مردمان این دیار نیز طعم زندگی را بچشند.

اهالی روستا از مشکلات به ستوه آمده‌اند

محمد یکی از اهالی روستای گلدره گفت: اهالی این روستا از مشکلات به ستوه آمده‌اند؛ چرا کسی به داد ما نمی‌رسد؟ از مسوولین می‌خواهم صدای فریاد ما را بشنوند و مشکلاتمان را حل کنند.

وی افزود: این روستا محروم از همه امکانات است؛ ما دیگر خسته شده‌ایم هر بار مسوولین می‌آیند تنها به دادن وعده‌های پوچ و بی‌نتیجه اکتفا می‌کنند.

سال‌هاست هیچ عملیات عمرانی در گلدره صورت نگرفته است

عزیرالله نیرومند رئیس شورای شهرستان هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این روستا سال‌هاست که در آن هیچ عملیات زیر ساختی و عمرانی صورت نگرفته و مردم این روستا بارها بخاطر این وضعیت اظهار نارضایتی کرده‌اند و خواستار رفع مشکلاتند.

وی افزود: واقعیت این است هر جایی محروم باشد باید برای آن اعتبار زیادی هزینه کنند اما از سال ۸۸ تا سال ۹۸ هیچ بودجه کلانی به ما ارجاع داده نشده و بودجه تنها در حد اینکه جدول کشی و آسفالت جاده روستاها صورت گیرد، بوده است.


اعتبار کم است نمی‌توان با آن مشکلات را رفع کرد

مریم نیرومند دهیار روستای گلدره نیز در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد: امسال ۱۲۰ میلیون به ما اختصاص دادند که در حال حاضر با این مقدار مصالح جدول کشی را آماده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: دولت باید بودجه به دهیاری‌ها تزریق کند؛ مصالح ساختمانی روز به روز گران می‌شود و نمی‌توان با این میزان اعتبار مشکلات از جمله مشکل جاده‌ها و جدول‌ها را حل کرد.

دهیار روستای گلدره بیان کرد: ما تا جایی که بتوانیم مشکلات را حل می‌کنیم اما خب دولت باید کمک کند، اینطوری نمی‌شود که یک دهیار بدون پول، بدون اعتبار صدها مشکل یه روستا را حل کند.

اقدامات انجام شده در روستای گلدره توسط بنیاد علوی

احمد همتی دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی نیز بیان کرد: شهرستان تازه تاسیس شده هلیلان به همراه ملکشاهی جزو ۲۷ شهرستان هدف آبادانی و پیشرفت بنیاد مستضعفان کشور است.

وی یادآور شد: محوطه سازی مسجد، ایزوگام، تجهیرات و تعمیرات مسجد و خانه عالم در روستای گلدره از جمله اقداماتی است که توسط بنیاد مستضفان تاکنون صورت گرفته است.

دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد مستضعفان خاطر نشان کرد: کل هزینه جاری در بحث عمرانی برای روستای گلدره ۴۰ میلیون تومان بوده است و درصدد هستیم با تزریق اعتبار به سایر بخش‌ها آبادانی را به منصه ظهور برسانیم.

 

بیکاری، نبود امکانات بهداشتی و درمانی، جاده‌های نامناسب، دوری از مرکز استان، نبود زیرساخت‌های مناسب و... باعث شده این منطقه یکی از محروم‌ترین مناطق استان ایلام لقب گیرد.
 
طبق آمارها بیش از ۳۰ درصد از جمعیت این بخش تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و مردم این منطقه با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

یکی دیگر از مشکلات عمده این شهرستان و روستاهای مربوطه، عدم برخورداری از مراکز درمانی مجهز است که مردمان این دیار را مجبور به سفر به دیگر شهرهای مجاور و حتی استان کرمانشاه برای درمان می‌کند.

طرح‌های زیربنایی و ماندگاری در بخش هلیلان همچون اجرای طرح گلخانه‌ای، طرح ۵۰۰ هکتاری باغ‌های زیتون و ایجاد پتروشیمی صورت گرفته و نقش مهمی بر توسعه، عمران و همچنین اشتغال زایی و عدم مهاجرت جوانان به شهرهای دیگر دارد.

چه خوب بود که توجه به مشکلات مردم، اساسی‌ترین دغدغه مسوولان در همه زمان‌ها بود، مشکلاتی که این روزها، یاری‌رسانی برای حل آنها کمتر وجود دارد، اکنون موقع عمل است و با وعده و وعید دردی دوا نخواهد شد.

انتهای پیام/۹۷۰۸۱۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول