اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکایف: اتحادیه اقتصادی اوراسیا عامل بهبود اقتصاد پس از کرونا است

رئیس جمهور قزاقستان در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا ابراز اطیمنان کرد این اتحادیه عاملی قدرتمند و مؤثر برای بهبود اقتصاد کشورها در دوره پس از بحران کرونا خواهد بود.

تاکایف: اتحادیه اقتصادی اوراسیا عامل بهبود اقتصاد پس از کرونا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، به میزبانی قزاقستان و تحت ریاست «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور این کشور نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در قالب ویدیو کنفرانس، برگزار شد.

تاکایف در سخنانی با بیان این که پاندمی و اقدامات انجام شده برای مقابله با روند جهانی شدن را قطع کرده و ساختار نظم اقتصادی جهان را تغییر داده، بر لزوم پیدا کردن راه حل موثر و چگونگی پیروزی بر پیامدهای بحران و ورود به مسیر بهبود و توسعه اقتصادی، تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای اولین سند راهبردی در تاریخ اتحادیه اقتصادی اوراسیا را آغاز کرده‌ایم. در این استراتژی اولویت‌های همگرایی و تعامل تقریبا در همه بخش‌های اقتصاد و روابط بین الملل در میان مدت مشخص شده است. بنابراین، تضمین اجرای با کیفیت و سریع استراتژی توسعه اتحادیه، مهم است.

تاکایف خطاب به شرکت کنندگان این نشست گفت که در راه بهبود بعد از بحران لازم است به طور سیستماتیک مشکل «دردناک» موانع تجارت متقابل را حل کنیم که تعداد آنها در دوره دور کاری به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی گفت: این محدودیت‌ها به توسعه روابط تجاری و اقتصادی آسیب می‌رساند و پتانسیل رشد و توسعه را محدود می‌کند. مطمئنم که قزاقستان مانند سایر کشورهای عضو اتحادیه از ایجاد شرایط برابر و بدون تبعیض برای همه فعالان بازار حمایت می‌کند. مبارزه کمیسیون علیه موانع در جریان است، اما نمی‌توان آن را اثربخش خواند. این مبارزه علیه پیامدهای تصمیماتی است که در سطح ملی اتخاذ شده است.

تاکایف افزود: طبق داده‌های سازمان ملل، در پایان سال 2020، قیمت مواد غذایی در جهان گران‌ترین محصول در 3 سال گذشته بود. انتظار می‌رود که تقاضا مواد غذایی تا سال 2030 میلادی به بیش از 35 درصد افزایش یابد.

وی گفت: هر یک از کشورهای ما توانایی افزایش تولید محصولات غذایی را دارد. اما اقدامات محدود کننده برای محافظت از بازار داخلی می‌تواند منجر به مهار توسعه مجتمع کشت و صنعت و کمبود مواد غذایی شود. البته، در موارد استثنایی استفاده موقت از آنها موجه است، ولی معتقدم که چنین محدودیت‌هایی نباید در مورد کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اعمال شوند.

تاکایف در ادامه خواستار تقویت تعامل موسسات علمی کشاورزی و تشدید اقدامات برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای کشورهای سوم شد.

به گفته وی، قزاقستان آماده است تا توسعه زیرساخت‌های مرزی با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چارچوب طرح مشابه مرکز بین المللی تجارت و همکاری اقتصادی «آسیای مرکزی» که اجرای عملی آن را ازبکستان آغاز کرده است، انجام دهد.

وی گفت: ایجاد سیستم تجارت و لجستیک و مراکز توزیع عمده فروشی در اتحادیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چنین سیستمی امنیت غذای کشورها را تضمین و از پتانسیل بخش کشت و صنعت حمایت می‌کند و هزینه‌ها و ارزش محصولات اصلی را کاهش می‌دهد.

تاکایف با بیان این که کشورهای اوراسیا باید کاملا توانایی ترانزیتی خود را عملی کنند، دوباره خواستار تسریع اجرای نوسازی بخش‌های مرزی شریان‌های حمل و نقلی، به ویژه تکمیل بازسازی بزرگراه «اروپای غربی – چین غربی» در سرتاسر محدوده اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شد.

رئیس جمهور قزاقستان ابراز اطیمنان کرد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا به یک عامل قدرتمند و موثری در بهبود اقتصاد کشورها در دوره بس از بحران تبدیل خواهد شد.

وی گفت: قزاقستان به تلاش‌های خود برای تبدیل این اتحادیه به یک سازمان معتبر و موثر همگرایی اقتصادی ادامه خواهد داد.

در این اجلاس مجازی «نورسلطان نظربایف» رئیس افتخاری شورای عالی اقتصادی اوراسیا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، «نیکول پیشینیان» نخست وزیر ارمنستان، «میخائیل میاسنیکویچ» رئیس هیات مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا و همچنین سران دو کشور ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا و «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان شرکت و سخنرانی کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول