اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

چوپانی که صاحب مزرعه پرورش شترمرغ شد

یک جوان روستایی با دست خالی اما عزم راسخ خود توانسته با حمایت‌های کمیته امداد به موفقیت‌هایی در زمینه تولید شترمرغ، دست یابد.

چوپانی که صاحب مزرعه پرورش شترمرغ شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پرورش شترمرغ یک فعالیت تولیدی، تجاری بوده  که تک تک سلول های این تجارت سودآور است؛ اما به شرطی که بی گدار به آب نزده و حتما با زیر و بم این کار آشنا باشیم چرا که همان‌قدر که سودآور است، سختی و زحمت هم دارد و نابرده رنج گنجی میسر نمی شود، مخصوصا در این کار!

شترمرغ در میان طیور، مقاومت بسیار خوبی در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد و از همه مهم ‌تر هزینه نگهداری آن نسبت به سایر پرندگان کمتر است.

شترمرغ رشد سریعی دارد، به طوری که پس از یک ماهگی، روزی یک سانتیمتر رشد می‌کند و در سن ۱۰ ماهگی، قابل کشتار است.

جوجه شترمرغ پس از ۴۰ روز سر از تخم بیرون می‌آورد و طی دو سال یک پرنده بالغ می ‌شود. نکته دارای اهمیت در گوشت این پرنده این است که بسیار کم چرب و کم کلسترول بوده و با طبعی گرم و دارای آهن فراوان است. این ویژگی مهم باعث شده، گوشت این پرنده از سایر گوشت‌های قرمز متمایز شود.

شترمرغ ماده در فصل بهار به صورت یک روز در میان تخم‌گذاری می‌ کند و در هر مرحله بین 14 تا 21 تخم می ‌گذارد که وزن تقریبی هر تخم، ۱.۵ کیلو گرم است.

این ویژگی‌های منحصربه‌فرد شترمرغ سبب شده بسیاری از کسانی که قصد کارآفرینی و سرمایه گذاری دارند، این حوزه را برای خود برگزینند.

جوانی روستایی که با دست خالی وارد عرصه پرورش شترمرغ شد

علی عباسی از اهالی روستای سرتل شهرستان فیروزآباد از جمله کسانی است که با دست خالی وارد عرصه پرورش شترمرغ شده و توانسته با حمایت های کمیته امداد امام خمینی(ره) به موفقیت هایی دست یابد.

وی در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: دوران کودکی ام را چندان به یاد ندارم ولی از نوجوانی تاکنون روزگار سختی را گذرانده ام.

وی با اشاره به شغل پدری اش که دامداری است، اظهار داشت: از زمانی که به خاطر دارم، در عرصه دامداری بودم و چوپانی می کردم، حدود ۲۰ گوسفند داشتیم که به علت مشکلات مالی و کهولت سن پدر، به اجبار آن را فروختیم.

عباسی در ادامه از شرایط سخت خود گفت، از دورانی که به کارگری می پرداخته تا بتواند خرج و مخارج خود و خانواده اش را تامین کند.

مادر وی نیز دچار بیماری زمینه ای شده، بیماری که گفته می شود علاجی برایش نیست که این نیز به کهولت سن و ناتوانی پدر در انجام کارهای سخت اضافه شده و به اجبار آنها تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار گرفتند، اتفاقی که در ادامه سبب خیر برای این جوان و خانواده اش شد.

جوان کارآفرین روستایی در خصوص ورودش به عرصه پرورش شترمرغ گفت: از زمان کودکی در جاهای مختلف همانند تلویزیون کسانی که به پرورش شترمرغ مشغول بوده اند، را دیده و علاقه‌مند شده بودم.

علاقه او به پرورش شترمرغ پس از فروختن چند دامی که داشتند بیشتر به عرصه عمل نزدیک شد و از طرق مختلف پیگیری می کرد و پس از دیدن چند دوره آموزشی توانست با وام کمیته امداد امام خمینی شهرستان فیروزآباد، استارت کار خود را بزند.

عباسی هم اکنون قریب به پنج سال است که در عرصه پرورش شترمرغ فعال می باشد و به لطف خدا توانسته کسب و کار خود را گسترش دهد اما همچنان کم و کاستی هایی نیز دارد.

وی در این خصوص گفت: در ابتدای شروع کار پرورش شترمرغ مکانی را اجاره کردم و پس از چندین سال کار سخت چند وقتی است که توانسته ام مزرعه ای سنتی را برای این کار خریداری کنم که به لطف خدا در حال حاضر شرایط درآمد و فروش خوب است.

جوان کارآفرین روستایی در ادامه به مشکلات و کمبودهایی که برای گسترش کار خود و اشتغال افراد بیشتری را در این زمینه دارد، بیان کرد: با گران شدن تجهیزات و امکانات نظیر آسیاب و میکسر مخلوط کن غذا دیگر امکان خرید آن وجود ندارد همچنین چون مزرعه ما کوچک است، انبار علوفه نداریم، علوفه ای که هزینه آن به شدت افزایش یافته است.

به گفته عباسی در حال حاضر چند کارگر به همراه خودش در مزرعه پرورش شترمرغ روستای سرتل شهرستان فیروزآباد مشغول به کار هستند و چندین خانواده بدین ترتیب روزگار می گذرانند.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها خاطر نشان کرد که برای پیشرفت در کسب و کارش نیازمند حمایت جدی از سوی مسئولین است تا بتواند در عرصه های مختلف نظیر تولید و فروش و همچنین اشتغالزایی با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت کند.

 جوان کارآفرین روستایی با تقدیر و تشکر ویژه از کمیته امداد امام خمینی و حمایت هایی که از سال ها قبل از وی داشته اند، درخواست کرد که در صورت امکان تسهیلات و وام هایی برای مجموعه اش مهیا شود تا بتواند مسیر رشد و پیشرفت خود را با عزمی راسخ طی نماید.

انتهای پیام/س/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول