اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

روستای منتخب قرآنی؛ آماده برگزاری جشنواره‌های ملی

محمدآباد استهبان معروف به قرآن‌آباد ایران که به تازگی به عنوان روستای منتخب به جشنواره قرآنی کشور معرفی شده، با ظرفیتهای موجود آماده برگزاری جشنواره‌های ملی قرآنی است.

روستای منتخب قرآنی؛ آماده برگزاری جشنواره‌های ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محافل قرآنی، پربرکت‌ترین مراکز فرهنگی هستند. همان جا که جان بی‌قرارِ انسان از سرچشمه ازلی و ابدی معرفت سیراب می‌شود.

آنجا که انسانیت معنا می‌یابد و عارفانه‌ها هویت می‌گیرد، زندگی با رنگ دیگر به درکی در وسعت بی‌نهایت می‌رسد، جان و تن انسان از آلایش رها شده و در بستری ژرف از معرفت نفس آرام می‌گیرد.

چه زندگی‌ها که با رفتن به سمت قرآن ارتقاء یافته و چه انسانها که پس از عجین شدن با این مصحف شریف، به دگردیسی معنوی دست یافته‌اند. 

به راستی قرآن، غنی‌ترین سبک زندگی را پیشروی افراد قرار می‌دهد و آنها را تا سعادتی ابدی بدرقه می‌کند.

به گفته بزرگان علوم دینی، برای اینکه طهارت و عدم طهارت خود را دریابیم، باید خود را به قرآن عرضه کنیم که آیا ما فقط ظاهر قرآن را می‌خواهیم یا اینکه از ادراک ظاهر آن هم محروم هستیم و یکی از بطون قرآن برایمان باز نشده است. 

پس فهمیدن اینکه آیا انسان به طهارت باطنی دست یافته یا نه و در چه حدی از انسانیت قرار گرفته، از عرضه کردن نفس به قرآن مشخص می‌شود.

به راستی فهم ما از قرآن به چه میزانی است...؟ و طهارت خیال و طهارت باطن در چه سطح از ادراک قرآن، میسر می‌شود...؟

تا چه حد قرآن این حقیقت جاوید در ذهن و وجود ما رخنه کرده و تا چه حد از ظواهر آن عبور کرده‌ایم و به محتوای عمیق و عظیم آن پی‌ برده‌ایم.

روستای قرآنی محمدآباد پس از موفقیتهای گذشته، به تازگی در کنار دو روستای صحرارود فسا و باغ صفای سرچهان، به عنوان روستاهای منتخب قرآنی به جشنواره قرآنی کشور معرفی شده‌اند.

محمدآباد معروف به قرآن‌آباد ایران، روستایی است از توابع دهستان خیر شهرستان استهبان و این لقب نیز از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اعطاء شده، یک روستای منحصر به فرد قرآنی با محوریت موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) است که برکات فراوانی را در بر داشته و این برکات را به نقاط دیگر منتشر کرده است.

این روستا با جمعیتی حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر، بیش از ۶۰ حافظ کل قرآن را در خود جای داده است و با توجه به وجود مدرسه حفظ شبانه‌روزی قرآنی در محمدآباد، سالانه حدود ۳۰ حافظ کل قرآن در این روستا تربیت می‌شوند که این قرآن‌آموزان از نقاط مختلف کشور به این مرکز مراجعه کرده و موفق به حفظ قرآن می‌شوند.

عضو شورای اسلامی روستای محمد آباد در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به فعالیت موسسات قرآنی بیت‌الاحزان از سال ۷۶ تاکنون و تلاش مستمر این موسسه در ترویج فرهنگ قرآنی می‌گوید: تاثیرگذاری برنامه‌های قرآنی در فرهنگ مردم روستا به ویژه میان جوانان و نوجوانان همچنین ترویج فرهنگ وقف و حضور فعال مردم در موسسه، بخشی از ثمرات تاسیس موسسه بیت‌الاحزان بوده است.

علی شاهسون ادامه می‌دهد: بیت‌الاحزان در حال حاضر بزرگترین موسسه قرآنی کشور محسوب می‌شود که توانسته با حضور نخبگان و جوانان قرآنی و بهره‌گیری از ظرفیت طلاب، مدیریت برنامه‌های قرآنی از پایین به بالا ببرد، به طوری که برنامه‌ها و طرح‌های مختلف کشوری نظیر طرح رحله یا دوره‌های حفظ تخصصی قرآن در حرم رضوی از موسسه بیت الاحزان محمدآباد آغاز شده است.

وی ضمن تاکید بر تدوین برنامه سالانه قرآنی برای محمدآباد، بیان می‌کند: از آنجا که فرهنگ و ارشاد متولی اصلی برنامه‌های قرآنی است، انتظار می رود برنامه‌هایی در قالب محافل انس با قرآن، جشنواره‌، میزگرد علمی تخصصی و... با محوریت محمدآباد برگزار شود.

شاهسون می‌افزاید: ما در روستای محمدآباد آمادگی میزبانی جشنواره ملی قرآنی را نیز داریم و این ظرفیت در منطقه وجود دارد.

عضو شورای اسلامی محمدآباد خاطرنشان می‌کند: اکنون ۶۰ حافظ کل قرآن و ۳۰۰ حافظ اجزای قرآن در محمدآباد حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه قرآن‌آموزان در همه رده‌های سنی پذیرش می‌شوند، می‌گوید: مدرسه علمیه حفظ قرآن ویژه طلاب در این روستا نیز از طرحهای منحصر به فرد در سطح کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول