اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

روند کند انتقال صنوف آلاینده در بیرجند

حداقل ۲۰ سال از طرح بحث فرسایشی و نخ نما شده انتقال صنوف آلاینده از سطح شهر بیرجند می گذرد و اگر چه اقدامات خوبی برای تحقق این انتقال انجام شده اما هنوز این صنوف در شهر بیرجند مستقر هستند و فعالیت دارند و در عمل اتفاقی برای انجام این انتقال نیفتاده است.

روند کند انتقال صنوف آلاینده در بیرجند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جمعی از فعالان صنوف آلاینده‌ها که در سال ۹۳ وجوهی برای آماده‌سازی اراضی در نظر گرفته شده از سوی شهرداری به منظور استقرارشان از آنها اخذ شده و در ادامه در سال ۹۷ مزایده اراضی برگزار و سپس در سال ۹۸ به دلیل طرح ادعای مالکیت، بحث ابطال این مزایده و استرداد وجوه پیش آمد، با حضور در استانداری خواستار تعیین تکلیف و واگذاری هرچه سریع‌تر این اراضی شدند؛ آن‌ها همچنین مدعی شدند اراده‌ای برای تسریع در رفع مشکلات‌شان بعد از گذشت این همه سال وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت تعاونی صنوف آلاینده بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این دوستان، به حق، خواستار تسریع در تعیین تکلیف اراضی شهرداری برای واگذاری هستند.

دلیر افزود: آن‌ها می گویند چرا مزایده قبلی شهرداری باید بعد از گذشت ۹ ماه ابطال شود و چرا این ابطال در همان ابتدای کار و در زمان خودش صورت نگرفت.

باید شرایط اصناف و افزایش هزینه‌ها مدنظر قرار گیرد

وی اضافه کرد: در ادامه نیز مشکل مالکیت و وقفی بودن زمین در اسفندماه سال قبل با ورود دادستان مرتفع شد و حداکثر در ۱۵ فروردین امسال باید اراضی برای واگذاری تعیین تکلیف می‌شد اما حدود یک ماه هم از آن زمان می‌گذرد و این همه تاخیر و بلاتکلیفی، اصناف را خسته کرده است.

دلیر عنوان کرد: با توجه به گذشت زمان، افزایش قابل توجه هزینه‌ها و بلاتکلیفی صنوف مرتبط از یک سو و نیاز و مطالبه شهر و شهروندان برای انتقال صنوف آلاینده، انتظار می‌رود حال که مشکل مالکیت اراضی رفع شده، بیش از این کار به تاخیر نیفتد و اگر قرار بر برگزاری مجدد مزایده هم باشد حتما شرایط اصناف را که به خاطر این همه تاخیر و انتظار و مشکلات پیش آمده در مزایده قبلی، متضرر شده‌اند مدنظر قرار گیرد تا بیش از این‌ها متحمل خسارت نشوند.

از زمان آمادگی وراث واقف برای توافق با شهرداری چند ماه می‌گذرد

عضو هیات مدیره صنوف آلاینده بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از سال ۸۷ در صورت جلسه‌ای اراضی مدنظر توسط شهردار وقت برای آماده‌سازی تحویل شد.

جدائیان افزود: در سال ۹۰ طرح تصویب و در سال ۹۳ عملیات اجرایی آماده‌سازی اراضی آغاز و مبالغی تحت عنوان هزینه آماده‌سازی از اعضا دریافت و در اسفند ۹۷ مزایده برگزار شد که با توجه به طرح ادعای وقفی‌بودن اراضی، این مزایده در بهمن ماه ۹۸ باطل و بحث استرداد وجوه اخذ شده مطرح شد.

وی اضافه کرد: حدود ۵ ماه پیش با ورود دادستان، دستور تعیین تکلیف اراضی صادر شد و در این راستا در جلسه‌ای با حضور شهردار، نماینده اوقاف و نماینده وراث واقف، توافق ضمنی حاصل شد اما باز هم کار متوقف گردید.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت بحث تولید و اشتغال، سال‌هاست که مقام معظم رهبری سال‌ را حول محور حمایت از تولید و اشتغالزایی نام‌گذاری می کنند اما در عمل واحدهای تولیدی کوچک نادیده گرفته شده‌اند.

بیرجند؛ تنها شهری که از اصناف برای آماده سازی زمین و تامین زیرساخت‌های انتقال، مستقیما پول گرفته‌اند

جدائیان تصریح کرد: انتظار می رود با توجه به طولانی‌شدن کار واگذاری اراضی، تورم و افزایش هزینه‌ها اعم تعرفه‌های اجاره و هزینه ساخت و ساز و... و عدم توانایی مالی اعضای کم درآمد، بحث واگذاری اراضی هر چه سریعتر و با شرایطی که در توان اعضا باشد تعیین تکلیف شود تا اعضا بیش این متحمل ضرر و زیان نشوند.

عضو هیات مدیره صنوف آلاینده بیرجند ادامه داد: متأسفانه تنها شهر کشور که در آن از اصناف برای آماده‌سازی زمین و تامین زیرساخت‌های انتقال، به طور مستقیم پول دریافت کرده‌اند شهر بیرجند است حال آنکه انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر، نیاز شهر و مطالبه عمومی شهروندان می باشد.

با توجه به ضرب العجل دادستان در رفع مشکل واگذاری اراضی تسریع شود

وی به دستور ضرب العجل دادستانی مبنی بر انتقال تمامی صنوف آلاینده اشاره کرد و گفت: انتظار می رود مسئولان امر با مدنظر قرار دادن توان اندک مالی اعضا و حمایت عملی از آنها، به گونه‌ای عمل کنند تا بعد از سال‌های سال پیگیری، مطالبه به حق شهروندان مبنی بر انتقال صنوف آلاینده با توجه به همراهی و همکاری خوب اعضا و همت مضاعف مسئولان در رفع موانع حقوق شهروندی محقق گردد.

شهرداری اقدامی جز در چارچوب قانون انجام نخواهد داد

شهردار بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه البته هنوز سند اراضی مذکور بنام شهرداری زده نشده است، گفت: پس از رفع مشکل سند، شهرداری هیچ اقدامی خارج از چارچوب قانون انجام نخواهد داد.

جاوید افزود: هرگونه خرید و فروش اموال و املاک شهرداری باید برابر قانون در شهرداری صورت گیرد در غیر این صورت باید پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی باشیم.

وی تصریح کرد: اموال و املاک شهرداری حتما باید به قیمت کارشناسی پایه روز در مزایده ها عرضه شود و ما هم جز در چارچوب قانون، کاری انجام نخواهیم داد.

انتهای پیام/۶۷۵۴۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول