اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

قدیمی ترین قنات جهان در یزد مرمت و بهره‌برداری مجدد می‌شود

قنات زارچ با طول ۸۰ کیلومتر و ۲۱۰۰ میله چاه به عنوان قدیمی ترین قنات جهان به ثبت جهانی رسیده و با همت دستگاه‌های متولی در مسیر بازسازی و بهره بردادری مجدد قرار گرفته است.

قدیمی ترین قنات جهان در یزد مرمت و بهره‌برداری مجدد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، در جریان بازدید نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی و  مدیر کل میراث فرهنگی یزد از قنات زارچ روند اقدامات انجام شده در راستای بهسازی و مرمت مسیر این قنات مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات و موانع پیش رو مطرح شد.

در این بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اهمیت فرهنگی و همچنین بهره وری این قنات جهت مصارف شرب و کشاورزی منطقه از اختصاص اعتبارات آب و خاک به میزان چهار میلیارد ریال از سال ۹۶ تاکنون جهت مرمت و احیاء قنات زارچ خبر داد و اظهار کرد: این قنات با ۸۶ کیلومتر طول ، ۲۱۰۰میله چاه ، ۸۶متر عمق مادر چاه و آبدهی ۴۵ تا ۵۰ لیتر در ثانیه می تواند نقش مهمی را در افزایش تولیدات کشاورزی و همچنین استفاده در موارد دیگر همچون جذب گردشگر و فعالیت های فرهنگی داشته باشد.

نماینده مردم یزد و اشکذر نیز با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی و سایر دستگاه های متولی استان انتظار به حق مردم یزد به ویژه زارچ در راستای استفاده بهینه از این دسترنج گذشتگان در راستای تقویت تولید و افزایش بهره وری آب را یادآور شد.

انتهای پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول